Czy w wyniku nakazu PIP o dostosowaniu stanowiska pracy do aktualnych wymogów pracodawca powinien wykonać także ocenę warunków pracy
Inspektorzy pracy mają prawo weryfikować przestrzeganie nowego rozporządzenia w ramach zarówno kontroli kompleksowych, jak i problemowych – dotyczących tego zagadnienia. Jeżeli pracodawca w toku kontroli powoła się na argumenty natury ekonomicznej, to nie zostaną one uwzględnione przez inspektora. Trudności finansowe nie mogą bowiem usprawiedliwić tego, że pracownicy nie mają zapewnionych odpowiednich
Chodzi o stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe. Chociaż rozporządzenie w tej sprawie zmieniło się pół roku temu, to okres przejściowy, który trwał do tej pory, miał pozwolić pracodawcom na spełnienie nowych wymogów
Od 17 maja br. pracodawcy muszą zapewnić monitor lub podstawkę, a także klawiaturę i mysz osobom pracującym na laptopach. Firmy mają różne podejście do wdrożenia tych regulacji, zwłaszcza gdy chodzi o pracę zdalną
Pracodawcy organizujący pracę na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe doczekali się po ponad 20 latach modyfikacji przepisów określających wymagania bhp oraz ergonomii. Nowe przepisy wprowadziły nie tylko nowe obowiązki, ale również korzystne dla pracodawców uproszczenia. Pracodawcy powinni pamiętać, że organizacja stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe może być weryfikowana
Do 17 maja 2024 r. pracodawcy powinni dokonać przeglądu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe i dostosować ich wyposażenie oraz organizację do nowych wymagań. Brak takiego dostosowania po tej dacie może skutkować karą za naruszenie przepisów bhp.
Od 17 listopada 2023 r. zmieniły się wymogi bhp dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, jednak dotychczas dotyczyły one stanowisk nowo tworzonych. Dla istniejących w tym dniu stanowisk pracy został przewidziany okres przejściowy, dający pracodawcom czas na dostosowanie ich do nowych norm. Okres ten kończy się 17 maja 2024 r. Od tego dnia wszystkie stanowiska pracy powinny być wyposażone
W dniu 17 listopada 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. zmieniające dotychczasowe rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Rozporządzenie wprowadza istotne zmiany w wymogach bhp, jakie muszą zostać spełnione na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Zmiany
W dniu 17 listopada 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. zmieniające dotychczasowe rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Rozporządzenie wprowadza istotne zmiany w wymogach bhp, jakie muszą zostać spełnione na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Poniżej
Zdaniem PIP podstawkę pod laptopa albo dodatkowy monitor powinien zapewnić pracownikowi zdalnemu pracodawca, ale tylko wówczas, gdy pracownik korzysta ze sprzętu służbowego. Jeżeli natomiast pracownik podczas wykonywania pracy posługuje się sprzętem prywatnym, sam pokrywa koszty tego wyposażenia.
Pracownik naszej firmy jakiś czas temu przeszedł okresowe badania lekarskie, które wykazały konieczność pracy w okularach przy komputerze. W jakim czasie od wykonania badań wzroku pracownik powinien kupić okulary, aby móc otrzymać refundację? Czy przepisy przewidują jakieś limity w tym zakresie? Czy jako pracodawca mamy obowiązek uznać zaświadczenie od lekarza medycyny pracy nawet sprzed kilku lat?
Od 17 listopada 2023 r. obowiązują przepisy, zgodnie z którymi pracodawcy muszą doposażyć stanowiska stałej pracy (praca wykonywana co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy), przy których pracownik korzysta z komputera przenośnego, w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika oraz w dodatkową
Przepisy nie dają odpowiedzi na to pytanie, a stosowanie przez analogię zasad dotyczących okularów nie jest możliwe. Jest to związane przede wszystkim z dość krótkim okresem użytkowania jednej pary soczewek
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej częściowo rozwiewa wątpliwości w kwestii finansowania okularów i soczewek. Nie daje natomiast jasnego stanowiska, czy sprawdzać wyposażenie w monitory lub podstawki przy pracy zdalnej
Resort rodziny potwierdza, że nowe przepisy dotyczące bhp na stanowiskach z monitorami ekranowymi nie zawsze trzeba wdrażać od razu, gdy firma zatrudnia nowego pracownika. Jednak to niejedyna wątpliwość pracodawców, dotycząca nowych regulacji
17 listopada 2023 r. wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. nr 148, poz. 973; dalej: rozporządzenie). Pracodawca, organizując pomieszczenia pracy w zakładzie, musi mieć oczywiście na względzie przepisy rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej
Minimalne wymogi bezpieczeństwa i higieny pracy dla miejsc pracy wyposażonych w monitory ekranowe będą dotyczyć biurek, stołów i krzeseł przeznaczonych również dla stażystów. Pracujący zdalnie na laptopach będą zaś mieć prawo do monitorów stacjonarnych, a refundacją będą objęte nie tylko okulary, lecz także soczewki