Artykuł
nowe obowiązki
17 maja upływa termin na dostosowanie stanowisk pracy
Chodzi o stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe. Chociaż rozporządzenie w tej sprawie zmieniło się pół roku temu, to okres przejściowy, który trwał do tej pory, miał pozwolić pracodawcom na spełnienie nowych wymogów
Niezależnie od wielkości pracodawcy i specyfiki prowadzonej działalności priorytetem jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy wszystkim zatrudnionym. Praca na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe także odznacza się swoimi specyficznymi zagrożeniami. Niezbędne stało się zatem opracowanie poświęconej jej specjalnej regulacji prawnej, do czego doszło już dawno – problematykę tę reguluje rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. nr 148 poz. 973; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 2367; dalej: rozporządzenie).
Rozporządzenie to doskonale spełniało swoją rolę w czasie, gdy weszło w życie, a więc kiedy dominowały komputery stacjonarne, z marginalnym udziałem komputerów mobilnych. Wraz z rozwojem technologii konieczne stało się dostosowanie jego przepisów do nowych realiów. Nowelizacja rozporządzenia weszła w życie 17 listopada 2023 r., ale pracodawcy dostali czas na dostosowanie już istniejących stanowisk pracy do nowych wymogów do 17 maja 2024 r. Czas na przeprowadzenie zmian powoli się kończy, można więc się spodziewać, że już niedługo inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy będą przeprowadzać w tym zakresie kontrole. Przypominamy dzisiaj, na co trzeba zwrócić szczególną uwagę.
Zmodyfikowana definicja
Rozporządzenie definiuje stanowisko pracy w sposób szczególny, uwzględniając jego specyfikę, w tym niezbędne elementy wyposażenia. Pod pojęciem stanowiska pracy kryje się przestrzeń pracy wraz z: monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika (jako wyposażeniem podstawowym), krzesłem i stołem oraz opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem do dokumentów i podnóżkiem.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right