Artykuł
Nie wszyscy pracodawcy dostosowali komputerowe stanowiska pracy do nowych przepisów obowiązujących od kilku miesięcy
Inspektorzy pracy mają prawo weryfikować przestrzeganie nowego rozporządzenia w ramach zarówno kontroli kompleksowych, jak i problemowych – dotyczących tego zagadnienia. Jeżeli pracodawca w toku kontroli powoła się na argumenty natury ekonomicznej, to nie zostaną one uwzględnione przez inspektora. Trudności finansowe nie mogą bowiem usprawiedliwić tego, że pracownicy nie mają zapewnionych odpowiednich warunków pracy.
Kontrola PIP nie dotyczy wyłącznie sfery bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników wykonujących prace szczególnie niebezpieczne. Weryfikowana może być również organizacja pracy pracowników pracujących na stanowiskach biurowych. Obecnie ma to przede wszystkim związek z upływem terminu na dostosowanie komputerowych stanowisk pracy do nowych wymogów wynikających ze znowelizowanego rozporządzenia ministra pracy i polityki w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (dalej: rozporządzenie). Wymogi zawarte w znowelizowanym rozporządzeniu mogą być weryfikowane w ramach kontroli zarówno kompleksowych, jak i problemowych, dotyczących właśnie organizacji pracy pracowników wykonujących pracę na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Kontrole przestrzegania przepisów zmodyfikowanego rozporządzenia mogą być również wynikiem skargi pracowników.
Przestrzeganie rozporządzenia
Kontrola bhp musi być w pierwszej kolejności realizowana na poziomie zakładu pracy. Nie tylko chodzi o samokontrolę ze strony pracowników, lecz także o zadania pracodawcy, osób kierujących pracownikami, służby bhp lub społecznej inspekcji pracy. Gdyby wszyscy wzorowo wywiązywali się ze swoich obowiązków w zakresie przestrzegania przepisów, którymi są związani, wówczas taka kontrola byłaby wystarczająca. Jednak coroczne dane sprawozdawcze PIP nie pozostawiają złudzeń co do skali nieprawidłowości, zwłaszcza w tak kluczowej kwestii jak bhp. Bezpieczeństwo nie dotyczy jedynie prac o podwyższonym ryzyku wystąpienia wypadku lub choroby zawodowej, ma również bardzo istotne znaczenie w przypadku prac realizowanych we względnie bezpiecznych warunkach biurowych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right