Kontrole PIP w zakresie pracy zdalnej i weryfikacji trzeźwości pracowników
Państwowa Inspekcja Pracy podczas kontroli pracy zdalnej może m.in. weryfikować podstawę jej wprowadzenia, wewnątrzzakładowe regulacje w tym zakresie czy wypłacanie przez pracodawców ekwiwalentów lub ryczałtów z tego tytułu. Inspektorzy nie mają jednak uprawnień do oceny zasadności odmowy przez pracodawcę pracy w tym trybie. W przypadku kontroli przez PIP kwestii związanych z weryfikacją trzeźwości pracowników inspektorzy mogą sprawdzić poprawność dokumentów regulujących przeprowadzanie badania trzeźwości i stosowanych w tym zakresie procedur.
PIP podczas kontroli pracy zdalnej i weryfikacji trzeźwości pracowników skupia się na weryfikacji spełnienia wymogów formalnych jakie powinien spełnić pracodawca wdrażając pracę w trybie zdalnym i badanie trzeźwości pracowników.
Najczęstszymi elementami kontroli zakresie pracy zdalnej i weryfikacji trzeźwości jest badanie przepisów wewnętrznych, procedur działania, dokumentacji związanej z pracą zdalną lub badaniem trzeźwości, a także dopełnienia obowiązków informacyjnych wobec pracowników.
Kontrole odbywają się w zakładzie pracy, natomiast inspektorowie PIP nie mają możliwości kontrolowania pracowników zdalnych w ich domach.
PIP nie weryfikuje słuszności decyzji o nałożeniu kary porządkowej na nietrzeźwego pracownika, ani zasadności odmowy pracy zdalnej, bo to należy do zakresu działania sądów pracy.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie pracy zdalnej i weryfikacji trzeźwości pracowników inspektor może pouczyć ustnie pracodawcę, wydać wystąpienie lub nakaz usunięcia nieprawidłowości.
W wyniku nowelizacji Kodeksu pracy od 21 lutego 2023 r. obowiązują przepisy w zakresie kontroli stanu trzeźwości, natomiast od 7 kwietnia 2023 r. regulacje dotyczące pracy zdalnej. Ze względu na umiejscowienie powyższych kwestii w Kodeksie pracy podlegają one kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Zgodnie bowiem z ustawą o PIP do jej zadań należy m.in. nadzór i kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy.