Czy świadczenia z ZFŚS podlegają zajęciu komorniczemu
Wierzyciel ma prawo przed wszczęciem egzekucji administracyjnej wezwać dłużnika do złożenia takiego oświadczenia oraz oświadczenia o jego prawdziwości i zupełności. Z kolei w sytuacji, gdy decyduje się przenieść odpowiedzialność za zaległości podatkowe i publicznoprawne na osobę trzecią, takie wezwanie jest obowiązkowe. Załączamy i opisujemy dziś wzory wezwania wystawianego przez wójta oraz oświadczenia
Potrąceń z zasiłków z ubezpieczenia społecznego (w tym świadczenia rehabilitacyjnego) należy dokonywać na zasadach przewidzianych w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, czyli w tzw. ustawie emerytalnej. Przy ich realizacji należy przestrzegać górnej granicy potrącenia oraz kwoty wolnej od potrąceń. Kwoty wolne od potrąceń z zasiłków zmieniają się wraz ze wzrostem najniższej
Organy egzekucyjne mogą już wystawiać jedno zajęcie administracyjne, które obejmie zarówno wynagrodzenie, jak i zasiłki z ubezpieczenia społecznego wypłacane dłużnikowi przez pracodawcę. Od 25 marca 2024 r. zmieniła się bowiem definicja wynagrodzenia podlegającego egzekucji administracyjnej. Zmiana przepisów ma na celu usprawnienie procesu realizacji egzekucji przez pracodawców.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) może z urzędu (czyli z własnej inicjatywy) zmienić wydaną wcześniej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) interpretację indywidualną. Dzieje się tak, jeśli stwierdził jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Szef KAS nie jest w tym zakresie
Płatnicy składek, którzy nieterminowo regulują swoje zobowiązania wobec ZUS (albo nie regulują ich wcale), są obciążani dodatkowymi kosztami. Są to np. odsetki od nieterminowej wpłaty, koszty upomnienia, egzekucji czy dodatkowa opłata. ZUS posiada także inne instrumenty służące do dyscyplinowania płatników składek. Może to być m.in. wydanie decyzji o wysokości zaległych składek na osoby trzecie, ustanowienie
Plany Ministerstwa Finansów w zakresie egzekucji podatków i innych należności publicznoprawnych idą, według ekspertów, w dobrym kierunku. Nowelizacja pomogłaby wyjść podatnikom z trudnej sytuacji – wskazują doradcy
Pracownik zatrudniony w urzędzie gminy wykonuje czynności z zakresu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych. Z tego tytułu otrzymuje on wynagrodzenie prowizyjne. Czy wynagrodzenie to może przysługiwać osobie zatrudnionej na innej podstawie niż umowa o pracę? – pyta Czytelniczka z Częstochowy
PROBLEM Pracownik jest zatrudniony na ½ etatu z wynagrodzeniem 1.505,00 zł brutto. Pracownik ma zajęcie wynagrodzenia za pracę od Naczelnika Urzędu Skarbowego na kwotę ok. 2.250,00 zł, zarabia kwotę wolną od potrąceń i otrzymuje całe wynagrodzenie. Od tego samego Naczelnika Urzędu Skarbowego otrzymaliśmy na pracownika jeszcze ZAWIADOMIENIE O ZAJĘCIU INNEJ WIERZYTELNOŚCI PIENIĘŻNEJ na kwotę ok. 2.250,00
Pracodawca lub zleceniodawca w postępowaniu egzekucyjnym prowadzonym przez komornika może występować w różnym charakterze. Po pierwsze jako wierzyciel egzekwujący roszczenie zasądzone od pracownika. Po drugie jako dłużnik, w sytuacji gdy to on jest zobowiązany do świadczenia na rzecz zatrudnionego. Ostatnia ewentualność to występowanie w charakterze tzw. trzeciodłużnika. Taka sytuacja ma miejsce wtedy
Na razie nie pozwalają na to przepisy, które wymagają przeprowadzenia egzekucji zadłużenia. Po wejściu w życie konsultowanych obecnie nowych przepisów będzie to jednak dopuszczalne
Od 30 lipca 2020 r. w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji pojawiło się nowe narzędzie umożliwiające wierzycielom (m.in. organom podatkowym) ustalenie stanu majątkowego zobowiązanego, jeszcze przed wszczęciem egzekucji. Wierzyciele zyskali bowiem prawo żądania od zobowiązanego złożenia oświadczenia majątkowego o jego stanie majątkowym i źródłach dochodu.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne podlega zajęciu do pełnej wysokości, jeżeli egzekucja dotyczy świadczeń alimentacyjnych. W pozostałych przypadkach taka wypłata podlega ochronie przed potrąceniami na podstawie ogólnych przepisów Kodeksu pracy, czyli z zastosowaniem kwoty wolnej od potrąceń i granic potrącenia.
Świadczenia przysługujące za okres choroby i macierzyństwa (wynagrodzenie chorobowe i zasiłki) podlegają zajęciu zarówno przez komornika, jak i przez administracyjny organ egzekucyjny. Potrącenia z tych świadczeń można dokonać również za zgodą osób do nich uprawnionych. W zależności od rodzaju świadczenia chorobowego lub z tytułu macierzyństwa, a także osoby świadczeniobiorcy (będącej pracownikiem
Zleceniobiorcy, który nie wykonuje umowy przez cały miesiąc, przysługuje niższa kwota wolna od potrąceń z wierzytelności. W drodze analogii należałoby przyjąć, że kwoty wolne ulegają w tym przypadku obniżeniu jak przy zatrudnieniu na część etatu. Takie stanowisko zajęło Ministerstwo Sprawiedliwości w odpowiedzi z 18 października 2018 r. na pytanie redakcji MPPiU.
Inspektor pracy, wydając decyzję, żąda od pracodawcy usunięcia stwierdzonych uchybień. Gdy decyzje inspektora nie są realizowane, na pracodawcę może być nałożona kara, której celem jest „skłonienie” pracodawcy do wykonania decyzji.