Data publikacji: 03.07.2018
Decyzja inspektora pracy - egzekucja
Inspektor pracy, wydając decyzję, żąda od pracodawcy usunięcia stwierdzonych uchybień. Gdy decyzje inspektora nie są realizowane, na pracodawcę może być nałożona kara, której celem jest „skłonienie” pracodawcy do wykonania decyzji.
Joanna Drawnel
Od prawie czterech lat decyzje nakazowe inspektorów pracy (w tym decyzje nakazujące wypłatę należnych pracownikom świadczeń ze stosunku pracy oraz decyzje nakazujące usunięcie uchybień z zakresu bhp) mogą podlegać przymusowemu wykonaniu w trybie ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (DzU z 2002 r. nr 110, poz. 968 ze zm. - zwanej dalej p.e.a.).
Egzekucja administracyjna dotycząca decyzji bhp, jak też decyzji płacowych jest egzekucją obowiązków o charakterze niepieniężnym. Celem postępowania egzekucyjnego prowadzonego przez inspektora pracy jest doprowadzenie do wykonania przez pracodawcę obowiązku administracyjnego określonego w decyzji. Jest to obowiązek pewnego zachowania lub zaniechania, wskutek którego zostanie przywrócony stan zgodny z prawem..