Zmiana rozporządzenia w sprawie rozliczania składek ZUS
20 listopada 2024 r. weszła w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek ZUS (dalej: rozporządzenie rozliczeniowe). Jest to związane z wprowadzeniem nowego rodzaju ulgi dla przedsiębiorców, tzw. wakacji składkowych. Dodatkowo wprowadzono nowe przepisy, które mają charakter doprecyzowujący i porządkują rozliczanie składek przez ZUS.
Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych przewiduje zwolnienie najmniejszych przedsiębiorców z opłacenia składek za ich własne obowiązkowe ubezpieczenia społeczne za 1 miesiąc kalendarzowy w danym roku (tzw. wakacje składkowe). Składki objęte zwolnieniem zostaną sfinansowane z budżetu państwa. W rozporządzeniu rozliczeniowym uregulowano tryb rozliczania tych składek oraz domniemanie ich opłacenia. Dodatkowo rozporządzenie rozliczeniowe w nowym brzmieniu precyzuje sposób rozliczania przez ZUS: środków uzyskanych w toku postępowania egzekucyjnego, wpłat płatników składek obejmujących koszty upomnienia przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego, a także wpłat dokonanych już po wszczęciu postępowania egzekucyjnego.