Czy pracodawca może zgodzić się na okazjonalną pracę zdalną ponad limit 24 dni
Praca zdalna może być wykonywana z obszaru znajdującego się poza Polską. Ustalenia w tym zakresie mogą nastąpić zarówno przy zawieraniu umowy o pracę, jak i w trakcie zatrudnienia. Jednak świadczenie pracy zdalnej spoza Polski może powodować komplikacje w obszarze prawa imigracyjnego, ubezpieczeń społecznych, rozliczeń podatkowych, a także RODO. Ponadto transgraniczna praca zdalna pozbawia pracodawcę
Od 7 kwietnia 2023 r. wchodzą w życie przepisy wprowadzające na stałe możliwość pracy zdalnej. Regulują one także obszar bhp przy pracy wykonywanej w tym trybie. W związku z tym konieczne będzie zweryfikowanie przez pracodawców ryzyk zawodowych występujących na poszczególnych stanowiskach przy tego rodzaju pracy i aktualizacja kart ryzyka zawodowego. W procesie oceny ryzyka zawodowego powinien uczestniczyć
Podstawowym obowiązkiem pracodawcy w zakresie potencjalnego narażenia pracownika na hałas jest eliminacja u źródła ryzyka zawodowego związanego z narażeniem na hałas albo ograniczanie go do możliwie najniższego poziomu, uwzględniając dostępne rozwiązania techniczne oraz postęp naukowo-techniczny. Ten ogólny obowiązek powinien być realizowany poprzez wiele szczegółowych rozwiązań narzuconych przez ustawodawcę
Pracodawca zatrudniający pracowników młodocianych powinien zapewnić im szkolenia bhp oraz skierować na profilaktyczne badania lekarskie. Ma także obowiązek poinformować młodocianych o występującym ryzyku zawodowym na stanowiskach pracy, które zajmują. Taki obowiązek informacyjny obejmuje nie tylko młodocianego, ale także jego opiekuna prawnego. Pracodawca musi również pamiętać o przygotowaniu wykazu
W firmie trzeba przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego dla kilku stanowisk. Czy taką ocenę może samodzielnie przeprowadzić pracodawca? - pyta Czytelnik z Gliwic.
Do najważniejszych obowiązków pracodawców należy zapewnienie ochrony zdrowia i życia pracowników. Pomimo dbałości o właściwe i zgodne z prawem warunki pracy, może dojść jednak do nieszczęśliwego zdarzenia, jakim jest wypadek przy pracy, albo może pojawić się choroba zawodowa. Istotna jest zatem znajomość obowiązków związanych z takimi sytuacjami, m.in. czynności koniecznych w celu ustalenia okoliczności
Metoda RISC SCORE to jakościowa metoda oceny ryzyka zawodowego, przydatna zwłaszcza w ocenie niemierzalnych czynników środowiska pracy. Jest wygodna w stosowaniu ze względu na wskaźniki, które są określone tabelarycznie i dzięki temu w przejrzysty sposób pozwalają ustalić kategorię ryzyka dla poszczególnych zagrożeń.
Niepoinformowanie o ryzyku zawodowym, zagrożeniach dla zdrowia i możliwości zachorowania na chorobę zawodową umożliwia choremu pracownikowi uzyskanie dodatkowego odszkodowania na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego (wyrok Sądu Najwyższego z 19 kwietnia 2013 r., sygn. akt III PK 45/12).
Pracodawca zatrudnił pracownika gospodarczego. Do jego obowiązków należy sprzątanie hali maszyn oraz dokonywanie niewielkich napraw, wymiana żarówek itp. W związku ze stworzeniem nowego stanowiska pracodawca ma obowiązek oszacowania ryzyka zawodowego. Co powinien w niej ująć?
Przeciwdziałanie niebezpiecznym dla zdrowia zjawiskom, polegające na eliminowaniu lub zmniejszaniu uciążliwości i czynników ryzyka związanych z ręcznym przemieszczaniem ładunków, jest jednym z najistotniejszych obowiązków pracodawców. Dlatego warto wiedzieć, jak w odpowiedni sposób zorganizować pracę, w jaki niezbędny sprzęt pomocniczy oraz środki ochrony indywidualnej należy wyposażyć pracowników.
Rozpoczynamy cykl artykułów na temat oceny ryzyka zawodowego, dlatego w pierwszym z nich chcemy odpowiedzieć na pytanie: jaki czynnik decyduje o tym, że ocena ryzyka jest dokumentem, który rzeczywiście wpływa na bezpieczeństwo pracowników i motywuje ich do współdziałania na rzecz poprawy i utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa.
Od dwóch miesięcy zatrudniam w moim warsztacie kilku młodocianych, niektórych w celu przygotowania zawodowego, innych do pomocy przy wykonywaniu lekkich prac. Czy mam obowiązek skierować ich na badania lekarskie dopuszczające do pracy? Czy przepisy nakładają na mnie jakieś obowiązki w zakresie ochrony zdrowia tej kategorii pracowników, czy należy ich traktować jak pozostałych pracowników? - pyta Czytelnik
Czy to prawda, że po nowelizacji Kodeksu pracy na pracodawcy ciąży więcej obowiązków związanych z badaniem ryzyka zawodowego? Czy pracodawcy są zobligowani do jakichś nowych działań w tym zakresie?
Co należy rozumieć przez ryzyko zawodowe, o którym pracodawca powinien informować pracowników?
W związku z licznymi pytaniami napływającymi do redakcji przedstawiamy Państwu odpowiedzi na najciekawsze z nich.
Zgodnie z przepisami prawa pracodawca ma obowiązek dokumentacji, przeprowadzonej w zakładzie pracy, oceny ryzyka zawodowego.