W jaki sposób usprawiedliwić nieobecność w pracy z powodu powodzi
Jeden z naszych pracowników zatrudniony od 7 września 2022 r. zachorował w lipcu 2023 r. (pięć dni). W listopadzie 2022 r. chorował przez trzy dni i w tym samym miesiącu miał nieobecność bez usprawiedliwienia. W związku z tym otrzymał wynagrodzenie chorobowe za dni zwolnienia lekarskiego oraz wynagrodzenie za przepracowaną część miesiąca odpowiednio pomniejszone. Pracownik jest wynagradzany stawką
Dokumentowanie czasu pracy najczęściej odnosi się do ewidencji czasu pracy. Należy jednak pamiętać, że w szerokim rozumieniu obejmuje ono także harmonogramy czasu pracy, potwierdzenia obecności w pracy (np. lista obecności, dane z systemu elektronicznego, za pomocą którego potwierdzana jest obecność w pracy), jak również dokumentację związaną z ustaleniem konkretnych rozwiązań z zakresu czasu pracy
Firma ma prawie 400 pracowników na umowę o pracę, i zatrudnionego specjalistę do BHP w wymiarze 1/2 etatu w ramach utworzonej służby BHP. Pracownica przebywa na zwolnieniu lekarskim, potem będzie na urlopie macierzyńskim, a być może również na wychowawczym. Czy w przypadku długotrwałej choroby, potem urlopu macierzyńskiego pracownicy firma musi zatrudnić kolejną osobę na podstawie umowy o pracę, czy
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.
Uznanie niewykonywania pracy w związku z powodzią za usprawiedliwioną nieobecność oraz rozwiązania mające na celu efektywną pomoc m.in. przedsiębiorcom poszkodowanym przez powódź, to główne regulacje, jakie wprowadza nowa ustawa powodziowa. Ustawa została podpisana przez prezydenta 10 października 2011 r.
Wynikiem ostatnich prac legislacyjnych jest ustawa z 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. Jej celem jest zagwarantowanie powodzianom niezbędnej pomocy oraz uproszczenie procedur związanych z usuwaniem skutków klęski żywiołowej.
Jeden z naszych pracowników, który rozpoczął u nas pracę na podstawię umowy o pracę od 1 grudnia 2017 r., stał się niezdolny do pracy od 15 stycznia 2018 r. Pracownik ma prawo do minimalnego wynagrodzenia. W grudniu 2017 r. pracownik miał 5 dni nieusprawiedliwionej nieobecności niepłatnej. Czy powinniśmy mu podwyższyć podstawę wymiaru zasiłku do minimalnej podstawy obowiązującej w 2018 r.?
Jesteśmy jednostką budżetową. Nasz wieloletni pracownik w 2016 r. korzystał z urlopów: wypoczynkowego, szkoleniowego, okolicznościowego i opieki nad dzieckiem (z art. 188 Kodeksu pracy). Czy dni tych nieobecności należy zaliczyć do stażu pracy pracownika, od którego zależy jego prawo do trzynastki za 2016 r.?