Czy objęcie kwarantanną lub izolacją w okresie sprawowania opieki nad chorym dzieckiem pozbawia prawa do zasiłku opiekuńczego
Jeżeli pracownik został objęty obowiązkową kwarantanną, izolacją lub pobierał dodatkowy zasiłek opiekuńczy, pracodawca musi złożyć w ZUS raporty świadczeniowe (RSA) i rozliczeniowe (RCA). Natomiast jeśli w okresie objęcia kwarantanną lub izolacją albo sprawowania opieki z powodu ograniczeń związanych z funkcjonowaniem placówki, do której uczęszcza dziecko do lat 8, wywołanych epidemią COVID-19, pracownik
Płatnicy zasiłków ustalając prawo do świadczeń chorobowych muszą prawidłowo ustalać także okres zasiłkowy. Limit okresu zasiłkowego różni się m.in. ilością dni i jest uzależniony od rodzaju wypłacanego zasiłku (np. 182 dni lub 270 dni dla zasiłku chorobowego, 60 lub 14 dni dla zasiłku opiekuńczego) a także kto jest do danego zasiłku uprawniony. Nieznajomość przepisów w tym zakresie może spowodować
Informacje o kwarantannie są niezbędne do wypłaty świadczeń chorobowych z tego tytułu. ZUS pozyskuje je z systemu informatycznego Centrum e-Zdrowia (system EWP), a następnie udostępnia płatnikom składek na ich profilach PUE ZUS. Na podstawie tych danych zatrudnionym wypłacane są świadczenia chorobowe za dni kwarantanny. Do takich wypłat nie są już wymagane decyzje sanepidu ani zwolnienia lekarskie.
Osoby ubezpieczone, które zostały objęte obowiązkową kwarantanną albo izolacją w warunkach domowych, jak i niezdolne do pracy z powodu zachorowania na COVID-19 mają prawo do świadczeń chorobowych na zasadach ogólnych. Obecnie informacje o okresie kwarantanny lub izolacji takich osób zamieszczane są na profilu płatnika składek PUE ZUS. Nie są już wydawane decyzje sanepidu w tej sprawie.
Doprecyzowanie sposobu wykonywania pracy zdalnej, wprowadzenie zasady jednostronnego wysyłania pracowników na zaległy urlop przez pracodawcę czy przywrócenie możliwości wnioskowania o dodatkowy zasiłek opiekuńczy na zdrowe dzieci do 8 lat - to główne rozwiązania, jakie wprowadza w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych tzw. Tarcza antykryzysowa 4.0. W przypadku większości regulacji weszła ona
Płatnicy składek będący płatnikami zasiłków często mają wątpliwości związane z ustalaniem prawa do zasiłków i ich wysokości. Przepisy nie rozstrzygają bowiem wprost wielu zagadnień z tym związanych. Dodatkową trudnością w stosowaniu regulacji ustawy zasiłkowej jest brak jednolitości interpretacyjnej. W opracowaniu zwrócono uwagę na nietypowe przypadki, jakie pojawiają się w praktyce płatników składek
Możliwość objęcia wsparciem firm zatrudniających od 10 do 49 osób w postaci zwolnienia w wysokości 50% składek ZUS za okres od marca do maja 2020 r. oraz prawo do ponownego przyznania świadczenia postojowego, ale nie więcej niż trzykrotnie - to najważniejsze rozwiązania, jakie wprowadza nowelizacja tarczy antykryzysowej.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
Od 31 marca 2020 r. obowiązuje pakiet pomocowy dla przedsiębiorców, którzy ponieśli straty w związku z pandemią koronawirusa, tzw. tarcza antykryzysowa. Na jego podstawie mogą oni ubiegać się m.in. o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników, świadczenia przestojowe, zwolnienie ze składek ZUS. Pracodawcy mają też możliwość wprowadzenia mniej korzystanych warunków zatrudnienia pracowników czy stosowania
Walka z rozprzestrzenianiem się koronawirusa wymaga zmian organizacyjnych również od pracodawców. Powinni oni przede wszystkim podjąć działania w obszarze organizacji miejsca pracy oraz zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Praca w zakładach pracy podlega również ograniczeniom wskazanym w rozporządzeniu w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i
Przedstawiamy pakiet rozwiązań rządu dla firm nazywany „tarczą antykryzysową”, wdrażanych ustawą z 31 marca 2020 r. W raporcie znalazły się również informacje o innych szczególnych rozwiązaniach prawnych, które mają zastosowanie w sytuacjach nadzwyczajnych, a więc także w czasach epidemii. Omówione zostały takie zagadnienia, jak: praca zdalna, prawo do urlopów, wynagrodzenie za przestój, odmowa wykonywania
Od 12 marca 2020 r. są zamknięte szkoły, przedszkola i żłobki. Rodzice dzieci, które uczęszczają do tych placówek i które nie ukończyły 8 lat, mają prawo do dodatkowych 28 dni na opiekę nad nimi w tym czasie. W przypadku starszych dzieci rodzice również mogą uzyskać zasiłek opiekuńczy. Jest to jednak możliwe w przypadku choroby takiego dziecka, a zasiłek opiekuńczy przysługuje wówczas na ogólnych zasadach
W ramach przeciwdziałania koronawirusowi i jego zwalczania pracodawcy uzyskali możliwość skierowania pracownika do pracy zdalnej przez określony czas. Ponadto rodzice zyskali prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego. Przysługuje on w związku z koniecznością sprawowania opieki nad dzieckiem do lat 8 w wymiarze 14 dni w przypadku zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły, do których