Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.349.2024.1.JSU
Sposób dokumentowania wykonanej usługi.
Sposób dokumentowania wykonanej usługi.
Zgodnie z ogólną zasadą VAT należny od dostawy towarów czy świadczenia usług rozlicza sprzedawca. Wyjątkiem od tej zasady jest mechanizm odwrotnego obciążenia (ang. reverse charge). W mechanizmie tym zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego od dokonanej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT jest nabywca towarów lub usług.
Gdy sprzedaż objęta odwrotnym obciążeniem zostanie zaewidencjonowana na kasie rejestrującej, sposób jej zapisu w JPK_VAT i deklaracji zależy od tego, czy sprzedawca znał od początku status kupującego. Jeśli nie i naliczył VAT, to późniejsze spełnienie warunków do objęcia sprzedaży mechanizmem odwrotnego obciążenia wymaga skorygowania kwoty podatku wykazanego na paragonie fiskalnym i dokonania w związku
MF wyjaśnia, jak wykazać w JPK_VAT transakcje objęte procedurą odwrotnego obciążenia oraz wprowadzać do JPK_VAT dane z faktur. Poprawne wypełnienie JPK_VAT pozwoli podatnikom uniknąć wizyty w urzędzie skarbowym, aby wyjaśniać niezgodności i korygować JPK_VAT.
Zwroty VAT zadeklarowane przez mikroprzedsiębiorców z branży budowlanej będą realizowane szybciej, tj. nawet do 15 dni. Tak wynika z komunikatu Ministerstwa Finansów wydanego 16 sierpnia 2016 r. Przepisy ustawy o VAT nie uległy zmianie w tym zakresie. Podatnik, który będzie chciał otrzymać zwrot w krótszym terminie powinien ułatwić organom podatkowym jego weryfikację. W tym celu powinien przesłać ewidencję
Deklaracja dla podatku od towarów i usług powinna uwzględniać wszystkie czynności wykonane przez podatnika w danym okresie rozliczeniowym, zgodnie z faktycznym przebiegiem transakcji. Podatnik, który składa miesięczne lub kwartalne deklaracje VAT, w przypadku stwierdzenia jakiejkolwiek pomyłki lub błędu w rozliczeniu, powinien niezwłocznie złożyć deklarację korygującą. Jednak korekta rozliczenia podatku
W przypadku transakcji zakupu sprzętu elektronicznego objętego tzw. "odwrotnym obciążeniem" często dochodzi do pomyłek w rozliczeniach i dokumentacji. W przypadku tego rodzaju sprzętu transakcje te są rozliczane i fakturowane na zasadach ogólnych (do wartości 20 tys. zł netto) albo - gdy ich wartość przekracza 20 tys. zł netto - na zasadzie odwrotnego obciążenia. W artykule przedstawiamy zasady korygowania
Mechanizm odwrotnego obciążenia jest regulowany przez art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Z przepisu tego wynika, że podatnikami podatku od towarów i usług są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 "Wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy". Wymaga to odpowiedniego
Gdy zarówno dostawca, jak i nabywca towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy są podatnikami VAT czynnymi, zasadniczo taka dostawa jest objęta odwrotnym obciążeniem. Problem z rozliczeniem powstaje wówczas, gdy nabywcą jest np. jednostka samorządu lub towary są przekazywane nieodpłatnie.
Od 1 lipca 2015 r. - w związku z objęciem procedurą "odwrotnego obciążenia" większej ilości towarów - więcej firm zetknie się z fakturą "odwrotne obciążenie". Firmy te będą zobowiązane nie tylko wyliczyć samodzielnie VAT z faktury otrzymanej od dostawcy, ale również prawidłowo ją zaewidencjonować.