Gdzie przechowywać akta osobowe dyrektora samorządowego centrum oświaty
W części B akt osobowych należy przechowywać wnioski pracowników o zmianę rodzaju umowy lub bardziej przewidywalne i bezpieczne warunki pracy, wnioski o wskazanie przyczyny uzasadniającej rozwiązanie umowy o pracę na okres próbny, a także dokumenty dotyczące elastycznej organizacji pracy. Takie regulacje zawiera obowiązująca od 17 maja 2023 r. nowelizacja rozporządzenia o dokumentacji pracowniczej.
W wyniku nowelizacji przepisów od 21 marca 2023 r. wprowadzono dodatkową część E akt osobowych pracownika, która ma zawierać informacje o przeprowadzonej kontroli trzeźwości pracownika. Poza tym od 7 kwietnia 2023 r. w części B akt osobowych należy gromadzić dokumenty dotyczące pracy w trybie zdalnym.
Od 1 stycznia 2019 r. pracodawca może podjąć decyzję o digitalizacji dokumentacji pracowniczej, czyli o zmianie formy prowadzenia z papierowej na elektroniczną. Proces ten obejmuje wykonanie odwzorowania cyfrowego dotychczasowych papierowych egzemplarzy dokumentów, opatrzenie ich wymaganymi podpisami lub pieczęciami elektronicznymi oraz umieszczenie w specjalnie przygotowanym do tego systemie informatycznym
W przypadku gdy pracodawca zawrze kolejną umowę o pracę bezpośrednio po zakończonej umowie o pracę zawartej przed 1 stycznia 2019 r. i trwającej w 2019 r., musi założyć dla pracownika nowe akta osobowe. Żeby został zwolniony z takiego obowiązku, musi być co najmniej 1 dzień przerwy między tymi umowami o pracę. Takie stanowisko zajęło Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w odpowiedzi przesłanej
Pracodawca powinien prowadzić ewidencję czasu pracy dla każdego pracownika. Może ją obecnie prowadzić zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej. Nie ma też przeszkód, żeby część dokumentacji prowadzić w formie papierowej, a resztę w formie elektronicznej.
Przypominamy, że od 1 stycznia 2019 r. obowiązują przepisy nakładające nowy obowiązek informacyjny na pracodawcę. W przypadku rozwiązania bądź wygaśnięcia stosunku pracy musi on poinformować pracownika o okresie przechowywania jego dokumentacji pracowniczej, możliwości jej odbioru oraz jej zniszczeniu w razie nieodebrania. Informację tę pracodawca przekazuje pracownikom, których umowa o pracę została
Akta osobowe pracowników dzielimy od 1 stycznia 2019 r. na cztery części: A, B, C i D. W części A należy przechowywać dokumenty związane z ubieganiem się o zatrudnienie, w części B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia, a w części C - dokumenty w zakresie ustania stosunku pracy. Natomiast w nowej części D akt osobowych należy składać dokumenty dotyczące ponoszenia
Obowiązkiem pracodawcy jest założenie i prowadzenie odrębnie dla każdego pracownika akt osobowych, będących częścią dokumentacji pracowniczej. Po zmianach przepisów od 1 stycznia 2019 r. akta osobowe powinny się składać z 4 części: A, B, C i D, a nie - tak jak dotychczas - tylko z 3 części. Jednak nowe zasady prowadzenia akt osobowych stosujemy jedynie do pracowników, którzy zostali zatrudnieni od
Nowe zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej dotyczą obowiązkowo dokumentacji pracowników zatrudnionych 1 stycznia 2019 r. lub później. Pracodawcy mogą stosować nowe zasady także do dokumentacji pracowników pozostających w tym dniu w stosunku pracy, zgromadzonych przed 1 stycznia 2019 r. Nie mają jednak takiego obowiązku.
Pracodawca ma obowiązek przechowywania dokumentacji pracowniczej przez okres zatrudnienia pracownika, a także po zakończeniu stosunku pracy. Od 1 stycznia 2019 r. okres przechowywania dokumentacji został skrócony do 10 lat. Jednak w niektórych sytuacjach nadal wynosi 50 lat.
Od 1 stycznia 2019 r. pracodawcy muszą prowadzić akta osobowe składające się z czterech części: A, B, C i D. Każda z nich może zostać podzielona na mniejsze części, tak aby można było przechowywać w nich oświadczenia lub dokumenty powiązane ze sobą tematycznie.
W 2019 r. wejdą w życie duże nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowych zasad prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej oraz pracowniczych planów kapitałowych.