Najem lokali użytkowych
W numerze 41 „Prawa Przedsiębiorcy” omówiony został pobór zaliczek przez płatników podatku dochodowego od osób fizycznych. W niniejszym artykule przedstawiamy zasady samodzielnego odprowadzania zaliczek na podatek przez podatników.
W nr 34 „Serwisu FK” przedstawiliśmy Czytelnikom zasady rozliczania przychodów osiąganych przez podatników będących właścicielami wynajmowanych rzeczy. Przychody te mogą zostać zmniejszone o wszystkie wydatki, które przyczyniły się do ich osiągnięcia. Jakie to wydatki - o tym w niniejszym opracowaniu.
Umowa najmu jest powszechnie znaną i stosowaną umową. Choć na pierwszy rzut oka jest to prosta konstrukcja, w praktyce budzić może jednak wiele wątpliwości. Najem polega na tym, że jedna strona czasowo i za wynagrodzeniem udostępnia rzecz drugiej stronie do korzystania. Nie następuje przy tym zmiana właściciela rzeczy. Według zasad określonych w umowie i w kodeksie cywilnym prawa właściciela są czasowo
Podatnicy, którzy decydują się na wynajmowanie nieruchomości od innych podmiotów, muszą w prawidłowy sposób rozliczyć ponoszone z tego tytułu koszty. Natomiast podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie najmu nieruchomości, muszą osiągane z tego tytułu przychody właściwie udokumentować oraz rozliczyć z tego tytułu podatek dochodowy i VAT. Przedstawiamy zasady rozliczania podatku
Firma produkcyjna będąca płatnikiem podatku VAT wynajęła odpłatnie pomieszczenie biurowe. Za wykonane usługi były wystawiane faktury VAT. Najemca po kilku miesiącach zaprzestał płacenia czynszu, w związku z czym wypowiedziano mu umowę najmu. W zamian za niezapłacony czynsz dłużnik przekazał środki trwałe, których wartość odpowiadała kwocie długu. Prosimy o podanie prawidłowego sposobu udokumentowania
Czynny podatnik VAT (osoba fizyczna) wynajmuje lokal mieszkalny, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Otrzymuje on opłaty administracyjne od wspólnoty mieszkaniowej bez opodatkowania VAT. W umowie najmu jest zapis, że najemca ponosi dodatkowo opłaty administracyjne. W jaki sposób należy refakturować opłaty administracyjne na najemcę, czy powinna to być faktura, czy nota księgowa? Czy w