Koszty audytu według zachodnich standardów
Czy wydatki na audyt według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości lub amerykańskich US GAAP są kosztami podatkowymi?
Czy wydatki na audyt według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości lub amerykańskich US GAAP są kosztami podatkowymi?
Nasza spółka spodziewa się pierwszego badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta. W jaki sposób moglibyśmy się przygotować do audytu? Jakie oczekiwania ma audytor wobec spółki, w której przeprowadza audyt?
Firma z Niemiec przeprowadziła w Polsce audyt polskiej firmy. Wystawiła fakturę z NIP UE w euro. Polska firma nie jest zarejestrowana do VAT UE (prowadzi pkpir). Jak rozliczyć zakup usługi przeprowadzenia audytu? Czy jest to import usług? Czy należy go wykazać w deklaracji VAT? Czy jest to może zakup krajowy?
Jeżeli w wyniku przeprowadzonej w organizacji kontroli skarbowej stwierdzone zostały nieprawidłowości, to organizacji - jako podmiotowi kontrolowanemu - przysługują rozmaite uprawnienia. Skorzystanie z nich może uchronić organizację przed konsekwencjami popełnionych błędów podatkowych.
Przekształcenia przedsiębiorstw, w szczególności takie jak fuzje i przejęcia, związane są z ryzykiem wynikającym z niedostatecznych informacji o stronach danej transakcji. Ryzyko to występuje na różnych płaszczyznach planowanego przekształcenia. Do najważniejszych ryzyk należą aspekty podatkowe. Planując fuzję bądź przejęcie innej jednostki, podmiot przejmujący bądź podmioty łączące się mają ograniczone
Podatnik ma przeprowadzić audyt w firmie. Czy musi się zarejestrować jako czynny podatnik VAT? Czy świadczenie usług audytu wyłącza możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego?
Firma otrzymała fakturę za usługę audytu strony internetowej. Wykonawcą jest firma z Wielkiej Brytanii, która wystawiła fakturę bez VAT. Nie jesteśmy zarejestrowani dla celów VAT UE. Jak mamy rozliczyć tę usługę?
O tym, jakie są oczekiwania przedsiębiorców względem audytorów mówi Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie, organizatora konferencji „Dwa światy: audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo”. Spotkanie odbędzie się 3 czerwca 2016 r. w Arkadach Kubickiego (Zamek Królewski w Warszawie). Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Od 1 października 2016 r. zrezygnowano z przetargów na świadectwa efektywności energetycznej (tzw. białe certyfikaty). Został także wprowadzony nowy obowiązek dla "dużych" przedsiębiorstw. Będą one musiały sporządzać audyty energetyczne przedsiębiorstwa. Przedstawiamy wybrane, istotne dla przedsiębiorców, zmiany wprowadzone nową ustawą o efektywności energetycznej (dalej: ustawa).
Po kilkuletnim okresie prac Sejm przyjął ustawę o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym (dalej: ustawa o biegłych). Najistotniejszymi zmianami z punktu widzenia przedsiębiorców jest wprowadzenie okresu rotacji firm badających sprawozdania jednostek zainteresowania publicznego (JZP) oraz ustalenie ograniczeń w świadczeniu usług przez biegłych dla tych jednostek.
21 czerwca 2017 r. weszła w życie ustawa z 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Ustawa wdraża do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych, zmieniającej dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/
Korzystanie ze środków unijnych z funduszy strukturalnych, np. Europejskiego Funduszu Społecznego, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przy realizacji projektów wymaga spełnienia wielu warunków formalnych. Jednym z nich jest wprowadzenie obowiązkowego audytu środków wykorzystywanych z budżetu Unii Europejskiej.
Stowarzyszenie (organizacja pożytku publicznego) zajmuje się działalnością na rzecz nauki polskiej. Wystąpiliśmy (w związku z jednym z naszych projektów) o grant z funduszy unijnych. Ze względu na wielkość projektu jesteśmy zmuszeni do zaciągnięcia w banku kredytu o znacznej wartości. Bank - jako jeden ze swoich wymogów - wskazał, że co roku - do momentu spłacenia ostatniej raty kredytu - sprawozdanie
Umowa o dofinansowanie projektu ze środków unijnych nakłada na beneficjenta końcowego obowiązek prowadzenia księgowości w sposób przejrzysty, z wyodrębnieniem ewidencji księgowej na potrzeby projektu. Audytor w części finansowej bada, jak określono budżet w umowie o dofinansowanie projektu, kwotę wydatków kwalifikowanych oraz kwotę dofinansowania.
Wdrożenie systemu informatycznego wspierające konsolidację finansową najczęściej zastępuje autorskie rozwiązania stworzone w danej grupie kapitałowej z wykorzystaniem arkuszy MS Excela. Dedykowane narzędzia systematyzują i porządkują proces konsolidacji, wymuszając wiele zmian na etapie zarówno zbierania danych, jak i zasadniczej konsolidacji zebranych pakietów. Skala zmian postrzeganych z perspektywy
Zdaniem Ministerstwa Finansów w przypadku jednostki, która ma wieloosobowy zarząd umowa z firmą audytorską (biegłym rewidentem) o badanie sprawozdania finansowego może być zawierana przez zarząd zgodnie z obowiązującymi w jednostce zasadami reprezentacji. Nie ma konieczności podpisywania takiej umowy przez wszystkich członków zarządu.
Od 1 stycznia 2020 r. osoby zobowiązane do podpisywania sprawozdań finansowych będą mogły to zrobić nie tylko kwalifikowanym podpisem elektronicznym czy podpisem zaufanym, lecz także podpisem osobistym. Z kolei od 1 marca 2020 r. do ustawy o rachunkowości zostaną wprowadzone zmiany uwzględniające powstanie nowego rodzaju spółki w polskim porządku prawnym, tj. prostej spółki akcyjnej. Oprócz tych zmian
Polska Agencja Nadzoru Audytowego to nowa instytucja, która przejmie funkcje nadzorcze od Komisji Nadzoru Audytowego (KNA) oraz Krajowej Komisji Nadzoru (KKN). Przejęcie funkcji nadzorczych przez Agencję nastąpi w pełni od 1 stycznia 2020 r. Celem wprowadzonych zmian jest wzmocnienie nadzoru publicznego nad działalnością biegłych rewidentów i firm audytorskich w Polsce.