comment
Artykuł
Data publikacji: 2004-11-23
Zasady kontroli wewnętrznej w małych i średnich firmach
Funkcjonowanie firmy: Kontrola wewnętrzna obejmuje działania prowadzące do uzyskania pewności, że jednostka realizuje postawione wcześniej cele, działa racjonalnie i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Szczególnym rodzajem kontroli jest kontrola wewnętrzna procesów księgowych.
Od dawna słyszy się o dużej roli kontroli wewnętrznej w działalności jednostek gospodarczych. Niewiele jednak firm tak naprawdę stosuje w praktyce poszczególne jej instrumenty. Jest to niebezpieczne, ponieważ w dobie coraz większego skomplikowania procesów gospodarczych kontrola wewnętrzna jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa.
Czym jest kontrola wewnętrzna
Pojęcie kontroli wewnętrznej obejmuje wszelkie działania, które są podejmowane przez zarząd jednostki oraz jej pracowników w celu uzyskania pewności, że jednostka istnieje w sposób zapewniający realizację celów, działa racjonalnie, sprawnie i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Kontrola wewnętrzna służy zapewnieniu, że wszelkie operacje dokonywane są przez osoby do tego upoważnione i kompetentne oraz w taki sposób, aby działalność jednostki jako całości była efektywna. Celem kontroli jest także zapobieganie wszelkiego rodzaju nadużyciom i działaniom na niekorzyść jednostki.
Pozostało 87% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie