Koszty 2024 po zmianach
Od w 1 stycznia 2024 r. weszły w życie zmiany w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą wysokości i ustalania płacy minimalnej oraz zmiany limitów podatkowych niektórych świadczeń pracowniczych. Natomiast do 17 maja 2024 r. pracodawcy mają czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymogów bhp. Poniżej przedstawiamy szczegółowe
W 2024 r. przedsiębiorcy zapłacą wyższe składki na ubezpieczenia społeczne. Wzrosło bowiem prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie, od którego uzależniona jest podstawa wymiaru składek dla większości przedsiębiorców. W 2024 r. wynosi ono 7824 zł (wzrost o 889 zł). Podwyższeniu uległa również kwota minimalnego wynagrodzenia, od którego zależą podstawa składek ZUS dla osób opłacających składki
W 2023 r. pracodawców czekają duże zmiany w zakresie prawa pracy. Wejdą bowiem w życie ważne zmiany w Kodeksie pracy dotyczące pracy zdalnej i kontroli trzeźwości pracowników. W 2023 r. płaca minimalna wzrośnie 2 razy - w styczniu i w lipcu, a od 1 stycznia 2023 r. zmieniły się także zasady rozliczania wynagrodzeń w związku z nowymi przepisami dotyczącymi składania formularza PIT-2.
Oświadczenie PIT-2 jest dokumentem uprawniającym pracodawcę do zmniejszenia zaliczki podatkowej obliczonej od wynagrodzenia pracownika. W stanie prawnym obowiązującym do końca 2021 r. niezłożenie tego oświadczenia nie było dla pracownika szczególnie dotkliwe, gdyż miesięczna kwota zmniejszająca podatek wynosiła 43,76 zł. Od 1 stycznia 2022 r. wynosi ona 425 zł. A zatem niezłożenie PIT-2 jest obecnie
Obrót węglem na cele opałowe zasadniczo jest zwolniony z akcyzy. Wymaga to jednak od sprzedawcy odpowiedniej dokumentacji. W 2022 r. wprowadzono kolejne zmiany w systemie opodatkowania tych wyrobów. Od 1 lutego 2022 r. objęto obowiązkiem monitorowania z użyciem systemu ECMS PL sprzedaż wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy przez tzw. duże pośredniczące podmioty węglowe. Sporządzanie dokumentów e-DD
Od 18 września 2021 r. obowiązują pierwsze zmiany przepisów, wprowadzone na mocy ustawy z 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Od tej daty wchodzą w życie zmienione zasadniczo przepisy z zakresu ubezpieczeń i składek, dotyczące m.in.: dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego, zasad obejmowania ubezpieczeniami wspólników jednoosobowych spółek
Obowiązujące regulacje dotyczące ulgi na złe długi zostały zakwestionowane przez TSUE. Dlatego ustawodawca w ramach pakietu SLIM VAT 2 zmienił przepisy w tym zakresie. Zmiany wejdą w życie od 1 października 2021 r. i dotyczą również korekty u dłużnika.
W 2021 r. wejdą w życie ważne nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą płacy minimalnej oraz informowania ZUS o zawartych umowach o dzieło. W 2021 r. również kolejne grupy pracodawców (zatrudniających mniej niż 20 osób oraz ze sfery budżetowej) będą musiały wdrożyć program pracowniczych planów kapitałowych.
Przełom roku to okres wzmożonej pracy dla pracodawców i ich służb kadrowo-płacowych. Skorygowanie rocznego odpisu na zfśs, sporządzenie planu urlopów wypoczynkowych, przygotowanie i wysyłka deklaracji PIT-4R i informacji podatkowych PIT-11 czy złożenie w ZUS informacji ZUS IWA - to tylko część zadań, jakim pracodawcy muszą sprostać w najbliższym czasie.
Z dniem 1 lipca 2020 r. zaczęły obowiązywać ważne i długo oczekiwane zmiany w ustawie o VAT dotyczące rozliczeń wewnątrzwspólnotowych. Wprowadzona została nowa procedura magazynu typu call-off stock, zmieniono zasady rozliczania transakcji łańcuchowych, składania informacji podsumowujących oraz warunki stosowania stawki 0% przy dostawach wewnątrzwspólnotowych.
Możliwość objęcia wsparciem firm zatrudniających od 10 do 49 osób w postaci zwolnienia w wysokości 50% składek ZUS za okres od marca do maja 2020 r. oraz prawo do ponownego przyznania świadczenia postojowego, ale nie więcej niż trzykrotnie - to najważniejsze rozwiązania, jakie wprowadza nowelizacja tarczy antykryzysowej.
Od 31 marca 2020 r. obowiązuje pakiet pomocowy dla przedsiębiorców, którzy ponieśli straty w związku z pandemią koronawirusa, tzw. tarcza antykryzysowa. Na jego podstawie mogą oni ubiegać się m.in. o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników, świadczenia przestojowe, zwolnienie ze składek ZUS. Pracodawcy mają też możliwość wprowadzenia mniej korzystanych warunków zatrudnienia pracowników czy stosowania
Płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy złożą formularze rozliczeniowe w zakresie tego podatku za 2019 r., począwszy od 1 stycznia 2020 r. muszą wypełnić je według nowych wzorów. Istotną nowością w stosunku do poprzednio obowiązującego formularza PIT-11 jest część, w której należy wykazać przychody zwolnione z opodatkowania, uzyskane przez podatników, którzy nie ukończyli 26 lat, a
Zmiany, które zaczną obowiązywać od Nowego Roku, dotkną nie tylko podatników VAT, ale również podatników akcyzy. W związku z uszczelnianiem tego podatku jest icj bardzo dużo. W przeciwieństwie do zmian w VAT, te dotyczące akcyzy są na razie w fazie projektów, mimo że w większości mają obowiązywać od 2020 r. Dosotoswanie się do zmian będzie wymagało od podatnika spełnienia wielu nowych obowiązków informacyjnych
W 2020 r. wejdą w życie ważne nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą płacy minimalnej oraz rozliczania podatku od wynagrodzeń pracowniczych. W 2020 r. również kolejne grupy pracodawców będą musiały wdrożyć program pracowniczych planów kapitałowych.