Poradnia bhp
(...) rozporządzenie w sprawie służby bhp w § 1 ust. 3 stanowi, że pracodawca zatrudniający od 100 do 600 pracowników tworzy wieloosobową lub jednoosobową komórkę albo zatrudnia w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 października 2006 r. (I OSK 263/06) stwierdził, że pracodawca zatrudniający ponad 100 pracowników zobowiązany
PROBLEM W naszej spółce planujemy wprowadzenie dodatku pieniężnego na utrzymanie w czystości odzieży ochronnej. Czy będzie on zwolniony z oskładkowania? Jakie działania powinniśmy podjąć, aby ewentualne wyłączenie składkowe nie zostało zakwestionowane przez ZUS?
Wypowiedzieliśmy pracownikowi umowę o pracę. Na cały okres wypowiedzenia został zwolniony z obowiązku świadczenia pracy. Podczas okresu wypowiedzenia kończy się ważność badań lekarskich tego pracownika. Czy należy go skierować na badania okresowe, jeżeli nie będzie już świadczył u nas pracy? - pyta Czytelnik z Olsztyna.
Stosowanie systematyki TOL do oceny warunków pracy oraz do ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy wymusza na zespole powypadkowym głębszą analizę zdarzenia wypadkowego.
Coraz więcej przedsiębiorców w Polsce zatrudnia pracowników pracujących na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Pracodawcy ci powinni pamiętać, że przepisy polskiego prawa pracy dosyć szczegółowo regulują kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy na takich stanowiskach. Ogólne normy Kodeksu pracy w tym zakresie znajdują swoje rozwinięcie w rozporządzeniu z 1 grudnia 1998 r. Ministra Pracy
Brak odpowiedniego przeszkolenia i nadzoru, nieprzestrzeganie przepisów prawa oraz alkohol były głównymi przyczynami śmiertelnego wypadku przy pracy.
Problematyka stresu w pracy zajmuje ważne miejsce w europejskim prawie pracy.
Jestem właścicielem niewielkiej hurtowni materiałów budowlanych. W celu usprawnienia pracy w magazynie zamierzam kupić wózek widłowy z własnym napędem. Czy aby pracownik mógł obsługiwać ten wózek, musi odbyć specjalistyczne szkolenie? Czy taki kurs służy tylko podniesieniu jego kwalifikacji i nie jest bezwzględnie wymagany?
Jakie działania można podjąć, aby poprawić poziom edukacji w zakresie bhp? Co może zrobić inspektor, firma z branży bhp, a także organizacja świadoma wagi bezpieczeństwa pracy, żeby zmienić nastawienie i postawy ludzi? W wielu sytuacjach dopiero wypadek przy pracy uświadamia wszystkim wagę zasad i procedur bhp. Tym artykułem chcemy otworzyć dyskusję na temat praktycznego zastosowania wiedzy psychologicznej
Jesteśmy producentem ceramiki. W naszych magazynach towar składowany jest w różny sposób, często na paletach składowych. W jaki sposób robić to bezpiecznie?
Zgodnie z postanowieniami Konwencji, pracodawcy i pracownicy mają obowiązek informować służby medycyny pracy o wszelkich znanych i podejrzewanych czynnikach środowiska pracy, które mogą mieć wpływ na zdrowie pracowników.
Od 1 lipca 2005 r. wchodzi w życie rozporządzenie zmieniające przepisy dotyczące służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Zasadnicze zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem dotyczą wymagań w zakresie kwalifikacji pracowników służby bhp oraz rozszerzają obowiązki dotyczące kontroli stanowisk pracy pracowników zatrudnionych na podstawie innej umowy niż umowa o pracę.
Wrzesień to początek roku szkolnego. Dzieci, młodzież i nauczyciele wracają znów do sal lekcyjnych. Szkoły i inne placówki oświatowe ze względu na swoisty charakter podlegają szczególnym, najczęściej ostrzejszym rygorom w zakresie bezpieczeństwa i higieny niż inne miejsca i budynki użyteczności publicznej.
Rozpocząłem drobną działalność produkcyjną i wkrótce będę zatrudniał pracowników. Wiem, że powinni oni przejść szkolenia bhp. Jakie to szkolenia, kto je powinien przeprowadzić? Czy ja, jako pracodawca, powinienem to zrobić, czy muszę skierować pracowników do specjalistycznej firmy szkoleniowej?
Przystępując do prowadzenia zajęć w szkole zarówno dyrektor, jak i nauczyciel powinni zwrócić uwagę na pewne aspekty szeroko rozumianego bezpieczeństwa pracy.
Niesprawna technicznie obrabiarka, brak przeszkolenia pracownika w zakresie bhp oraz dopuszczenie pracownika bez przygotowania zawodowego były przyczynami wypadku w zakładzie produkcji drzewnej.
Sprzątaczką może zostać osoba, która ukończyła 18 lat i nie stwierdzono u niej przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy sprzątaczki, w tym do wykonywania pracy na wysokości.