Artykuł
do 2023-06-30 info
do 2023-06-30 info
Obowiązki pracodawcy w zakresie bhp w czasie epidemii COVID-19
Wstęp
Okres epidemii COVID-19 wpływa na niektóre obowiązki pracodawców z zakresu technicznego bezpieczeństwa pracy. Dochodzi do przenikania się przepisów sanitarnych oraz tych zaliczanych bezpośrednio do problematyki bhp - co ma na celu zapewnienie ograniczenia ryzyka narażenia na nowy czynnik biologiczny, jakim jest koronawirus. Zmiany obowiązujące w czasie epidemii oraz stanu zagrożenia epidemicznego dotyczą w szczególności takich kwestii jak badania profilaktyczne, szkolenia bhp oraz aktualizacja oceny ryzyka zawodowego w kontekście narażenia na nowy czynnik biologiczny.
Przykładowo wstępnym badaniom lekarskim nie podlegają osoby zatrudniane na stanowisko administracyjno-biurowe, jeżeli posiadają aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie i pracodawca stwierdzi, że warunki te odpowiadają warunkom występującym na danym stanowisku pracy. Zawieszono także w czasie pandemii COVID-19 wykonywanie badań okresowych pracowników.
Dopuszczono ponadto przeprowadzanie szkoleń wstępnych bhp w całości za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, z wyjątkiem instruktażu stanowiskowego pracownika zatrudnianego na stanowisku robotniczym; pracownika zatrudnionego na stanowisku, na którym występuje narażenie na działanie czynników niebezpiecznych (lub przenoszonego na takie stanowisko); ucznia odbywającego praktyczną naukę zawodu oraz studenta odbywającego praktykę studencką.
Pracodawców dotyczy również obowiązek dokonania aktualizacji oceny ryzyka zawodowego, na jakie jest lub może być narażony pracownik, sporządzonej przed 29 grudnia 2020 r., z uwzględnieniem klasyfikacji i wykazu szkodliwych czynników biologicznych w zakresie dotyczącym koronawirusa zespołu ostrej niewydolności oddechowej 2 (SARS-CoV-2).
1. Służba bhp
Przepisy ustawy - Kodeks pracy (dalej: k.p.) zobowiązują pracodawcę do powoływania komórek, których zadaniem jest egzekwowanie wypełniania w placówce wszelkich nakazów bhp. Taką pomocniczą komórką jest służba bhp pełniąca funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bhp (art. 237 k.p.). Kwestie związane z funkcjonowaniem służby bhp reguluje też rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (dalej: rozporządzenie w sprawie służby bhp).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right