Jak rozliczyć w księgach rachunkowych zakupione usługi reklamowe, które są częściowo refakturowane
Koszty na przełomie lat obrotowych mogą sprawić problem. Najczęściej dotyczą one typowych dla tego okresu wydatków, takich jak rozliczenia mediów, wynagrodzeń, prenumerat itp. W tym opracowaniu omówiono zasady ujmowania i rozliczania takich kosztów w księgach rachunkowych na przełomie roku.
Choć obowiązek tworzenia rezerw, rozliczeń międzyokresowych kosztów oraz ujawniania zobowiązań warunkowych został opisany zarówno w ustawie o rachunkowości, jak i w KSR nr 6, to nadal wielu księgowych ma wątpliwości, jak rozróżniać te kategorie.
Jak powinny być prawidłowo rozpisane rozliczenia międzyokresowe czynne, np. za polisy ubezpieczeniowe? Czy kwota powinna być podzielona na 365 dni i rozliczana proporcjonalnie do liczby dni w miesiącu, czy powinna być rozliczana miesięcznie w pełnych kwotach?
W myśl zapisów ustawy o rachunkowości jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeśli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych. Czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów dokonuje się w stosunku do kosztów działalności operacyjnej oraz kosztów finansowych. Natomiast nie podlegają rozliczaniu w czasie pozostałe koszty operacyjne. Wynika to z treści ustawy o rachunkowości
Jeśli koszty dotyczą przyszłych okresów sprawozdawczych, to „zawiesza się” je na koncie czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Sposób i okresy rozliczania kosztów w czasie powinny być określone w polityce rachunkowości jednostki.
Przełom roku to czas, gdy większość jednostek przygotowuje się do sporządzania sprawozdania finansowego. Programy finansowo-księgowe generują takie sprawozdania finansowe zazwyczaj za przyciśnięciem jednego klawisza. Wygenerowane automatycznie sprawozdanie finansowe jest jednak często obarczone błędami. Dlatego przedstawione w nim informacje (dane) powinny zostać zweryfikowane przez służby księgowe
Jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających m.in. z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych. Zobowiązania te wykazuje się w bilansie jako rezerwy na zobowiązania.
Z roku na rok rośnie liczba przedsiębiorców, którzy dokonują darowizn towarów na cele charytatywne. Tego rodzaju działalność nabiera rozpędu zwłaszcza w okresie świąt Bożego Narodzenia. W raporcie przedstawiamy, jakie skutki w podatku dochodowym oraz VAT wywołuje dokonanie darowizny towarów na cele charytatywne oraz jej otrzymanie, jak ją dokumentować i ewidencjonować w księgach rachunkowych.
Podatkowa księga przychodów i rozchodów (dalej: pkpir) jest ewidencją prowadzoną dla celów podatku dochodowego. Zasadniczo wynika z niej jedynie wysokość przychodów i kosztów podatkowych. Natomiast księgi rachunkowe to "obraz" całego przedsiębiorstwa, z całym jego majątkiem i wszystkimi zobowiązaniami. Dlatego dla podatników, którzy z początkiem nowego roku mają obowiązek zaprowadzenia ksiąg rachunkowych
Pracodawcy, którzy mają obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, powinni w terminie do 30 września 2013 r. przekazać na wydzielony rachunek bankowy tego funduszu drugą ratę odpisów ustalonych na ten rok kalendarzowy. Co istotne, przekazanie środków pieniężnych na rachunek bankowy jest warunkiem koniecznym zaliczenia odpisów na ZFŚS do kosztów uzyskania przychodów. Na moment uznania
Jednostki powinny dokonać RMK biernych na zobowiązania związane bezpośrednio z działalnością operacyjną, tj. z wytwarzaniem, sprzedażą (handlem) i fazą po sprzedaży, a także ogólnym zarządem. Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów stanowią specyficzną formę rezerw na przyszłe zobowiązania z tytułu kosztów działalności operacyjnej przypadających na bieżący okres sprawozdawczy. Ewidencja księgowa
W większości przedsiębiorstw prowadzone jest konto "Rozliczenie zakupu". Saldo kredytowe tego konta wykazuje dostawy niefakturowane, w związku z którymi na koniec roku pojawi się wątpliwość, jak je wykazać w księgach: czy dokonać biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, czy ująć jako zobowiązania? Przepisy prawa bilansowego nie są jednoznaczne w tym zakresie.
Sporządzając sprawozdanie finansowe, często mamy do czynienia z przychodami, które powstały w innym okresie niż okres, którego dotyczą. W związku z tym nie tylko należy zaliczyć odpowiednie kwoty przychodów do okresów sprawozdawczych, których one dotyczą, ale również prawidłowo wykazać je w bilansie. Jest to o tyle trudne, że otrzymane aktywa, które staną się przychodem w przyszłych okresach, można
Rezerwy są jedną z trudniejszych kategorii finansowych. Mają one na celu zabezpieczenie się jednostki przed znanym i przewidywalnym ryzykiem gospodarczym oraz niepewnością dotyczącą przyszłych warunków jej funkcjonowania. Zagadnienia związane z ujęciem i ustalaniem wysokości rezerw są dosyć obszernie uregulowane zarówno w Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF), jak i w polskich