Rozwiązywanie umów o pracę – zasady postępowania
Zakończenie zakazu konkurencji wskutek ustania przyczyn uzasadniających ten zakaz oznacza zwolnienie pracownika z obowiązku powstrzymania się od prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy, a więc dotyczy tylko zobowiązania, które wziął na siebie pracownik, a nie zobowiązania pracodawcy do zapłaty umówionego odszkodowania (postanowienie Sądu Najwyższego z 10 maja 2018 r., II PK 319/17)
Świadczenia pieniężne otrzymane przez pracownika w ramach programu dobrowolnych odejść są opodatkowane PIT. Nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 3 updof. Tak wynika z interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 23 czerwca 2016 r., sygn. DD3.8201.1.2016.MCA, której fragment przedstawiamy. Pełna treść interpretacji jest dostępna na www.mk.infor.pl wraz z bieżącym numerem
Podstawą odpowiedzialności pracodawcy w związku z naruszeniem zasady niedyskryminacji jest sam fakt naruszenia tej zasady. Dochodząc roszczenia, nie trzeba wykazać winy osoby odpowiedzialnej za to naruszenie.
W pewnych sytuacjach przyczyną wypadku przy pracy może być nawet normalna praca niepełnosprawnego pracownika, która - w niesprzyjających okolicznościach - powodowała nadmierne obciążenie jego organizmu (wyrok SN z 24 listopada 2010 r., I UK 181/10).
Wolność związkowa i ochrona stosunku pracy działaczy związkowych nie mogą być absolutne. Naruszenie indywidualnych praw osób trzecich znosi tę ochronę z powodu złamania zasad współżycia społecznego (na podstawie wyroków SN z 19 maja 2011 r., I PK 221/10 oraz I PK 278/10).
Rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy wiąże się z licznymi obowiązkami, których musi dopełnić pracodawca. Zalicza się do nich m.in. konieczność dokonania określonych wypłat na rzecz pracownika. W zależności od sytuacji mogą to być ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, odprawy, odszkodowania lub rekompensaty, a czasami - odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji. O obowiązku oskładkowania takich
Odszkodowanie za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia przysługuje w wysokości wynagrodzenia za ustawowy okres wypowiedzenia. Wyższe odszkodowanie przysługuje wtedy, gdy strony przewidziały przyznanie odszkodowania w wysokości wynagrodzenia za umownie wydłużony okres wypowiedzenia (wyrok Sądu Najwyższego z 2 sierpnia 2017 r., II PK 153/16).
Z końcem 2015 r. jedna z naszych pracownic rozwiązała umowę o pracę bez wypowiedzenia z powodu niewypłacenia przez pracodawcę wynagrodzenia za pracę za ostatnie 2 miesiące. Osoba ta wystąpiła do nas o wypłatę odprawy z ustawy o zwolnieniach grupowych w związku z rozwiązaniem umowy o pracę w trybie bez wypowiedzenia z winy pracodawcy. Odmówiliśmy jej tej wypłaty. Czy postąpiliśmy prawidłowo?
Od 22 lutego 2016 r. okresy wypowiedzenia umów o pracę na czas określony będą takie same jak przy umowach o pracę na czas nieokreślony. W razie wadliwego rozwiązania umowy o pracę na czas określony bez wypowiedzenia lub w razie naruszenia przepisów o wypowiadaniu takich umów pracodawca będzie musiał zapłacić pracownikowi odszkodowanie. Z reguły odszkodowanie to będzie wynosiło równowartość wynagrodzenia
Pracownik jednostki (zatrudniony na umowę o pracę na czas określony) pełnił funkcję w związku zawodowym. Z końcem grudnia 2014 r. został zwolniony z pracy. Pracownik twierdzi, że został zwolniony niezgodnie z prawem. Czy w związku z tym może domagać się przywrócenia do pracy, czy też może starać się jedynie o odszkodowanie - pyta Czytelniczka z Zielonej Góry.
Zdarza się, że płatnik zwalniający pracownika wypłaca mu dodatkową gratyfikację w postaci odszkodowania lub rekompensaty. Takie postępowanie pracodawcy ma na celu zapewnienie byłemu pracownikowi środków do życia na okres między utratą dotychczasowej a uzyskaniem nowej posady. Jeżeli tego typu świadczenie ma bezpośredni związek z wygaśnięciem lub rozwiązaniem umowy o pracę, to jest zwolnione ze składek
Nasza spółka zobowiązała się w drodze ugody sądowej do zapłaty odszkodowania byłemu pracownikowi za niezgodne z prawem wypowiedzenie umowy o pracę. Kwota odszkodowania nie przekracza 3-miesięcznego wynagrodzenia za pracę. Obowiązujący u nas regulamin wynagradzania przewiduje, że jeżeli umowa o pracę zostaje rozwiązana za wypowiedzeniem przez pracodawcę, pracownikom przysługuje odszkodowanie w wysokości
Niepoinformowanie o ryzyku zawodowym, zagrożeniach dla zdrowia i możliwości zachorowania na chorobę zawodową umożliwia choremu pracownikowi uzyskanie dodatkowego odszkodowania na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego (wyrok Sądu Najwyższego z 19 kwietnia 2013 r., sygn. akt III PK 45/12).
Niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia może pozbawić pracownika prawa do odszkodowania z tytułu obowiązującego paktu socjalnego, gdy poszkodowany pracownik nie wystąpi do pracodawcy z pozwem o przywrócenie do pracy, a jedynie o odszkodowanie (wyrok Sądu Najwyższego z 6 grudnia 2012 r., I PK 128/12).
Jeden z naszych pracowników uległ wypadkowi przy pracy, którego sprawcą był inny pracownik. W wyniku wypadku został zniszczony prywatny laptop poszkodowanego pracownika, którego używał w pracy do celów służbowych. Kto w takiej sytuacji powinien wypłacić odszkodowanie za wyrządzoną szkodę - my, jako pracodawca, czy pracownik, który spowodował wypadek?
W marcu 2012 r. kilku pracowników rozwiązało umowę o pracę na podstawie art. 55 Kodeksu pracy (tj. rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia przez pracownika na skutek ciężkiego naruszenia przez pracodawcę podstawowych obowiązków). 1. Jak prawidłowo naliczyć im odszkodowanie z tego tytułu? 2. Czy tego rodzaju odszkodowanie należy traktować jako element wynagrodzenia (tj. czy podlega opodatkowaniu i oskładkowaniu