Skutki podatkowe bezpłatnego otrzymania przez zakład budżetowy towarów do testów
Po wprowadzeniu regulacji prawnych umożliwiających tworzenie przez podatników grup VAT pojawiło się wiele wątpliwości związanych z tym, czy mogą one być tworzone także przez jednostki samorządu terytorialnego. Jeszcze przed wejściem w życie stosownych przepisów Ministerstwo Finansów potwierdziło, że również jednostki samorządowe mogą tworzyć grupy VAT. W tej sprawie wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości
1 stycznia 2021 r. przepisami ustawy o PPK objęte zostały dwie ostatnie grupy podmiotów zatrudniających - jednostki sektora finansów publicznych oraz pozostałe podmioty zatrudniające, tzn. te, które wcześniej nie zostały jeszcze włączone do systemu PPK. Podmioty zatrudniające z sektora finansów publicznych muszą najpóźniej 26 marca 2021 r. zawrzeć umowy o zarządzanie PPK, a najpóźniej 10 kwietnia 2021
Podstawowymi zasadami, na których opiera się konstrukcja podatku od towarów i usług, jest równość i powszechność opodatkowania (zob. W. Wójtowicz, Podatki - część szczegółowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 1999). O powszechności tego podatku decydują względy podmiotowe i przedmiotowe. Podatek ten, co do zasady, płacą wszystkie podmioty, bez względu na formę własności i formę prawną działalności.
Jesteśmy przedsiębiorstwem wodociągowym i kanalizacyjnym utworzonym przez gminę. Otrzymujemy od tej gminy dopłaty do wody i ścieków. Kwoty te zawierają VAT i są przez nas uwzględniane w deklaracjach VAT. Jak będzie wyglądać sytuacja po przejściu gminy na scentralizowany model rozliczania VAT?
Już od 1 września 2016 r. - w założeniach projektodawców - ma obowiązywać ustawa określająca zasady rozliczeń VAT, korekt oraz zwrotu środków unijnych będących efektem centralizacji rozliczeń jednostek samorządu terytorialnego. Co istotne, wejście w życie ustawy nie zobowiązuje samorządów do przyspieszonej centralizacji. Na scentralizowanie swoich rozliczeń mają one czas do końca 2016 r.
Minister Finansów przesunął termin obowiązkowej centralizacji rozliczeń VAT w samorządach na 1 stycznia 2017 r. Pierwotnie samorządy miały czas do końca czerwca 2016 r. na dokonanie tych zmian (zgodnie z komunikatem MF z 29 września 2015 r.).
29 września 2015 r. TSUE wydał orzeczenie (sygn. akt C 276/14), które stanowi rewolucję przy rozliczaniu podatku od towarów i usług przez jednostki samorządu terytorialnego. Wskutek uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego podjętej 26 października 2015 r. w składzie 7 sędziów (sygn. akt I FPS 4/15) centralizacja rozliczeń VAT w samorządach obejmie również gminne zakłady budżetowe. Podstawowe pytanie
Gmina może odliczyć VAT z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji, które zostały przekazane do gminnego zakładu budżetowego. Warunkiem odliczenia jest, aby inwestycje te były wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale podjętej 26 października 2015 r. w składzie 7 sędziów (sygn. akt I FPS 4/15).
Zakład budżetowy zajmuje się sprzedażą wody i odbiorem ścieków. Oprócz tego otrzymuje od gminy dotację podmiotową w zamian za wykonywanie zadań zleconych przez jednostkę macierzystą, np. koszenie poboczy, oświetlenie ulic, akcja "zima" itp. W przypadku wykonywania tych zadań nie ma sprzedaży. Jak rozliczać VAT od kosztów wspólnych, które dotyczą i jednej, i drugiej działalności? Przykładowo zakład
Zakład budżetowy gminy (świadczący usługi komunalne) otrzymuje dotację przedmiotową skalkulowaną według cen jednostkowych. Jest ona przeznaczona na dofinansowanie do 1 m3 wody, ścieków i śmieci. Zakład jest podatnikiem podatku CIT i VAT. Zakład posiada jeden rachunek bieżący. Dotacja jest przekazywana po zakończeniu każdego kwartału na rachunek bankowy. Nie jest możliwe wydzielenie kosztów pokrytych
Jesteśmy zakładem budżetowym samorządowym. Realizujemy działalność statutową. Uważamy, że nie jest ona działalnością gospodarczą w pojęciu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Naszą siedzibą jest zamek wpisany do rejestru zabytków. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia takie obiekty z podatku od nieruchomości, z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.
Jesteśmy zakładem budżetowym, którego usługi zaliczono do grupy 7511 - kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej - czyli jesteśmy zwolnieni od podatku od towarów i usług. Czy możemy wystawiać faktury VAT na usługi zwolnione od VAT? Ponadto administrujemy targowiskiem. Za zużytą energię i wywóz nieczystości płacimy faktury z własnych środków, które w całości księgujemy w koszty. Czy
We wrześniu 2002 r. część pracowników zakładu budżetowego została przekazana do spółki prawa handlowego w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Obydwa podmioty tworzyły zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS). Jednak w ślad za przekazanymi pracownikami nie nastąpiło przekazanie należnej części funduszu socjalnego. Okazało się bowiem, że w zakładzie budżetowym odpisy na ZFŚS były jedynie czynnościami
Czy dotacje z budżetu gminy przeznaczone przez zakład budżetowy (gminny zakład komunalny) na pokrycie bieżących potrzeb wolne są od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o p.d.o.p.?