Powrót pomysłów na deregulowanie rynku
Umowy leasingu wreszcie będzie można zawrzeć przez internet, bez konieczności posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego
Umowy leasingu wreszcie będzie można zawrzeć przez internet, bez konieczności posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego
Ponieważ zamknięcie roku obrotowego tuż, tuż, nie może dziwić, że uwaga w spółkach kapitałowych jest skupiona na sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, sprawozdania z działalności zarządu, a w niektórych przypadkach także na sporządzeniu skonsolidowanego sprawozdania finansowego. Trzeba też pamiętać o technicznym przygotowaniu do podpisania i złożenia dokumentów. Chociaż co roku obowiązki
Chociaż sprawozdania finansowe już od 2018 r. składane są wyłącznie w formie elektronicznej i podpisywane za pomocą podpisu elektronicznego, to nadal występują wątpliwości dotyczące tych czynności. Przedstawiamy te najczęściej się pojawiające.
Zamierzamy wprowadzić elektroniczny obieg dokumentów finansowo-księgowych w systemie e-Kancelaria. Obieg dokumentów księgowych będzie wyglądał tak, że faktury, czy listy płac będą opisywane, sprawdzane, dekretowane i akceptowane elektronicznie w systemie. Dowodem poszczególnych czynności będzie nadruk z potwierdzonym imieniem i nazwiskiem użytkownika odnotowującego operacje w systemie e-Kancelaria
Wprawdzie w tym terminie nie trzeba niczego składać w urzędzie skarbowym, ale za zbyt późne wypełnienie obowiązku grożą surowe, milionowe kary. Na wyobraźnię powinno zadziałać to, że mowa o grzywnie w wysokości 240 stawek dziennych, co obecnie daje maksymalną kwotę rzędu 11,52 mln zł
Aneks do gwarancji ubezpieczeniowej przedłużający termin ważności wadium musi zawierać podpis elektroniczny wystawcy. Nie można poprzestać na odwzorowaniu graficznym podpisu osoby, która podpisała taki dokument ręcznie – uznała Krajowa Izba Odwoławcza
Od 1 stycznia 2023 r. wszyscy płatnicy składek, niezależnie od tego czy składki opłacają tylko za siebie, czy również za pracowników, będą mieć obowiązek posiadania konta na PUE ZUS. Dotychczas obowiązek ten dotyczył jedynie płatników składek, którzy rozliczali powyżej 5 osób.
Informację o cenach transferowych można podpisać za pomocą dowolnego kwalifikowanego podpisu elektronicznego akceptowanego w innym kraju UE. Skutki prawnopodatkowe związane z danymi z informacji o cenach transferowych obciążają podmioty powiązane zobowiązane do złożenia informacji, a nie pełnomocników. Ci mogą jednak ponieść odpowiedzialność karno-skarbową. Tak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów
Od 1 stycznia 2022 r. obowiązuje uproszczenie w ustawie o rachunkowości dotyczące podpisywania sprawozdań finansowych. Wprowadziło ono możliwość złożenia podpisu na sprawozdaniu finansowym tylko przez jednego członka organu, w przypadku gdy jednostką kieruje organ wieloosobowy. W raporcie prezentujemy zasady i warunki, o jakich trzeba pamiętać przy korzystaniu z tego ułatwienia.
Jego zastosowanie ma taki sam skutek jak złożenie podpisu własnoręcznie. Nie można jednak zapominać o warunkach technicznych jego prawidłowego użycia
18 września 2021 r. zmienione zostały niektóre przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zmiany dotyczą m.in. oskładkowania wspólników spółek jednoosobowych, zasad pobierania odsetek za zwłokę w zapłacie składek oraz zasad przeprowadzania kontroli przez ZUS. To dopiero pierwszy etap zmian wprowadzanych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych. Kolejne wejdą w życie od 1 stycznia 2022
Płatników składek, ubezpieczonych i świadczeniobiorców czekają istotne zmiany m.in. w zakresie ubezpieczeń społecznych, zasiłków z ubezpieczenia społecznego oraz świadczeń emerytalnych i rentowych. Nowelizacja ustawy systemowej doprecyzowuje obowiązujące już przepisy, a także wprowadza nowe, które dotyczą m.in. usprawnienia w rozliczeniach pomiędzy ZUS a płatnikami składek, obowiązku założenia profilu
Od 1 lipca 2021 r. do obrotu gospodarczego i postępowań administracyjnych oraz sądowych zostanie wprowadzony nowy rodzaj korespondencji elektronicznej, czyli e-doręczenia. Doręczenie pisma z wykorzystaniem adresu do e-doręczeń będzie wywierać skutek prawny równoważny z tradycyjnym doręczeniem korespondencji w formie pisemnej. Z czasem e-doręczenia mają stać się dominującą formą wymiany pism. Na wprowadzenie
Sprawozdania finansowe muszą być opatrzone podpisami osoby odpowiedzialnej za prowadzenie ksiąg rachunkowych i kierownika jednostki. W przypadku organu wieloosobowego co do zasady podpisami wszystkich członków organu kierowniczego, przy czym powinny być w formie elektronicznej, zgodnie z zasadami przewidzianymi w prawie bilansowym. Co roku pojawiają się dylematy związane ze stosowaniem e-podpisów,
E-deklaracje podatkowe mogą być podpisywane także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. W tym celu konieczne jest złożenie formularza UPL-1. Jak ustanowić pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji? Jak odwołać takie pełnomocnictwo (OPL-1)?