Jak rozliczyć w VAT i CIT zakup elektrycznego samochodu ciężarowego
Z dniem 1 lipca 2021 r. dokonano szczególnej zmiany zasad opodatkowania akcyzą samochodów osobowych. Do dotychczasowego katalogu czynności opodatkowanych akcyzą dodano przerobienie zarejestrowanego samochodu ciężarowego lub specjalnego na osobowy. Przez pierwszych 12 miesięcy podatnicy nie płacili jednak akcyzy z tego tytułu. Dopiero po 1 lipca 2022 r. trzeba będzie złożyć deklaracje i zapłacić akcyzę
Samochody osobowe i ciężarowe to środki transportu powszechnie wykorzystywane w firmach. W 2019 r. ustawodawca wprowadził nowe zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z nabyciem i używaniem samochodów osobowych, zwłaszcza tych droższych. Zasady te nie zmieniły się natomiast w stosunku do samochodów ciężarowych. Nie objęły także podatku naliczonego od wydatków dotyczących
1 kwietnia 2014 r. zostały wprowadzone nowe zasady odliczania VAT od pojazdów samochodowych. Mimo że nowe przepisy w sprawie odliczania VAT od firmowych samochodów obowiązują już ponad rok, nadal wywołują wiele wątpliwości związanych z ich zastosowaniem.
Czy przekazując samochód na potrzeby własne w związku z likwidacją działalności, podatnik musi skorygować odliczony w całości VAT?
Jesteśmy spółką z o.o. prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie transportu międzynarodowego. W marcu br. kupiliśmy samochód ciężarowy na raty. Harmonogram spłat do umowy o kredyt zawiera 60 równych rat, w których zostały zawarte raty kapitału oraz odsetki. Prosimy o podanie sposobu ewidencji zakupu na raty.
Prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Chcę wykorzystywać na jej potrzeby swój prywatny samochód ciężarowy. Nie planuję wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych. Czy w tej sytuacji będę mógł zaliczać do kosztów wydatki na eksploatację tego samochodu (remonty, paliwo, ubezpieczenie) oraz odliczać VAT od tych wydatków? Czy muszę wprowadzić go do ewidencji środków trwałych
Użytkujemy w ramach leasingu operacyjnego zawartego w marcu 2001 r. samochód ciężarowy, niespełniający warunków wzoru na ładowność. Niemniej umowa leasingu została zarejestrowana i opłaty/raty leasingowe są wliczane w koszty, a VAT naliczony odejmujemy od należnego. Ubezpieczenie OC i AC zostało zawarte przez leasingodawcę i refakturowane na nas. W wyniku powstałej szkody otrzymaliśmy fakturę VAT za
W ramach umowy leasingu użytkuję samochody ciężarowe. Rozliczam się prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów. Czy nota księgowa obciążająca mnie kosztami podatku od środków transportu, wystawiona przez firmę leasingową, może być podstawą do zaliczenia w ciężar kosztów podatku, który nie został jeszcze przeze mnie zapłacony?
Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych raty czynszu leasingowego uiszczone przez przedsiębiorcę w czasie, gdy będący przedmiotem leasingu samochód ciężarowy nie był faktycznie użytkowany ze względu na jego kradzież? Czy warto w tej sprawie - w przypadku odmiennego stanowiska organów podatkowych - odwoływać się do NSA?
Czy wydatki związane z eksploatacją samochodu ciężarowego, niebędącego środkiem trwałym, o ładowności 495 kg, nieposiadającego homologacji, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w działalności gospodarczej?
W wyniku kolizji drogowej doszło do uszkodzenia samochodu ciężarowego będącego własnością naszej firmy (środek trwały). Powstałe uszkodzenia zostały przez nas naprawione. Otrzymane natomiast z tytułu umowy ubezpieczenia autocasco odszkodowanie wypłacone zostało w kwocie netto. Czy wypłacenie kwoty odszkodowania w takiej wysokości jest zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami?
W jakich przypadkach podatnik VAT nie może obniżyć kwoty podatku należnego lub domagać się zwrotu podatku? Czy osoba prawna ma możliwość otrzymania na swój rachunek kwoty zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikającej z deklaracji złożonej przez jej oddział przed jego likwidacją? Czy zawsze, gdy sprzedawca nie ma kopii faktury, nabywca traci prawo do odliczenia wykazanej w niej kwoty
Prowadzenie każdej firmy wiąże się z ponoszeniem określonych wydatków. Znajomość regulacji podatkowych pozwala zmniejszyć o te koszty osiągnięty z działalności przychód. W niniejszym opracowaniu przedstawimy omówienie typowych wydatków związanych z działalnością prowadzoną przez osobę fizyczną i zasady zaliczania ich do kosztów uzyskania przychodów.