Poradnia samorządowa
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: W trakcie kontroli w gminie ksiąg rachunkowych i ewidencji księgowej stwierdzono liczne naruszenia przepisów ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor), rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów
Na przestrzeni ostatnich kilku lat jednostki samorządu terytorialnego osiągnęły rekordowy poziom wydatkowania pieniędzy na zrealizowane zadania inwestycyjne. Ale zarówno ich, jak i mieszkańców apetyt na więcej wciąż rośnie
Nie 3 lata a 1,5 roku samorządy mają mieć na wystąpienie do właścicieli nieruchomości z żądaniem opłaty adiacenckiej po stworzeniu warunków do podłączenia do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej czy korzystania z drogi, a także po dokonanym podziale lub scaleniu działek. O ile samo skrócenie ustawowego terminu może zdezorganizować pracę urzędów, o tyle projektowane przepisy przejściowe
Nieprawidłowość Wójt gminy przyznawał kierownikom gminnych instytucji kultury (gminnej biblioteki publicznej oraz gminnego domu kultury) „trzynastki” na podstawie przepisów ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Stwierdził, że przepisy tej ustawy są łatwiejsze w stosowaniu i bardziej transparentne niż ustawa z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu
Gmina przystąpiła do projektu dofinansowanego z funduszy europejskich. Wskazała w oświadczeniu o kwalifikowalności podatku VAT, że nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT, gdyż w projekcie występuje jako organ władzy realizujący zadania statutowe. W takim przypadku brak prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w projekcie wynika z: art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, ponieważ nie uznaje
Po niedawnej zmianie przepisów dotyczących finansowania świadczeń zdrowotnych ze środków publicznych nie jesteśmy pewni, czy nasza gmina powinna płacić składki zdrowotne za sołtysów oraz inkasentów podatków lokalnych. Jak więc powinniśmy postąpić, by być w zgodzie z przepisami?
Mirosław Legutko: Rosną koszty energii oraz wynagrodzeń, co przekłada się na wydatki bieżące gmin. Jeśli nie są one w stanie podnieść swoich dochodów, powoduje to spadek poziomu nadwyżki operacyjnej. Widać to już było w tym roku
W tym czasie wiele zadań związanych z gospodarką finansową jednostek samorządu terytorialnego wymaga weryfikacji albo przygotowania do nowych wyzwań w 2022 r. Jedne programy finansowe się kończą, inne zaczynają. Wszystko to wymaga uwagi, a urzędnicy nie zawsze wiedzą, jak w danej sytuacji postąpić. Dziś odpowiadamy na najważniejsze pytania.
Coraz więcej samorządów umożliwia mieszkańcom załatwianie spraw urzędowych przez internet. Wiele z nich wprowadza jednak usługi w nieuporządkowany sposób, bez odpowiednich procedur bezpieczeństwa i obowiązkowych audytów, co w niedawnym raporcie wytknęła im Najwyższa Izba Kontroli. Poniżej pokazujemy najczęstsze nieprawidłowości, a tym, którzy ich się nie ustrzegli, przedstawiamy możliwe rozwiązania
Wyrok NSA w składzie 7 sędziów z 28 października 2019 r. (sygn. akt I FSK 164/17) zawiera ważne wskazówki dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) w związku z realizacją przez nie inwestycji. W przypadku JST zawarcie umowy cywilnoprawnej i świadczenie w jej ramach odpłatnej usługi nie przesądza jeszcze o prawie do odliczenia VAT od zakupów związanych z tym świadczeniem. Jeśli nie dochodzi do faktycznej
NSA w wyroku 7 sędziów z 1 października 2018 r. (sygn. akt I FSK 294/15) potwierdził, że gmina może odzyskać część nieodliczonego VAT od budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, gdy zmieni przeznaczenie tej inwestycji na związane z działalnością opodatkowaną. Prawo to przysługuje gminie zarejestrowanej jako podatnik VAT czynny. Dotyczy inwestycji wykonanych w ramach zadań własnych, wynikających
Polskie gminy, który ponosiły koszty inwestycji przeznaczonych na cele niezwiązane z działalnością opodatkowaną VAT, a następnie zmieniły ich przeznaczenie, mogą odzyskać część nieodliczonego VAT. Szansę na to dał wyrok TSUE z 25 lipca 2018 r. w sprawie C-140/17 Szef KAS przeciwko gminie Ryjewo. Jest to bardzo ważny wyrok dla polskiego samorządu, szczególnie gmin. Do tej pory organy podatkowe zabraniały
Minister Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską z 7 kwietnia 2011 r. (nr SPS-023-21796/11) uznał, że nieodpłatne przekazanie infrastruktury drogowej na rzecz gminy podlega VAT, w sytuacji gdy przy nabyciu towarów VAT podlegał odliczeniu. Przyjęcie innego rozwiązania byłoby niezgodne z przepisami dyrektywy 2006/112/WE i orzecznictwem ETS. Wyjaśnienia MF przedstawiamy poniżej.
Organizowanie różnego rodzaju imprez plenerowych jest już dość powszechnym zjawiskiem i w obecnych czasach nie przysparza problemów, w przeciwieństwie do ich rozliczenia od strony podatkowej. Najwięcej trudności sprawia ustalenie właściwej stawki opodatkowania oraz prawa do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na organizację tych imprez.