W uchwale dotacyjnej nie można wprowadzać wymogu zgody beneficjenta na oględziny miejsca inwestycji
W całym kraju są setki nielegalnych lub półlegalnych składowisk odpadów niebezpiecznych. To tykające bomby ekologiczne, które trzeba jak najszybciej rozbroić. Ale nie da się tego zrobić bez dużych systemowych zmian regulacyjnych, postulowanych m.in. przez Konwent Marszałków Województw RP
Nie ma jednego wzorcowego układu zielonego pierścienia i każdy może go dostosować do sytuacji swojego miejsca, dbając o zachowanie jak najwyższego udziału terenów otwartych
Gminy, które błędnie rozliczały VAT od dotacji na fotowoltaikę, pompy ciepła czy usuwanie azbestu z nieruchomości, mogą skorygować podatek. Jeżeli się na to zdecydują, powinny zrobić korektę do końca sierpnia br. – wyjaśnił minister finansów w interpretacji ogólnej
Podmioty prowadzące działalność gospodarczą w określonych sytuacjach mogą liczyć na wsparcie ze strony jednostek samorządu terytorialnego, a konkretnie gmin. Chodzi tu o pomoc udzielaną w formie bezzwrotnych dotacji (z reguły celowych), m.in. na prowadzenie szeroko pojętej działalności oświatowej, inwestycje w zakresie ochrony środowiska czy np. ochronę nieruchomości o statusie zabytku. Jednak – w
Wojewódzkie sądy administracyjne, inaczej niż RIO, idą w sukurs samorządom i uchylają zaskarżone rozstrzygnięcia w sprawie udzielania dopłat dla mieszkańców na zakup jednośladów. JST mogą odetchnąć i legalnie rozdysponować pieniądze wśród chętnych
Miejscowości liczące poniżej 20 tys. mieszkańców mogą zdobyć do 2 mln zł dotacji na powrót zieleni do przestrzeni publicznych. Wnioski trzeba składać do 31 października.
W przypadku zlecania (przedsiębiorstwu) przez gminę czynności usuwania azbestu, odbierania wyrobów i odpadów zawierających azbest na rzecz jej mieszkańców, nie dochodzi do świadczenia usług podlegającego VAT, jeśli działania te nie mają na celu osiągania stałego dochodu – orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Analogiczny wniosek Trybunał wysnuł w odniesieniu do dostarczania i instalowania
Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jednak jak rozumieć to pojęcie? Czy gminy, które w ramach realizacji swoich zadań ponoszą koszty i uzyskują przychody, prowadzą działalność gospodarczą? Czy powinny traktować nieruchomości wykorzystywane do zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków jak z nią związane? Na te i inne pytania
Ani wytyczne programu finansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani ustawy nie precyzują, który z organów JST ma przeprowadzić wymagane procedury. Nie wiadomo m.in., czy regulamin i wzory wniosków uchwala rada czy wystarczy zarządzenie burmistrza
Mniejsza opłata ma zachęcić mieszkańców do wymiany pieców węglowych. Samorządowcy i eksperci nie mówią „nie”, ale zwracają uwagę na niedofinansowanie systemu i problematyczny status popiołu
Nie mogą zaniechać działań, bo do kontroli i sprawozdawczości zobowiązują je m.in. uchwały antysmogowe oraz programy ochrony powietrza. Ale tajemnicą poliszynela jest, że niektóre JST nie będą naciskać na wymianę starych typów pieców czy karać za palenie w kominkach
Opłata miejscowa, potocznie nazywana opłatą klimatyczną, należy do tych opłat lokalnych, których pobór na terytorium danej gminy jest uzależniony między innymi od decyzji jej rady. Biorąc pod uwagę fakt, że dla wielu samorządów dochody, które uzyskują z tego źródła stanowią poważną pozycję w budżetach, chętnie decydują się one na jej pobór, a uzyskane środki przeznaczają na utrzymanie terenów zielonych
Nie doprowadzimy do wzrostu udziału OZE w sektorze ciepłowniczym bez zaangażowania władz samorządowych