Rozporządzenia wykonawcze do Kodeksu pracy 2022 z komentarzem - wybór
Od 1 stycznia 2011 r. wzrośnie kwota wynagrodzenia minimalnego. Pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy nie będzie mógł zarabiać mniej niż 1386 zł brutto; jedynie w pierwszym roku pracy trochę mniej, bo 1108,80 zł. Poza tym od 1 stycznia 2011 r. wzrosną również świadczenia, których wielkość zależy od wynagrodzenia minimalnego. Przedstawiamy, jaki wpływ ma wzrost minimalnego wynagrodzenia
Podstawa wymiaru emerytury, nabycie prawa do wcześniejszej emerytury związanej z pracą w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze, warunki uzyskania, wysokość świadczenia przedemerytalnego oraz dokumentowanie prawa do świadczeń z ZUS to nurtujące Czytelników „Prawa Przedsiębiorcy” zagadnienia z ubezpieczeń społecznych. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na pytania przesłane do redakcji.
Które składniki wynagrodzenia wliczane są do podstawy wymiaru świadczeń? Jakie rodzaje zasiłków uwzględniane są przy naliczaniu? Czy przy ustalaniu wysokości podstawy wymiaru świadczeń dolicza się zasiłki chorobowe? Zgodnie z przepisami zasiłki, podobnie jak wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy, nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Czy do podstawy wymiaru przyjmowane
Odszkodowania to nierozerwalny element naszego życia gospodarczego. Ich otrzymanie bądź zapłata wywiera określone skutki podatkowe. Większość z nich jest przychodem, który często jednak korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego. Płacąc odszkodowania, należy mocno przeanalizować możliwość ich zaliczenia do kosztów. Wiele odszkodowań jest bowiem wprost wyłączonych z kosztów. W raporcie przedstawiamy
Od 1 stycznia 2013 r. wynagrodzenie minimalne wyniesie 1600 zł brutto. Będzie ono zatem wyższe w stosunku do 2012 r. o 100 zł brutto. W związku z tym pracodawcy powinni pamiętać o wprowadzeniu odpowiednich zmian w przepisach wewnątrzzakładowych (regulaminie wynagradzania lub pracy) oraz umowach o pracę, w których minimalne wynagrodzenie zostało określone kwotowo. Ponadto pracodawcy powinni pamiętać
Zatrudniamy 14 osób na podstawie umów o pracę. Jeden z naszych pracowników zmarł. Pracownik ten pobierał rentę z ZUS. Żona pracownika także pobiera rentę z ZUS i jest również u nas zatrudniona. Czy powinniśmy wypłacić jej odprawę pośmiertną po śmierci męża?
W dniach od 17 do 21 marca br. w naszej redakcji pełniony był telefoniczny dyżur. Podczas tego dyżuru specjalista odpowiadał na pytania Czytelników, dotyczące ostatnich zmian w Kodeksie pracy. Oto najciekawsze pytania i odpowiedzi specjalisty.
Czy w przypadku zwolnień grupowych pracownikom zawsze przysługuje odprawa pieniężna? Kto i kiedy jej nie otrzyma?