Bezpieczeństwo i higiena pracy w okresie zimowym
Okres zimowy trwający zgodnie z przepisami od 1 listopada do 31 marca kolejnego roku oznacza dla pracodawców konieczność zapewnienia minimum 18°C w pomieszczeniach, w których wykonywane są prace lekkie i biurowe, oraz co najmniej 14°C w pozostałych pomieszczeniach, w których odbywa się praca. Ponadto pracodawcy powinni zadbać w tym okresie o odpowiednią odzież i obuwie ochronne dla pracowników, a także o napoje i posiłki profilaktyczne adekwatne do zimowej pory.
Okres zimowy charakteryzujący się niskimi temperaturami atmosferycznymi, opadami deszczu lub marznącego śniegu oraz często występującym oblodzeniem nawierzchni wymaga od pracodawców wyjątkowej dbałości o bezpieczeństwo i higienę pracy. Przepisy bhp zawierają minimalne wymagania związane z pracą w zimowych warunkach.
1. Minimalne temperatury przy pracy
1.1. Temperatura w pomieszczeniach pracy
Pracodawca musi zadbać, aby pomieszczenia w budynkach i zlokalizowane w nich stanowiska pracy były w okresie zimowym odpowiednio ogrzane i zabezpieczone przed napływem zimnego powietrza z zewnątrz.
Tabela 1. Minimalne temperatury w pomieszczeniach pracy
Minimalne temperatury (§ 30 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy) | |
w pomieszczeniach pracy biurowej lub prac lekkich | w pozostałych pomieszczeniach pracy |
minimum 18°C | minimum 14°C |
Wyjątek od tych norm stanowią sytuacje, gdy względy technologiczne nie pozwalają na osiągnięcie wskazanych temperatur. Oznacza to, że jeśli pracodawca ma technicznie możliwości zapewnienia temperatury minimalnej, to musi utrzymywać taką temperaturę.
Pracodawca prowadzi hurtownię sprzętu sanitarnego. Codziennie dokonuje załadunku 20 samochodów dostawczych z towarem, co wymaga utrzymania otwartej rampy załadunkowej. W związku z niską temperaturą zimą w magazynie temperatura spada do kilku stopni Celsjusza. W takiej sytuacji możliwe jest zamontowanie specjalnych kurtyn z ciepłym powietrzem, które uniemożliwią napływ zimnego powietrza do pomieszczeń magazynowych, oraz zainstalowanie odpowiednio dobranego dodatkowego systemu nagrzewania. Pracodawca nie może tłumaczyć się technologicznymi ograniczeniami czy niemożliwością ogrzania pomieszczeń z uwagi na rodzaj pracy.