Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [705 z 2898]

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 10 września 2024 r., sygn. II SA/Gl 432/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Dziuk, Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna, Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 września 2024 r. sprawy ze skargi D. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej z dnia 26 stycznia 2024 r. nr SKO.IV/424/2975/2023r w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 15 listopada 2023 r. D. K. (dalej: "skarżąca") zwróciła się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w B. o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad jej oczymem – Z. K.

Decyzją z dnia 8 grudnia 2023 r., nr [...], Prezydent Miasta B. (dalej: "organ I instancji") odmówił przyznania skarżącej wnioskowanego świadczenia, z uwagi na brak obowiązku alimentacyjnego po stronie osoby sprawującej opiekę, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 390 z późn. zm., powoływanej dalej w skrócie jako: "u.ś.r." lub "ustawa o świadczeniach rodzinnych").

Skarżąca od powyższej decyzji wniosła odwołanie opisując swoją szczególną sytuację życiową, zwłaszcza poczucie odpowiedzialności za całkowicie ubezwłasnowolnionego ojczyma, który jest wdowcem, a ona jest jego opiekunem prawnym i zarazem jedyną osobą mogącą się nim zajmować.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Bielsku-Białej (dalej: "Kolegium"), po rozpatrzeniu odwołania, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (aktualny publikator: Dz. U. z 2024r. poz. 572, w skrócie: "k.p.a.") oraz art. 17 ust. 1, ust. 1a, ust. 1b, ust. 5 i art. 24 u.ś.r., decyzją z dnia 26 stycznia 2014 r., nr SKO.IV/424/2975/2023r, utrzymało w mocy decyzję organu I instancji z dnia 8 grudnia 2023 r. W uzasadnieniu decyzji podkreśliło, że o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego ubiega się pasierbica osoby niepełnosprawnej w stopniu znacznym (ojczyma), a warunkiem ubiegania się o świadczenie pielęgnacyjne w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 u.ś.r. jest przynależność wnioskodawcy do kręgu osób obciążonych wobec osoby wymagającej opieki obowiązkiem alimentacyjnym w rozumieniu przepisów ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy (dalej: "k.r.o."). W sytuacji, gdy ustawodawca wyraźnie wprowadza wymóg istnienia obowiązku alimentacyjnego pomiędzy osobą sprawującą opiekę i osobą podlegającą opiece, odsyłając w tym zakresie expressis verbis do przepisów k.r.o., to brak takiego obowiązku pomiędzy wnioskodawczynią i osobą, którą się ona opiekuje, wyklucza przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego. Zdaniem Kolegium, niedopuszczalne byłoby w tym wypadku stosowanie wykładni rozszerzającej i uzupełnianie zakresu podmiotowego osób uprawnionych. Takie działanie nosiłoby znamiona zabiegu prawotwórczego, niedozwolonego dla interpretatora tekstu prawnego, który co do zasady jedynie odtwarza normy prawne zawarte w tym tekście, a nie je tworzy lub rozbudowuje. Kolegium wyjaśniło przy tym, że zgodnie z art. 128 k.r.o. i nast., obowiązek alimentacyjny obciąża krewnych w linii prostej (zstępnych i wstępnych), rodzeństwo, małżonków (po rozwiązaniu lub unieważnieniu małżeństwa oraz po orzeczeniu separacji; natomiast w okresie małżeństwa na małżonkach ciąży obowiązek równoznaczny z obowiązkiem alimentacyjnym), powinowatych, ale jedynie w relacji ojczym/macocha - pasierb/pasierbica, osoby związane relacją przysposobienia, krótkotrwale - mężczyznę, którego ojcostwo zostało uprawdopodobnione. Jednocześnie zwróciło uwagę, że przepisy regulujące krąg osób zobowiązanych do alimentacji mają charakter bezwzględnie obowiązujący. Prawodawca nie dopuszcza modyfikowania tego zbioru podmiotów poprzez jego rozszerzenie o osoby w przepisach k.r.o. niewymienione, ale związane bliskimi więzami faktycznymi, czy też np. wchodzące do kręgu spadkobierców. Poza tym zgodnie z art. 617 § 1 k.r.o., krewnymi w linii prostej są osoby, z których jedna pochodzi od drugiej. Krewnymi w linii bocznej są osoby, które pochodzą od wspólnego przodka, a nie są krewnymi w linii prostej. Tak więc krewnymi w linii prostej są zstępni i wstępni - zstępnym jest syn, wnuk, wstępnym - ojciec i dziadek, rodzeństwem zaś osoby mające choćby jednego wspólnego przodka. Mając na uwadze powyższe skarżąca jako pasierbica ojczyma nie jest krewną w linii prostej, a także bocznej. W związku z tym nie ciąży na niej wynikający z k.r.o. obowiązek alimentacyjny. Na powyższą ocenę nie wpływa powoływana w odwołaniu okoliczność, że jest opiekunem prawnym osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej. O uprawnieniu do świadczenia pielęgnacyjnego decydują przesłanki ściśle określone w u.ś.r. i niespełnienie chociażby jednej z nich uniemożliwia przyznanie świadczenia. Normując prawo do przedmiotowej pomocy ustawodawca wprowadził wymogi podmiotowe i przedmiotowe określając ich ramy i granice w przywołanych powyżej przepisach. Nie może zatem stosować jakichkolwiek przesłanek pozaprawnych rozstrzygając daną sprawę administracyjną. Organ administracji nie jest też uprawniony do rozstrzygania spraw na podstawie zasad współżycia społecznego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00