Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [1347 z 2522]

Wyrok NSA z dnia 13 marca 2024 r., sygn. III OSK 1619/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 13 marca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Lubelskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 7 kwietnia 2022 r. sygn. akt III SA/Lu 786/21 w sprawie ze skargi Wojewody Lubelskiego na uchwałę Rady Gminy Serniki z dnia 25 lutego 2021 r. nr XXVII/172/2021 w przedmiocie przyjęcia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 7 kwietnia 2022 r. sygn. akt III SA/Lu 786/21, po rozpoznaniu skargi Wojewody Lubelskiego na uchwałę Rady Gminy Serniki z dnia 25 lutego 2021 r. nr XXVII/172/2021 w przedmiocie przyjęcia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków, stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w części dotyczącej § 5 ust. 5 (punkt I), w pozostałej zaś części skargę oddalił (punkt II).

W uzasadnieniu orzeczenia Sąd wskazał, że zgodnie z treścią art. 30 ust. 6a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762) zwanej dalej w skrócie KN, regulamin podlega uzgodnieniu ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli. Z analizy postanowień regulaminu przyjętego przedmiotową uchwałą wynika, że uwzględniono część propozycji związku – w zakresie określenia wysokości nagrody dla nauczycieli przyznawanych przez wójta oraz przez dyrektora szkoły (§ 12 ust. 3) oraz wykreślenia postanowień zawartych w § 6 pkt 4 i pkt 5 projektu regulaminu. Natomiast w § 5 ust. 5 przyjętego regulaminu określono, że dodatek motywacyjny może być przyznawany na okres od 2 do 6 miesięcy, w sytuacji gdy w przesłanym do związków zawodowych projekcie regulaminu wskazano, że okres, na jaki ów dodatek może być przyznany miał wynosić od 2 do 12 miesięcy. Finalne postanowienie w uchwalonym brzmieniu określające czas, na jaki może być przyznany dodatek motywacyjny (od 2 do 6 miesięcy), nie było zatem przedmiotem uzgodnień ze związkami zawodowymi. W ocenie Sądu brak uzgodnienia nowej treści § 5 ust. 5 regulaminu powoduje, że podjęta w tej części uchwała jest niezgodna z art. 30 ust. 6a KN i z tego powodu nieważna.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00