Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 12 marca 2008 r., sygn. I OSK 19/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Izabella Kulig - Maciszewska Sędziowie: sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) sędzia del. WSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz Protokolant Magdalena Cieślak po rozpoznaniu w dniu 12 marca 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Gminy Z. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 24 października 2007 r. sygn. akt II SA/Go 580/07 w sprawie ze skargi Wojewody L. na uchwałę Rady Gminy Z. G. z dnia [...] nr [...] w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcjonalnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z 24 października 2007 r., sygn. akt II SA/Go 580/07 stwierdził nieważność §§ 5, 10, 13 pkt 2 tiret pierwsze w części dotyczącej przedszkoli, 18, 20, 24, 27, 38, 39 i 40 uchwały Rady Gminy Z. G. z [...], nr [...] w przedmiocie ustalenia regulaminu określającego wysokość przyznawania nauczycielom dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia. W uzasadnieniu swego orzeczenia Sąd nie podzielił stanowiska Wojewody L. jedynie, co do zarzutu 4 skargi, natomiast, co do pozostałych zarzutów, uznał je za uzasadnione.

W czwartym zarzucie organ nadzoru wskazuje Radzie Gminy błąd poprzez pominięcie w rozdziale V regulaminu uregulowań dotyczących uciążliwych warunki pracy, czego wymaga art. 30 ust. 6 pkt 1 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela [t.j. Dz.U. 2006, Nr 97, poz. 674 ze zm.] i § 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22 poz. 181) przy jednoczesnym uregulowaniu zasad i warunków przyznawania dodatków za trudne warunki pracy. W przedmiotowej sprawie wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny uzasadnieniu wyroku z 17 listopada 2005 r. l OSK 797/05. W ślad za tym stanowiskiem "należy stwierdzić, iż naruszenie prawa przez pominięcie w treści aktu wykonawczego samorządu terytorialnego niektórych materii przeznaczonych do uregulowania w formie aktu nie stanowi istotnego naruszenia prawa dającego podstawą do stwierdzenia jego nieważności na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym". Skutki takiego zaniechania mogą zostać zmienione przez wydanie dodatkowej uchwały, mającej niejako uzupełniający charakter. Tym bardziej, że zgodnie z art. 30 ust. 6 pkt 1 Karty Nauczyciela, regulamin jako akt o czasowym okresie obowiązywania (od stycznia do końca grudnia każdego roku) musi uwzględniać przewidywaną strukturę zatrudnienia, a zatem musi brać pod uwagą, iż reguluje materię faktycznie zaistniałą na terenie danej Gminy. Skoro, jak twierdzi Gmina, na jej terenie nie istnieją uciążliwe warunki pracy nauczycieli wymienione w § 9 rozporządzenia, należy uznać, że ich zaistnienie w ciągu roku kalendarzowego może spowodować nowelizację przedmiotowej uchwały.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00