Wyrok NSA z dnia 23 lutego 2006 r., sygn. II OSK 1403/05
Sąd może odmówić zastosowania przepisu rozporządzenia niezgodnego z Konstytucją również w okresie odroczenia utraty mocy obowiązującej tego przepisu orzeczonej wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 23 lutego 2006 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 7 września 2005 r. II SA/Sz 431/05 w sprawie ze skargi Wojewody Z. na uchwałę Rady Gminy P. z dnia 29 sierpnia 2003 r. (...) w przedmiocie powołania Sekretarza Gminy - oddala skargę kasacyjną.
UZASADNIENIE
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 7 września 2005 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę Wojewody Z. na uchwałę Rady Gminy w P. z dnia 29 sierpnia 2003 r. w przedmiocie powołania sekretarza gminy.
W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.
Wojewoda zaskarżył uchwałę Rady Gminy w P. z dnia 29 sierpnia 2003 r. w sprawie powołania Marii P. na stanowisko sekretarza gminy, ponieważ zdaniem organu nadzoru uchwała ta została podjęta z naruszeniem przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich /Dz.U. nr 33 poz. 264/, co do wymagań kwalifikacyjnych określonych w tabeli II załącznika nr 3 do tego rozporządzenia, gdyż Maria P. nie posiada wyższego wykształcenia. Oddalając skargę Sąd powołał się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 stycznia 2005 r., K 25/05, którym stwierdzona została niezgodność par. 3 pkt 3 powołanego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003 r. w zakresie, w jakim ustala on tabele wymagań kwalifikacyjnych pracowników, które są określone w załączniku nr 3 do tego rozporządzenia - z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP. Wyrokiem tym Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepis ten traci moc z dniem 31 lipca 2005 r. Zdaniem Sądu, skoro z dniem 31 lipca 2005 r. przepis par. 3 pkt 3 powołanego rozporządzenia utracił moc w zakresie dotyczącym określenia wymagań kwalifikacyjnych, to brak jest podstaw do przyjęcie, że zaskarżona uchwała jest sprzeczna z prawem.