ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 11 lutego 2003 r.
w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich
(Dz.U. z 2004 r., Nr 47, poz. 448;ostatnia zmiana: Dz.U. z 2005 r., Nr 34, poz. 309)
Na podstawie art. 20 ust. 2 i art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] 1. Rozporządzenie reguluje zasady wynagradzania i wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych, zwanych dalej „pracownikami”, zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych, urzędach marszałkowskich oraz biurach (odpowiednikach biur), o których mowa w art. 1 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.
2. Rozporządzenia nie stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego oraz do pracowników, o których mowa w art. 1a ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.
§ 2.[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) „ustawie” - rozumie się przez to ustawę z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych;
2) „najniższym wynagrodzeniu zasadniczym” - rozumie się przez to najniższe wynagrodzenie zasadnicze w l kategorii zaszeregowania, określone w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, o której mowa w § 3 pkt 1;
3) „urzędzie” - rozumie się przez to urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski oraz biuro (odpowiednik biura), o którym mowa w art. 1 pkt 4 i 5 ustawy.
§ 3.[Ustalenie tabel stawek miesięcznych oraz stanowisk, zaszeregowań i kwalifikacji] Ustala się:
1) tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, która jest określona w załączniku nr 1 [1] do rozporządzenia;
2) tabelę stawek dodatku funkcyjnego, która jest określona w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) [2] tabele stanowisk, kwot wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego i wymagań kwalifikacyjnych oraz stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników, które są określone w załączniku nr 3 [3] do rozporządzenia.
§ 4.[Podwyższenie kategorii zaszeregowania] Kierownik urzędu miasta stołecznego Warszawy i miast (miast na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców może podwyższyć o jedną kategorię maksymalną kategorię zaszeregowania pracownikom zatrudnionym na stanowiskach wymienionych w Ip. 1-3 w VI tabeli określonej w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§ 5.[Skrócenie okresu pracy zawodowej wymaganego na danym stanowisku] Kierownik urzędu może, w uzasadnionych przypadkach, skrócić pracownikowi okres pracy zawodowej wymagany na danym stanowisku, z wyłączeniem stanowisk, dla których wymagany okres pracy zawodowej określają odrębne przepisy.
§ 6.[Dodatek funkcyjny] 1. Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem oraz radcy prawnemu i kierownikowi urzędu stanu cywilnego przysługuje dodatek funkcyjny.
2. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, przysługuje również pracownikom zatrudnionym na stanowiskach niezwiązanych z kierowaniem zespołem, dla których w tabelach, o których mowa w § 3 pkt 3, przewiduje się dodatek funkcyjny, z tym że maksymalna stawka tego dodatku przewidziana dla danego stanowiska jest niższa o jedną stawkę.
§ 7.[Dodatek specjalny] Wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa przysługuje dodatek specjalny w kwocie wynoszącej co najmniej 20% i nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, a w urzędach miasta stołecznego Warszawy i miast (miast na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców - w kwocie nieprzekraczającej 50% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Dodatek przyznaje właściwy organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
§ 8.[Dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków] 1. Z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań o wysokim stopniu złożoności lub odpowiedzialności kierownik urzędu lub właściwy organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli przepisy szczególne zobowiązują ten organ do określenia wynagrodzenia, może przyznać pracownikowi dodatek specjalny na czas określony, nie dłuższy niż rok.
2. Dodatek specjalny może być przyznawany na czas określony, nie dłuższy niż rok, również ze względu na charakter pracy i zakres wykonywanych zadań.
3. Dodatek specjalny jest wypłacany w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia, w kwocie nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika, a w urzędach miasta stołecznego Warszawy i miast (miast na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców - w kwocie nieprzekraczającej 50% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika.
4. Przepisy ust. 1-3 nie dotyczą pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi.
§ 9.[Wynagrodzenie prowizyjne] 1. Pracownikom może być przyznane wynagrodzenie prowizyjne za osobiste wykonywanie czynności z zakresu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych, zwane dalej „wynagrodzeniem prowizyjnym”.
2. Szczegółowe warunki przyznawania wynagrodzenia prowizyjnego oraz jego wysokość określa kierownik urzędu.
3. Wynagrodzenie prowizyjne, obliczane od bezpośrednio ściągniętej kwoty należności pieniężnych, objętych jednym tytułem wykonawczym, nie może przekraczać dwukrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego.
4. Miesięczne wynagrodzenie prowizyjne nie może przekraczać pięciokrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego.
5. Wynagrodzenie prowizyjne wypłaca się miesięcznie.
§ 10.[Dodatek za prace wykonywane w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia] 1. Pracownikom przysługuje dodatek za prace wykonywane w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia:
1) przy pierwszym stopniu uciążliwości lub szkodliwości - w wysokości do 5%,
2) przy drugim stopniu uciążliwości lub szkodliwości - w wysokości do 10%,
3) przy trzecim stopniu uciążliwości lub szkodliwości - w wysokości do 15%
- najniższego wynagrodzenia zasadniczego.
2. Wykaz prac, o których mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
3. Prace określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia w pkt 1 lit. d i e oraz w pkt 2 lit. b, d i e uważa się za wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uzasadniających przyznanie dodatku, jeżeli w środowisku pracy są przekroczone najwyższe dopuszczalne stężenia i natężenia czynników szkodliwych dla zdrowia określone w odrębnych przepisach, stwierdzone przez laboratoria Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz inne laboratoria upoważnione przez właściwych miejscowo państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych.
4. Dodatek przysługuje pracownikom wykonującym prace określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia w pkt 1, 2 i pkt 3 lit. a, c i d przez co najmniej 80 godzin w miesiącu, natomiast pracownikom wykonującym prace określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia w pkt 3 lit. b - przez połowę dopuszczalnego czasu przebywania w strefie zagrożenia.
5. W razie zbiegu uprawnień do dodatków za wykonywanie pracy o różnym stopniu uciążliwości lub szkodliwości dla zdrowia, pracownikowi przysługuje jeden dodatek według najwyższego stopnia uciążliwości lub szkodliwości.
§ 11.[Dodatek za wieloletnią pracę i odprawa pieniężna] 1. Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę, zwanego dalej „dodatkiem”, i jednorazowej odprawy pieniężnej przysługującej w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
2. Jeżeli praca w urzędzie stanowi dodatkowe zatrudnienie, do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.
3. Pracownikowi, który wykonuje pracę w urzędzie w ramach urlopu bezpłatnego udzielonego przez pracodawcę w celu wykonywania tej pracy, do okresu dodatkowego zatrudnienia podlegają zaliczeniu zakończone okresy zatrudnienia podstawowego oraz okres zatrudnienia u pracodawcy, który udzielił urlopu - do dnia rozpoczęcia tego urlopu.
4. Dodatek przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje z tego tytułu zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
5. Dodatek jest wypłacany w terminie wypłaty wynagrodzenia:
1) począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku lub wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca;
2) za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.
§ 12.[Nagroda jubileuszowa] 1. Do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
2. Pracownikowi, który wykonuje pracę w urzędzie w ramach urlopu bezpłatnego udzielonego przez pracodawcę w celu wykonywania tej pracy, do okresu uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się okres zatrudnienia u tego pracodawcy do dnia rozpoczęcia tego urlopu.
3. W razie równoczesnego pozostawania więcej niż w jednym stosunku pracy, do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się jeden z tych okresów.
4. Pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do tej nagrody albo w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających nagrody jubileuszowe.
5. Nagrodę jubileuszową wypłaca się niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej nagrody.
6. Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli dla pracownika jest to korzystniejsze - wynagrodzenie przysługujące mu w dniu jej wypłaty. Jeżeli pracownik nabył prawo do nagrody jubileuszowej, będąc zatrudniony w innym wymiarze czasu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej.
7. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 6, oblicza się zgodnie z przepisami określonymi w § 14-17 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. Nr 2, poz. 14 oraz z 2002 r. N r 214, poz. 1810).
8. W razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę, pracownikowi, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.
9. Jeżeli w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających zaliczalność do okresów uprawniających do świadczeń pracowniczych okresów niepodlegających dotychczas wliczeniu upływa okres uprawniający pracownika do dwóch lub więcej nagród jubileuszowych, wypłaca mu się tylko jedną nagrodę - najwyższą.
10. Pracownikowi, który w dniu wejścia w życie przepisów, o których mowa w ust. 9, ma okres zatrudnienia, wraz z innymi okresami wliczanymi do tego okresu, dłuższy niż wymagany do nagrody jubileuszowej danego stopnia, a w ciągu 12 miesięcy od tego dnia upłynie okres uprawniający go do nabycia nagrody jubileuszowej wyższego stopnia, nagrodę niższą wypłaca się w pełnej wysokości, a w dniu nabycia prawa do nagrody wyższej - różnicę między kwotą nagrody wyższej a kwotą nagrody niższej.
11. Przepisy ust. 9 i 10 mają odpowiednio zastosowanie, w razie gdy w dniu, w którym pracownik udokumentował swoje prawo do nagrody jubileuszowej, był uprawniony do nagrody wyższego stopnia oraz w razie gdy pracownik prawo to nabędzie w ciągu 12 miesięcy od tego dnia.
§ 13.[Fundusz nagród] W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia może być utworzony fundusz nagród, z przeznaczeniem na nagrody za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej, pozostający w dyspozycji kierownika urzędu.
§ 14.[Godzinowa stawka wynagrodzenia zasadniczego] Godzinową stawkę wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika, określonego stawką miesięczną, ustala się dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.
§ 15.[Dodatek do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej] Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20 % stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego, nie niższy jednak od dodatku ustalonego na podstawie art. 1518 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.).
§ 16.[Fundusz premiowy] 1. Dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi tworzy się, w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia, fundusz premiowy.
2. Wysokość funduszu premiowego, o którym mowa w ust. 1, oraz warunki przyznawania i wypłacania premii ustala kierownik urzędu.
§ 17.[Wynagrodzenie ryczałtowe kierowcy] 1. [4] Kierowcy samochodu osobowego może być przyznane, za jego zgodą, wynagrodzenie ryczałtowe. Wynagrodzenie ryczałtowe obejmuje poszczególne składniki wynagrodzenia, w szczególności wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych oraz dodatek za pracę w porze nocnej, i uwzględnia liczbę godzin przypadających do przepracowania w okresie jednego miesiąca.
2. Kierowcy, z wyjątkiem kierowcy samochodu osobowego, za powierzone mu dodatkowe czynności, niewchodzące w zakres jego normalnych obowiązków, przysługuje dodatek w wysokości nieprzekraczającej 60% najniższego wynagrodzenia zasadniczego.
3. Wysokość dodatku, o którym mowa w ust. 2, za wykonywanie poszczególnych czynności ustala kierownik urzędu, uwzględniając rodzaj czynności i ich uciążliwość.
§ 18.[Zachowanie dotychczasowego zatrudnienia] Pracownicy, którzy nie spełniają wymagań kwalifikacyjnych przewidzianych dla stanowiska zajmowanego przez nich w dniu wejścia w życie rozporządzenia, mogą być nadal zatrudniani na tych stanowiskach.
§ 19.[Wynagrodzenie pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy] Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy wynagrodzenie zasadnicze i inne składniki wynagrodzenia przysługują w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę.
§ 20.[Zaliczanie okresów zatrudnienia przy ustalaniu prawa do nagrody] 1. Przy ustalaniu prawa do nagrody jubileuszowej przysługującej pracownikowi, który był zatrudniony w urzędzie gminy w dniu 1 lipca 1996 r. lub w starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim w dniu 1 stycznia 1999 r., a przed tym dniem nabył prawo do nagrody jubileuszowej z uwzględnieniem okresów podlegających wliczeniu do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej na podstawie przepisów obowiązujących przed tym dniem, okresy te podlegają wliczeniu na dotychczasowych zasadach.
2. Pracownik, który podjął zatrudnienie w urzędzie gminy po dniu 1 lipca 1996 r. lub w starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim po dniu 1 stycznia 1999 r., nabywa prawo do nagrody jubileuszowej na zasadach określonych w § 12, niezależnie od wcześniejszego nabycia prawa do nagrody jubileuszowej za dany okres pracy.
§ 21.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz. U. Nr 61, poz. 707, z 2001 r. Nr 34, poz. 392 oraz z 2002 r. Nr 157, poz. 1308 i Nr 210, poz. 1784).
§ 22.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie do wynagrodzeń należnych od dnia 1 stycznia 2003 r.
§ 23.[Wejście w życie] [5] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Załączniki do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 11 lutego 2003 r. (poz. 264)
Załącznik nr 1
TABELA
MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO
Kategoria zaszeregowania | Kwota w złotych |
1 | 2 |
I | 770 - 1060 |
II | 780 - 1110 |
III | 790 - 1160 |
IV | 800 - 1220 |
V | 810 - 1300 |
VI | 820 - 1410 |
VII | 830 - 1530 |
VIII | 840 - 1670 |
IX | 870 - 1790 |
X | 900 - 1920 |
XI | 930 - 2050 |
XII | 960 - 2170 |
XIII | 990 - 2310 |
XIV | 1020 - 2470 |
XV | 1060 - 2790 |
XVI | 1100 - 3130 |
XVII | 1140 - 3470 |
XVIII | 1190 - 3810 |
XIX | 1240 - 4150 |
XX | 1300 - 4500 |
XXI | 1370 - 4850 |
XXII | 1440 - 5200 |
Załącznik nr 2
TABELA STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO
Stawka dodatku funkcyjnego | Procent najniższego wynagrodzenia zasadniczego | |
1 | do 40 |
|
2 | do 60 |
|
3 | do 80 |
|
4 | do 100 |
|
5 | do 120 |
|
6 | do 140 |
|
7 | do 160 |
|
8 | do 200 |
|
9 | do 250 |
|
Załącznik nr 3
l. TABELA
STANOWISK, KWOT WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO, DODATKU FUNKCYJNEGO I WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH WÓJTÓW (BURMISTRZÓW, PREZYDENTÓW MIAST), STAROSTÓW I MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW
Lp. | Stanowisko | Kwota w złotych | Wymagane | ||
wynagrodzenie zasadnicze | dodatek funkcyjny | wykształcenie | liczba lat pracy | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1. | Prezydent m.st. Warszawy | 5520 | 2280 | - | - |
2. | Prezydent miasta (miasta na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców | 4030-5200 | 1700-2280 | - | - |
3. | Prezydent miasta (miasta na prawach powiatu) | 4030-5200 | 1380-1920 | - | - |
4. | Wójt, burmistrz w gminie: |
|
| - | - |
| - powyżej 100 tys. mieszkańców, | 4030-5200 | 1380-1920 | ||
| - powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców, | 3720-4890 | 1380-1920 | ||
| - do 15 tys. mieszkańców | 3400-4560 | 1060-1530 | ||
5. | Starosta w powiecie: |
|
| - | - |
| - powyżej 120 tys. mieszkańców, | 4030-5200 | 1380-1920 | ||
| - powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców, | 3720-4890 | 1380-1920 | ||
| - do 60 tys. mieszkańców | 3400-4560 | 1060-1530 | ||
6. | Marszałek województwa w województwie: |
|
| - | - |
| - powyżej 2 mln mieszkańców, | 4460-5520 | 1700-2280 | ||
| - do 2 mln mieszkańców | 4460-5200 | 1700-2280 |
II. TABELA
STANOWISK, ZASZEREGOWAŃ I WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH PRACOWNIKÓW URZĘDÓW GMIN, MIAST (MIAST NA PRAWACH POWIATU)
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Stawka dodatku funkcyj-nego do | Wymagane kwalifikacje | |
wykształ-cenie | liczba lat pracy | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1.
| Zastępca prezydenta m.st. Warszawy |
XX-XXII |
9 | wyższe | 6 |
skarbnik m.st. Warszawy (główny księgowy budżetu m.st. Warszawy), skarbnik (główny księgowy budżetu) miasta (miasta na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców |
według odrębnych przepisów | ||||
2. | Burmistrz dzielnicy; |
|
|
|
|
| - powyżej 100 tys. mieszkańców, | XX-XXII | 9 | - | - |
| - do 100 tys. mieszkańców | XIX-XXI |
|
|
|
3. | Zastępca prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców | XIX-XXI | 9 | wyższe | 6 |
przewodniczący zarządu związku | 8 | - | - | ||
zastępca prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu), | wyższe | 6 | |||
sekretarz m.st. Warszawy, | |||||
sekretarz miasta (miasta na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców | |||||
4. | Zastępca wójta, burmistrza w gminie: |
|
| wyższe | 6 |
| - powyżej 100 tys. mieszkańców, | XIX-XXI | 8 | ||
| - powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców, | XVIII-XX | 8 | ||
| - do 15 tys. mieszkańców | XVII- XIX | 7 | ||
5. | Zastępca burmistrza dzielnicy: |
|
|
|
|
| - powyżej 100 tys. mieszkańców, | XIX-XXI |
| - | - |
| - do 100 tys. mieszkańców | XVIII-XX |
|
|
|
6. | Kierownik delegatury urzędu w gminach powyżej 100 tys. mieszkańców | XIX-XXI | 8 | wyższe | 6 |
7. | Skarbnik gminy (główny księgowy budżetu) w gminach: |
|
| według odrębnych przepisów | |
| - powyżej 100 tys. mieszkańców, | XIX-XXI | 8 | ||
| - powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców, | XVIII-XX | 8 | ||
| - do 15 tys. mieszkańców | XVII-XIX | 7 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
8. | Sekretarz gminy w gminach: |
|
| wyższe | 5 |
| - powyżej 100 tys. mieszkańców, | XVI-XXI | 8 | ||
| - powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców, | XVI-XX | 8 | ||
| - do 15 tys. mieszkańców | XVI-XIX | 7 | ||
9. | Zastępca skarbnika: | XVIII-XXI | 7 | wyższe średnie | 3 6 |
| - m.st. Warszawy, | ||||
| - miasta (miasta na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców | ||||
10. | Zastępca skarbnika gminy w gminach: |
|
| wyższe średnie | 3 6 |
| - powyżej 100 tys. mieszkańców, | XVI-XIX | 6 | ||
| - powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców, | XV-XVIII | 6 | ||
| - do 15 tys. mieszkańców | XV-XVII | 5 | ||
11. | Zastępca przewodniczącego zarządu związku | XVIII-XIX | 7 | - | - |
12. | Główny księgowy związku | XVIII-XIX | 6 | według odrębnych przepisów | |
13. | Pozostali członkowie zarządu dzielnicy: |
|
| - | - |
| - powyżej 100 tys. mieszkańców, | XVII-XX | 6 | ||
| - do 100 tys. mieszkańców | XVI-XIX | 5 | ||
14. | Pozostali członkowie zarządu związku | XVII-XVIII | 5 | - | - |
15. | Kierownik urzędu stanu cywilnego | XVI-XVIII | 6 | wyższe | 5 |
16. | Zastępca kierownika urzędu stanu cywilnego, | XIII-XVI | 4 | wyższe | 4 |
| komendant gminny ochrony przeciwpożarowej | ||||
17. | Geodeta w mieście na prawach powiatu | XV-XIX | 6 | według odrębnych przepisów | |
zastępca geodety w mieście na prawach powiatu | XV-XVIII | 5 | |||
geodeta gminny | XIII-XVI | 4 | |||
18. | Komornik | XIII-XVI | 4 | wyższe średnie | 4 |
19. | Starszy poborca | IX-XII | - | średnie | 2 |
20. | Poborca | V-VIII | - | średnie | - |
III. TABELA
STANOWISK, ZASZEREGOWAŃ I WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH STRAŻNIKÓW STRAŻY GMINNEJ (MIEJSKIEJ)
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Stawka dodatku funkcyj-nego do | Wymagane kwalifikacje | |
wykształ-cenie | liczba lat pracy | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1. | Komendant straży w gminach: |
|
|
|
|
| - powyżej 100 tys. mieszkańców, | XVI - XIX | 7 |
|
|
| - powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców, | XV - XVIII | 7 | wyższe | 5 |
| - do 15 tys. mieszkańców | XV - XVII | 6 |
|
|
2. | Zastępca komendanta straży w gminach: |
|
| wyższe |
|
| - powyżej 100 tys. mieszkańców, | XV - XVIII | 7 | 4 | |
| - powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców, | XIV - XVII | 6 |
| |
| - do 15 tys. mieszkańców | XIII - XVI | 6 |
|
|
3. | Naczelnik oddziału (wydziału) | XIII - XVII | 6 | wyższe | 4 |
zastępca naczelnika oddziału (wydziału), | 5 | ||||
kierownik referatu | |||||
4. | Starszy inspektor | XII-XV | - | wyższe | 3 |
średnie | 6 | ||||
inspektor | wyższe | 2 | |||
średnie | 5 | ||||
5. | Młodszy inspektor | XI - XIV | - | wyższe | - |
średnie | 3 | ||||
6. | Starszy strażnik | X-XIV | - | średnie | 3 |
7. | Strażnik | IX-XIII | - | średnie | 2 |
8. | Młodszy strażnik | VIII - XII | - | średnie | 1 |
9. | Aplikant | VII - VIII | - | średnie | - |
IV. TABELA
STANOWISK, ZASZEREGOWAN I WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH PRACOWNIKÓW STAROSTW POWIATOWYCH
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Stawka dodatku funkcyj-nego do | Wymagane kwalifikacje | |
wykształ-cenie | liczba lat pracy | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1. | Wicestarosta w powiecie: |
|
|
|
|
| - powyżej 120 tys. mieszkańców, | XIX-XXI | 8 |
|
|
| - powyżej 60 tys. do 120 tys. | XVIII-XX | 8 | - | - |
| mieszkańców, |
|
|
|
|
| - do 60 tys. mieszkańców | XVII-XIX | 7 |
|
|
2. | Skarbnik powiatu (główny księgowy budżetu powiatu) w powiecie: |
|
| według odrębnych przepisów | |
| - powyżej 120 tys. mieszkańców, | XIX-XX | 8 | ||
| - powyżej 60 tys. do 120 tys. | XVIIl-XIX | 7 | ||
| mieszkańców, |
|
| ||
| - do 60 tys. mieszkańców | XVII-XVIIl | 6 | ||
3. | Sekretarz powiatu: |
|
|
|
|
| - powyżej 120 tys. mieszkańców, | XVI-XX | 6 |
|
|
| - powyżej 60 tys. do 120 tys. | XVI-XIX | 5 | wyższe | 5 |
| mieszkańców, |
|
|
|
|
| - do 60 tys. mieszkańców | XVI-XVIII | 5 |
|
|
4. | Pozostali członkowie zarządu w powiecie: |
|
|
|
|
| - powyżej 120 tys. mieszkańców, | XVIIl-XIX |
|
|
|
| - powyżej 60 tys. do 120 tys. | XVII-XVIIl |
| - | - |
| mieszkańców, |
| 6 |
|
|
| - do 60 tys. mieszkańców | XVI-XVII |
|
|
|
5. | Geodeta powiatowy | XV-XIX | 9 | według odrębnych przepisów | |
zastępca geodety powiatowego | XV-XVIII | 8 | |||
6. | Geolog powiatowy | XV-XIX | 9 | wyższe geologiczne | 5 |
7. | Powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów | XV-XVIII | 6 | wyższe | 5 |
8. | Przewodniczący powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności | XV-XVIII | 7 | według odrębnych przepisów | |
9. | Przewodniczący składu orzekającego o niepełnosprawności | XIV-XVII | 6 | ||
10. | Sekretarz powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności | XIIl-XVI | 5 | według odrębnych przepisów | |
11. | Członkowie powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności (lekarz, psycholog, pedagog, doradca zawodowy, pracownik socjalny) | XIIl-XV | 4 |
V. TABELA
STANOWISK, ZASZEREGOWAŃ I WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH PRACOWNIKÓW URZĘDÓW MARSZAŁKOWSKICH
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Stawka dodatku funkcyj-nego do | Wymagane kwalifikacje | |
wykształ-cenie | liczba lat pracy | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1. | Wicemarszałek w województwie: |
|
|
|
|
| - powyżej 2 mln mieszkańców, | XIX-XXII | 9 | - | - |
| - do 2 mln mieszkańców | XVIII-XXI | 8 |
|
|
2. | Skarbnik województwa (główny księgowy budżetu województwa) w województwie: |
|
| według odrębnych przepisów | |
| - powyżej 2 mln mieszkańców, | XIX-XXII | 9 | ||
| - do 2 mln mieszkańców | XVIII-XXI | 8 | ||
3. | Pozostali członkowie zarządu wojewódzkiego w województwie: |
|
| - | - |
| - powyżej 2 mln mieszkańców, | XVIII-XXI | 8 | ||
| - do 2 mln mieszkańców | XVII-XX | 7 | ||
4. | Geodeta województwa | XVII-XVIII | 9 | według odrębnych przepisów | |
5. | Kierownik wojewódzkiego ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej | XVI-XVIII | 8 |
VI. TABELA
STANOWISK, ZASZEREGOWAŃ I WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH NA STANOWISKACH WSPÓLNYCH
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Stawka dodatku funkcyj-nego do | Wymagane kwalifikacje | |
wykształ-cenie | liczba lat pracy | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1. | Naczelnik wydziału (jednostki równorzędnej), rzecznik prasowy | XV-XVIII | 7 | wyższe | 5 |
główny księgowy, audytor wewnętrzny | |||||
według odrębnych przepisów | |||||
2. | Kierownik referatu (jednostki równorzędnej), | XIIl-XVIIl | 6 | wyższe | 4 |
pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, | |||||
zastępca naczelnika wydziału (jednostki równorzędnej) | |||||
radca prawny | według odrębnych przepisów | ||||
3. | Główny specjalista | XII-XVII | 5 | wyższe | 4 |
4. | Zastępca głównego księgowego | XIV-XV | 2 | średnie | 4 |
5. | Inspektor | XII-XVI | - | wyższe | 3 |
6. | Starszy specjalista, | XI-XV | - | wyższe | 3 |
starszy informatyk | |||||
7. | Podinspektor, | X-XIII | - | wyższe | 3 |
informatyk | średnie | ||||
8. | Specjalista | X-XIII | - | średnie | 3 |
9. | Samodzielny referent | IX-XII | - | średnie | 2 |
10. | Referent prawny | VIII-XII | - | wyższe prawnicze | - |
11. | Referent prawno-administracyjny | VIII-XII | - | wyższe prawnicze lub administra-cyjne | - |
12. | Referent, | IX-XI | - | średnie | 2 |
kasjer, | |||||
księgowy | |||||
13. | Młodszy referent, | VIII -X | - | średnie | - |
młodszy księgowy |
VII. TABELA
STANOWISK, ZASZEREGOWAŃ I WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH NA STANOWISKACH POMOCNICZYCH
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Stawka dodatku funkcyj-nego do | Wymagane kwalifikacje | |
wykształ-cenie | liczba lat pracy | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1. | Kierownik warsztatu, | X-XII | 3 | średnie | 4 |
kierownik stacji obsługi | |||||
kierownik biblioteki | według odrębnych przepisów | ||||
2. | Zastępca kierownika warsztatu, | IX-XI | 2 | średnie | 3 |
zastępca kierownika stacji obsługi, | |||||
kierownik garażu | |||||
starszy bibliotekarz | - | według odrębnych przepisów | |||
3. | Zaopatrzeniowiec | VIII-XI | - | średnie | 2 |
4. | Kierownik magazynu, | IX-X | 2 | średnie | 3 |
kierownik hali maszyn | |||||
maszynistka klasy mistrzowskiej, | - | ||||
dyspozytor taboru samochodowego, | |||||
kontroler techniczny | |||||
sekretarka | - | ||||
5. | Kierownik kancelarii głównej, | VIIl-IX | 2 | średnie | 3 |
kierownik archiwum, | |||||
kierownik centrali telefonicznej | |||||
starszy magazynier | - | ||||
intendent, | |||||
starsza maszynistka | |||||
bibliotekarz | według odrębnych przepisów | ||||
6. | Archiwista, | VIl-VIII | - | średnie | - |
magazynier, | |||||
starsza telefonistka, | |||||
maszynistka, | |||||
teletypistka | |||||
7. | Telefonistka | V-VI | - | podstawowe | - |
VIII. TABELA
STANOWISK, ZASZEREGOWAŃ l WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH PRACOWNIKÓW OBSŁUGI
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Stawka dodatku funkcyj-nego do | Wymagane kwalifikacje | |
wykształ-cenie | liczba lat pracy | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1. | Kierowca autobusu | X-XI | - | według odrębnych przepisów | |
rzemieślnik specjalista | zasadnicze | 3 | |||
2. | Kierowca samochodu ciężarowego | IX-X | - | według odrębnych przepisów | |
mechanik samochodowy, | zasadnicze | 2 | |||
maszynista offsetowy, | |||||
kserografista | |||||
3. | Konserwator, | VIIl-IX | - | zasadnicze | - |
rzemieślnik wykwalifikowany, | |||||
Ślusarz-spawacz, | |||||
elektryk, | |||||
stolarz, | |||||
tapicer, | |||||
szklarz, | |||||
malarz, | |||||
introligator, | |||||
palacz c.o. | |||||
4. | Kierowca samochody osobowego | VII-VIII | - | według odrębnych przepisów | |
5. | Operator urządzeń powielających | VI-VIII | - | podstawowe | - |
6. | Robotnik gospodarczy | V-VII | - | podstawowe | - |
7. | Portier, | IV-V | - | podstawowe | - |
szatniarz, | |||||
dozorca, | |||||
dźwigowy, | |||||
woźny | |||||
8. | Sprzątaczka | III-IV | - | podstawowe | - |
9. | Goniec | II-IV | - | podstawowe | - |
Załącznik nr 4
WYKAZ PRAC WYKONYWANYCH W WARUNKACH UCIĄŻLIWYCH LUB SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA
1) Do pierwszego stopnia uciążliwości lub szkodliwości dla zdrowia zalicza się prace wykonywane:
a) w pomieszczeniach, w których ze względów technologicznych jest konieczne stałe stosowanie sztucznego oświetlenia,
b) w warunkach narażenia na promieniowanie ultrafioletowe lub podczerwone,
c) w pomieszczeniach zamkniętych, w których utrzymuje się stała temperatura efektywna powyżej 25°C lub poniżej 10°C,
d) w warunkach narażenia na działanie pyłów niewywołujących zwłóknienia tkanki płucnej,
e) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych niekumulujących się w organizmie,
f) w warunkach narażenia na wibrację ogólną;
2) Do drugiego stopnia uciążliwości lub szkodliwości dla zdrowia zalicza się prace wykonywane:
a) w pomieszczeniach specjalnych zagłębionych i półzagłębionych obwałowanych w warunkach niewłaściwej wentylacji i sztucznego oświetlenia,
b) w warunkach narażenia na hałas,
c) w warunkach nadmiernego obciążenia wysiłkiem fizycznym co najmniej 2 000 kcal dla mężczyzn i 1 200 kcal dla kobiet lub wymagające wymuszonej pozycji ciała,
d) w warunkach narażenia na działanie pyłów wywołujących zwłóknienie tkanki płucnej,
e) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych kumulujących się w organizmie;
3) Do trzeciego stopnia uciążliwości lub szkodliwości dla zdrowia zalicza się prace wykonywane:
a) w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące,
b) w warunkach narażenia na działanie pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości w zakresie od 0,1 do 300 000 MHz w strefie zagrożenia,
c) w warunkach narażenia na działanie benzydyny alfa i beta, naftyloaminy, chlorku winylu, azbestu oraz innych czynników o analogicznym jak te substancje działaniu, o ile zostanie to stwierdzone przez instytut medycyny pracy,
d) pod ziemią lub pod wodą.
[1] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. Nr 34, poz. 309). Zmiana weszła w życie 25 lutego i ma zastosowanie od 1 stycznia 2005 r.
[2] Na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 stycznia 2005 r. (Dz.U. Nr 23, poz. 192) § 3 pkt 3 w zakresie, w jakim ustala on tabele wymagań kwalifikacyjnych pracowników, które są określone w załączniku nr 3 do tego rozporządzenia jest niezgodny z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP i w tym zakresie traci moc 31 lipca 2005 r.
[3] Załącznik nr 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. Nr 34, poz. 309). Zmiana weszła w życie 25 lutego i ma zastosowanie od 1 stycznia 2005 r.
[4] § 17 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. Nr 34, poz. 309). Zmiana weszła w życie 25 lutego i ma zastosowanie od 1 stycznia 2005 r.
[5] Rozporządzenie wchodzi w życie 26 lutego 2003 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00