Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
Aktywne filtry (1)
sortuj: Najnowsze   |   Najstarsze
    • account_balance
      Interpretacja

      Opinia UZP /Badanie oferty pod kątem rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia/

      W celu podjęcia decyzji co do braku bądź istnienia podstaw do odrzucenia oferty wykonawcy z powodu rażąco niskiej ceny, zamawiający powinien umożliwić wykonawcy wyjaśnienie wszystkich wątpliwości, jakie powziął w związku z zaproponowaną przez wykonawcę ceną, a także ze złożonymi przez wykonawcę wyjaśnieniami. Celem przepisu nakładającego obowiązek żądania wyjaśnień jest ochrona wykonawcy przed arbitralnością

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 28 marca 2013 r., sygn. KIO 596/13

      Brak informacji o podwykonawstwie należy uznać za uchybienie natury formalnej, z którym ustawa Pzp nie wiąże skutków w postaci wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu czy odrzucenia jego oferty. Przepis art. 36 ust. 4 i 5 ustawy Pzp, jest przepisem adresowanym wyłącznie do zamawiającego i zobowiązuje go do żądania wskazania przez wykonawcę w ofercie części zamówienia, której wykonanie powierzy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 kwietnia 2013 r., sygn. KIO 823/12

      Niezgodność oferty z SIWZ w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy polega albo na niezgodności zobowiązania, które w swojej ofercie wyraża wykonawca i przez jej złożenie na siebie przyjmuje, z zakresem zobowiązania, którego przyjęcia oczekuje zamawiający i które opisał w SIWZ, ewentualnie na niezgodnym z SIWZ sposobie wyrażenia, opisania i potwierdzenia zakresu owego zobowiązania w ofercie.

    • comment
      Porada

      Czy przysługuje odliczenie VAT z błędnie wystawionej faktury

      Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. W 2012 r. rozpoczęła budowę budynku mieszkalno-usługowego. W budynku tym część mieszkalna stanowi ponad 50% całkowitej powierzchni użytkowej budynku. Resztę powierzchni zajmuje część usługowa. Wykonawca budynku wystawił za usługę wykonania stanu surowego fakturę VAT, w której do całej należności zastosował 23% stawkę VAT. Naszym zdaniem wykonawca błędnie wystawił

    • comment
      Artykuł

      Nowe dokumenty VAT w 2013 r. - faktury uproszczone

      Od 1 stycznia 2013 r. podatnicy mogą wystawiać faktury uproszczone, tj. faktury bez niektórych danych wymaganych dla zwykłych faktur. Dla polskich podatników to nowość. Dlatego w artykule zostaną omówione zasady wystawiania faktur uproszczonych, jak również zasady odliczania podatku naliczonego z takich faktur oraz zostaną wskazane problemy, jakie mogą pojawić się w związku z nowymi dokumentami.

    • comment
      Porada

      Odpowiedzi ekspertów INFORLEX.PL na pytania Księgowych zadawane podczas dyżurów telefonicznych

      Według KŚT instalacje na stałe wmontowane w konstrukcję budynku zwiększają wartość początkową. Spółka otrzymała fakturę zakupu, na której figuruje łączna kwota dotycząca, zgodnie z opisem, "klimatyzatora z montażem". Czy w takiej sytuacji wartość początkową zwiększa tylko wartość klimatyzatorów, czy można też doliczać ich montaż? Jeżeli nie, to czy należy prosić firmę dostarczającą i montującą klimatyzatory

    • comment
      Porada

      Kiedy utworzyć rezerwę, a kiedy dokonać biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów

      Spółki, często przede wszystkim spółki dominujące, poręczają na rzecz dostawców spółek powiązanych np. weksel. Poręczenie to do momentu, gdy nie zaistnieje ryzyko ewentualnej zapłaty, należy wykazać w księgach jako zobowiązania warunkowe. Powstaje jednak pytanie, czy w momencie zaistnienia prawdopodobieństwa zapłaty należy utworzyć rezerwę, czy dokonać biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów?

    • comment
      Porada

      Ewidencja księgowa biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w zależności od stosowanego rachunku kosztów

      Jednostki powinny dokonać RMK biernych na zobowiązania związane bezpośrednio z działalnością operacyjną, tj. z wytwarzaniem, sprzedażą (handlem) i fazą po sprzedaży, a także ogólnym zarządem. Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów stanowią specyficzną formę rezerw na przyszłe zobowiązania z tytułu kosztów działalności operacyjnej przypadających na bieżący okres sprawozdawczy. Ewidencja księgowa

    • comment
      Porada

      Jak ująć w księgach rezerwy związane z udzielonymi gwarancjami

      Rezerwy związane z udzielonymi gwarancjami i poręczeniami są tworzone wówczas, gdy prawdopodobieństwo możliwego obowiązku wywiązania się z tych gwarancji i poręczeń jest większe niż prawdopodobieństwo jego braku. Podstawą oceny prawdopodobieństwa możliwego obowiązku jest analiza przebiegu wywiązywania się podmiotu, któremu udzielono gwarancji lub poręczenia, z zobowiązań objętych gwarancją lub poręczeniem

    • comment
      Porada

      Kto powinien dokonać korekty VAT po zbyciu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części

      Po zbyciu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części obowiązek ewentualnej zmiany wysokości podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych ciąży na nabywcy. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 12 października 2012 r. (sygn. IPTPP2/443-647/12-2/JS), której fragment prezentujemy poniżej.

    • comment
      Porada

      Jak należy ustalić i jak ująć w księgach rachunkowych rezerwy na przyszłe świadczenia na rzecz pracowników

      Podczas szacowania kwoty rezerwy na przyszłe świadczenia na rzecz pracowników należy uwzględniać wszystkie obowiązkowe obciążenia pracodawcy wynikające z obowiązujących na dzień jej szacowania przepisów prawa (np. składki emerytalne, składki rentowe i inne).

    • comment
      Porada

      Dlaczego warto tworzyć aktywa lub rezerwy z tytułu podatku odroczonego?

      Mniejsze jednostki mają prawo korzystać z różnego rodzaju uproszczeń zawartych w ustawie o rachunkowości. Do tych uproszczeń należy też zaliczyć możliwość odstąpienia od ustalenia podatku odroczonego. Wykazanie w sprawozdaniu finansowym tej pozycji zwiększa jednak wartość informacyjną sprawozdania finansowego i pozytywnie wpływa na wiarygodność przedsiębiorstwa.

    • comment
      Artykuł

      Kiedy warto wybrać kwartalne rozliczenie VAT w 2013 r.

      Zasadą jest, że VAT rozliczamy za okresy miesięczne. Można jednak zmienić ten podstawowy okres rozliczeniowy, przyjmując kwartalną metodę rozliczania VAT. Możemy wyróżnić trzy sposoby kwartalnego rozliczenia. Jedno z nich to rozliczenie kasowe, którego zasady stosowania zmieniły się od 1 stycznia br. Brak zapłaty przy tej metodzie rozliczeń będzie nas zwalniał z rozliczenia VAT lub znacznie odraczał

    • comment
      Porada

      Jak należy zakończyć inwentaryzację?

      Inwentaryzacja za 2012 r. powinna być ukończona do 15 stycznia 2013 r. Ostatnim etapem inwentaryzacji jest rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych. Sposób rozliczenia zależy od powodu ich powstania.

    • comment
      Porada

      Kiedy można dokonać kompensaty różnic inwentaryzacyjnych

      Po ustaleniu różnic inwentaryzacyjnych trzeba określić, które z nich są rzeczywiste, a które pozorne. Różnice pozorne, często wynikające z błędnych zapisów w księgach, podlegają rozliczeniu w pierwszej kolejności w drodze kompensaty.

    • comment
      Porada

      Jakie wydatki świąteczne mogą być zaliczone do kosztów podatkowych

      W okresie świątecznym jednostki kupują stosowne dekoracje, przygotowują upominki, dla pracowników i kontrahentów, a także organizują spotkania świąteczne. Charakter ponoszonych wydatków budzi wątpliwości co do ich prawidłowej klasyfikacji na gruncie prawa podatkowego i bilansowego.

    • comment
      Porada

      Czy wnosząc przedsiębiorstwo aportem do spółki, należy zwrócić odliczoną ulgę na zakup kasy

      Czy wnosząc aportem do spółki cywilnej przedsiębiorstwo prowadzone jako osoba fizyczna, należy zwrócić odliczoną kwotę ulgi na zakup kasy rejestrującej? Czy może do tego zwrotu będzie zobowiązana spółka?

    • comment
      Artykuł

      Nieważne gdzie, ważne jak

      Dom może być tak samo dobrym miejscem pracy, jak biuro, a telepracownik równie efektywny, jak pracownik stacjonarny. Z takiego założenia wyszła firma IBM, uruchamiając program Home working. I wygląda na to, że założenie to się spełniło. Aż 60 proc. załogi pracuje teraz w formie telepracy i zarówno pracodawca, jak i podwładni cenią sobie takie rozwiązanie.

    • comment
      Porada

      Jak przepisy Kodeksu spółek handlowych wpływają na strukturę kapitału własnego w spółkach z o.o.? - część I

      Kapitały własne to inaczej aktywa netto jednostki. Odzwierciedlają środki na trwałe zaangażowane w spółce przez właścicieli. Zmiany w kapitale własnym w większości wynikają z przepisów Kodeksu spółek handlowych. Wymogi k.s.h. w tym zakresie są związane z zakończeniem roku obrotowego (ale nie tylko) i mają wpływ na strukturę kapitału własnego. Jak ująć w księgach operacje wynikające z przepisów k.s.h

    • comment
      Porada

      Na jakiej podstawie ocenić, czy księgi są prowadzone rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i bieżąco

      W art. 24 ustawy o rachunkowości zostały zapisane zasady poprawnego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Zgodnie z nimi księgi rachunkowe powinny być prowadzone rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i bieżąco. Są to podstawowe wymogi, które księgi rachunkowe muszą spełniać i które podlegają ocenie przez biegłego rewidenta, jeśli jednostka podlega badaniu. Jak należy prowadzić księgi rachunkowe, żeby odpowiadały

    • comment
      Porada

      Na czym polega realizacja zasad rachunkowości w praktyce przy sporządzaniu sprawozdania finansowego

      Zasady rachunkowości są zamieszczone w ustawie o rachunkowości, mimo to często kojarzą się z teorią rachunkowości i nie są traktowane jako zasady, które należy bezwzględnie realizować w praktyce. Dzięki tym zasadom księgowi mają wytyczone normy, które pozwalają im podjąć decyzje w indywidualnych sprawach - czy, jak, kiedy i w jakiej wysokości ująć w księgach daną operację gospodarczą. Zasady rachunkowości

    • comment
      Porada

      Transfer pracowników

      W obliczu problemów finansowych pracodawcy często sięgają po radykalne rozwiązania, aby uratować przedsiębiorstwo przed bankructwem. Szukając oszczędności, obniżają wynagrodzenia lub zmniejszają liczbę zatrudnionych. Zanim jednak wręczy się pracownikom wypowiedzenia, warto rozważyć alternatywne rozwiązania.

    • comment
      Porada

      Czy w regulaminie pracy można zabronić korzystania z urlopu wypoczynkowego?

      W regulaminie pracy ustaliliśmy, że pracownicy nie mogą korzystać z urlopów wypoczynkowych w styczniu danego roku, poza przypadkami udzielenia urlopu wypoczynkowego bezpośrednio po urlopach rodzicielskich (macierzyńskim, ojcowskim itp.) na wniosek pracownika. Co roku w tym miesiącu mamy bowiem duże spiętrzenie prac w firmie. Czy taki zapis w regulaminie pracy jest dopuszczalny?

    • comment
      Porada

      Czy umowa o pracę rozwiąże się, jeżeli pracownica zajdzie w ciążę w okresie wypowiedzenia?

      Wypowiedzieliśmy pracownicy umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony, zachowując okres wypowiedzenia, a pracownica w tym okresie zaszła w ciążę i przed upływem tego okresu poinformowała nas o tym. Co możemy zrobić w takiej sytuacji?

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00