Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • account_balance
      Interpretacja

      Opis przedmiotu zamówienia w zakresie zakupu pojazdów sanitarnych przez stacje pogotowia ratunkowego

      Nie ma przeszkód, aby zamawiający dokonał opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który w najwyższym stopniu uwzględni jego potrzeby oraz cel, jakiem służyć ma przedmiot zamówienia. Opis przedmiotu zamówienia nie musi ściśle odpowiadać właściwej normie lub normom, a zamawiający może, ale nie musi, uwzględniać wszystkich elementów zamawianego produktu uregulowanych odpowiednią normą, jak również ma możliwość

    • account_balance
      Interpretacja

      Możliwość dalszego zlecania zamówień publicznych przedsiębiorstwom podległym Ministrowi Sprawiedliwości działającym przy zakładach karnych i aresztach śledczych z którymi zawarto umowę przed wejściem w życie ustawy Prawo zamówień publicznych

      Samo przedłużenie terminu wykonania zamówienia publicznego, którego przedmiotem zamówienia nie są zamówienia o charakterze ciągłym lub okresowym, należy uznać za dopuszczalne. Jeżeli jednak wraz z przedłużeniem terminu wykonania zamówienia zamawiający zwiększa zakres przedmiotowy zamówienia, a więc wykracza poza przedmiot określony pierwotną umową, wówczas mamy do czynienia z nowym zamówieniem.

    • account_balance
      Interpretacja

      Sposób udzielania i szacowania wartości zamówień przy zakupach książek przez biblioteki

      Dostawy książek do biblioteki nie mają charakteru dostaw powtarzających się okresowo w rozumieniu art. 34 ustawy.

    • account_balance
      Interpretacja

      Opis przedmiotu zamówienia

      Jeżeli zamawiający opisał przedmiot zamówienia nie w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, z uwzględnieniem wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty jak wymaga tego ustawa, ale poprzez wskazanie znaku towarowego, mimo, iż nie było to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia ani tym, że nie mógł on opisać

    • account_balance
      Interpretacja

      Szacowanie wartości zamówienia na dostawy i usługi powtarzające się okresowo

      Z 'zamówieniem na dostawy oraz usługi powtarzające się okresowo' będziemy mieli do czynienia wyłącznie wtedy, gdy dane zamówienie powtarza się co pewien czas, jednak nie może być spełnione przez jednorazowe zachowanie się wykonawcy i dlatego realizowanie jest w częściach, stosownie do aktualnych potrzeb. W sytuacji, gdy taka możliwość 'skumulowania' poszczególnych części istnieje, nie należy ich traktować

    • account_balance
      Interpretacja

      Rażąco niska cena

      Jak wynika z treści art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy punktem odniesienia dla kwalifikacji ceny jako rażąco niskiej jest ustalona przez zamawiającego cena za przedmiot zamówienia. Ceną ustaloną przez zamawiającego, która będzie stanowiła punkt odniesienia do stwierdzenia, czy mamy do czynienia z rażąco niską ceną, będzie wartość przedmiotu zamówienia ustalona przez zamawiającego powiększona o podatek VAT

    • comment
      Porada
    • comment
      Artykuł

      Zamówienia publiczne dla sektora MSP

      Zamówienia publiczne, chociaż spełniają kluczową rolę w polskiej gospodarce, w praktyce często oznaczają zawiłe procedury i konieczność wniesienia wadium. W niektórych branżach nie ma chętnych do wzięcia udziału w przetargach i muszą być one unieważniane z powodu braku ofert. Duże firmy nie są zainteresowane drobnymi zamówieniami, a mniejsi wykonawcy często nie zdają sobie sprawy, że w tego rodzaju

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2 stycznia 2009 r., sygn. KIO/UZP 1466/08, KIO/UZP 1467/08

      Zamawiający ma obowiązek opisać kryteria, którymi będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert, dopiero na etapie przekazania wykonawcom zaproszenia do składania ofert wraz ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Pzp nie ogranicza prawa zamawiającego do określenia znaczenia wskazanych w ogłoszeniu lub specyfikacji kryteriów oceny ofert

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 30 grudnia 2008 r., sygn. KIO/UZP 1463/08

      Podział zamówienia na części należy do Zamawiającego i jest jego wyłącznym prawem, niemniej jednak konstruowanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób bezpośrednio lub pośrednio wskazujący na jednego producenta jest zakazany. Art. 29 ust. 2 ustawy posługuje się sformułowaniem „mógłby utrudniać uczciwą konkurencję”. Takie pojęcie użyte przez ustawodawcę powoduje, że na wykonawcy ciąży jedynie obowiązek

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 23 grudnia 2008 r., sygn. KIO/UZP 1445/08

      Wykonawca profesjonalnie występujący na rynku zobowiązany jest dochować należytej staranności, dokonując analizy całej treści rozstrzygnięcia protestu i nie pozostawiać miejsca na wątpliwości na etapie oceny ofert. Zamawiający powinien respektować narzucone przez siebie wymagania w zakresie opisu przedmiotu zamówienia w celu zapewnienia równego traktowania wszystkich wykonawców.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 22 grudnia 2008 r., sygn. KIO/UZP 1431/08

      Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Ustawodawca dąży do zagwarantowania zasady równości w toku udzielania zamówień publicznych, przez co każdy z wykonawców ma jasność, co stanowi przedmiot zamówienia i jakie są w tym

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 19 grudnia 2008 r., sygn. KIO/UZP 1428/08

      Wykonawca na podstawie art. 30 ust. 5 zobowiązany jest wykazać, iż oferowany przez niego przedmiot zamówienia jest równoważny i spełniający wymagania określone przez Zamawiającego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 17 grudnia 2008r., sygn. KIO/UZP 1406/08

      Prawo zamówień publicznych wymaga, aby wykonawcy biorący udział w postępowaniu, traktowani byli na równych prawach, w tym mieli zapewniony równy dostęp do informacji na temat wszystkich aspektów odnoszących się do przedmiotu zamówienia. Poza informacjami, które mogą być skutecznie zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa, zarówno wykonawca, który dotychczas wykonywał zamówienie tego rodzaju dla

    • gavel
      Orzeczenie
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 15 grudnia 2008 r., sygn. KIO/UZP 1373/08, KIO/UZP 1389/08

      Zamawiający dokonując oceny ofert powinien brać przede wszystkim pod uwagę oświadczenia Wykonawcy złożone w ofercie. Jednakże nie jest to jedyne źródło informacji. W przypadku powzięcia wątpliwości Zamawiający może wezwać Wykonawcę do złożenia wyjaśnień, jak również w sytuacji, gdy dokonanie poszczególnych czynności wymaga wiadomości specjalnych, na podstawie art. 21 ust. 4 ustawy Pzp, powołać biegłych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 9 grudnia 2008 r., sygn. KIO/UZP 1372/08

      Na Zamawiającym ciąży obowiązek opisania przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Dla wszystkich wykonawców ten opis musi być zrozumiały i co więcej, powinni go rozumieć w taki sam sposób.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 9 grudnia 2008r., sygn. KIO/UZP 1369/08

      Kryterium ceny jest w Prawie zamówień publicznych kryterium obowiązkowym, a fakt, że w świetle postanowień ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji kryterium to doznaje „osłabienia” , zmusza zamawiających w analogicznych sprawach do posłużenia się dodatkowymi kryteriami.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Okręgowego w Częstochowie z dnia 9 grudnia 2008 r., sygn. VI Ca 693/08

      Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy Pzp przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 4 grudnia 2008 r., sygn. KIO/UZP 1330/08

      Interes prawny jest przesłanką materialnoprawną, podlegającą ocenie Izby w trakcie rozprawy.nie można przypisać istnienia interesu prawnego, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Odwołującemu, w sytuacji gdy jedynym żądaniem jest unieważnienie postępowania a nie modyfikacja kwestionowanych postanowień siwz, nawet mimo iż Odwołujący wskazuje na możliwość doznania uszczerbku prawnego w wyniku działań

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2 grudnia 2008 r., sygn. KIO/UZP 1334/08

      Zamawiający ma prawo opisać swoje potrzeby w taki sposób, aby przedmiot zamówienia spełniał jego wymagania i zaspakajał potrzeby, pod warunkiem, że dokonany opis nie narusza konkurencji ani równego traktowania wykonawców. Sama okoliczność, że opis przedmiotu zamówienia uniemożliwia złożenie oferty przez Odwołującego, nie wskazuje na naruszenie podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych, skoro

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 28 listopada 2008 r., sygn. KIO/UZP 1325/08

      Opis wymagań funkcjonalnych powinien spełniać wymogi określone w art. 29 ust. 1 ustawy i zapewniać jednoznaczność opisu przedmiotu zamówienia, w szczególności poprzez podanie wymagań i okoliczności, które mogą mieć wpływ na sporządzenie oferty. Istnieje możliwości sądowego rozwiązania umowy o zamówienie publiczne w przypadku istotnej zmiany siły nabywczej pieniądza.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 27 listopada 2008 r., sygn. KIO/UZP 1275/08

      Bon ze swej istoty spełnia funkcję płatniczą i umożliwia nabycie towarów do kwoty wskazanej w nominale bonu lub umowie między wystawcą bonu a beneficjentem. Dlatego bon należy postrzegać jako specyficzny środek służący do nabycia danych produktów, a więc nie można bonu zaliczyć do towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Brak wykazania przez odwołującego uszczerbku jego interesu prawnego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 25 listopada 2008 r., sygn. KIO/UZP 1248/08

      Żądania Odwołującego, aby wymagane dokumenty odnosiły się do aktualnej dokumentacji konstrukcyjnej konkretnych przenośników zgrzebłowych, która jest w posiadaniu Odwołującego i stanowi jego własność, w sposób nieuzasadniony preferuje tego wykonawcę, jednocześnie utrudniając dostęp do zamówienia innym wykonawcom.

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00