Postanowienie NSA z dnia 26 czerwca 2024 r., sygn. I GPP 7/24
Subwencja ogólna, w tym jej część oświatowa, jest jednym ze źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego i nie ma skonkretyzowanego przeznaczenia, a brak jest powiązania prawnofinansowego między subwencją ogólną a dotacjami na zadania oświatowe realizowane przez inne podmioty niż jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego. Z tego względu podmiot uzyskujący dotację oświatową nie ma interesu
Wykorzystanie dotacji przyznanej na realizację konkretnych etapów zadania na inne, niewyznaczone w umowie działania, nawet gdy wydatki pozostają w ramach ogólnej wartości przyznanego wsparcia, stanowi wykorzystanie środków niezgodnie z ich przeznaczeniem, skutkujące koniecznością zwrotu nienależnych środków zgodnie z ustawą o finansach publicznych.
Termin 30 dni na udokumentowanie uzyskania świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie przez słuchacza kwalifikacyjnego kursu zawodowego, określony w art. 31 ust. 1 pkt. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, ma charakter materialny. Przekroczenie tego terminu skutkuje odmową przyznania dotacji.
Zaprzestanie realizacji zadania publicznego na skutek negatywnego wyniku referendum lokalnego, będącego przyczyną niezależną od beneficjenta, nie uzasadnia żądania zwrotu środków dotacji, gdy zostały one prawidłowo wydatkowane zgodnie z umową.
Jedynym dowodem uprawniającym jednostkę samorządu terytorialnego do uzyskania subwencji na uczniów niepełnosprawnych są aktualne orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Brak takich orzeczeń wyklucza możliwość uzyskania subwencji.
Interpretacja przepisów dotyczących naliczania części oświatowych subwencji musi być dokonywana z uwzględnieniem obowiązujących ratyfikowanych umów międzynarodowych, w tym Europejskiej Karty Języków Regionalnych lub Mniejszościowych.
W przypadku wykazania błędu technicznego w przeliczeniu uczniów i naliczeniu subwencji oświatowej dla jednostki samorządu terytorialnego, minister właściwy do spraw finansów publicznych jest uprawniony do żądania zwrotu przez samorząd nienależnie otrzymanej kwoty, niezależnie od przyczyn powstania błędnego naliczenia.
Uzyskanie zwiększonej subwencji oświatowej wymaga przedstawienia aktualnych i prawidłowych danych dotyczących uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wychowanków faktycznie zakwaterowanych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych na dzień sprawozdawczy.