Brak podstaw do zwrotu dotacji celowej przy prawidłowym wydatkowaniu środków - Wyrok NSA z dnia 11 kwietnia 2024 r., sygn. I GSK 92/24
Zaprzestanie realizacji zadania publicznego na skutek negatywnego wyniku referendum lokalnego, będącego przyczyną niezależną od beneficjenta, nie uzasadnia żądania zwrotu środków dotacji, gdy zostały one prawidłowo wydatkowane zgodnie z umową.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Wegner Sędzia NSA Beata Sobocha- Holc Sędzia del. WSA Grzegorz Dudar (spr.) Protokolant Jarosław Lubryczyński po rozpoznaniu w dniu 11 kwietnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Sportu i Turystyki od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 czerwca 2023 r. sygn. akt V SA/Wa 749/23 w sprawie ze skargi Gminy Miejskiej K. na decyzję Ministra Sportu i Turystyki z dnia 16 grudnia 2014 r. nr 22/2014/DWM w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dotacji celowej do budżetu państwa 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Ministra Sportu i Turystyki na rzecz Gminy Miejskiej K. kwotę 15 000 (piętnaście tysięcy) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 30 czerwca 2023 r. sygn. akt V SA/Wa 749/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu po raz trzeci skargi Gminy Miejskiej K. (dalej powoływana również jako "skarżąca", "gmina", "miasto K.", na decyzję Ministra Sportu i Turystyki (dalej powoływany także jako "organ", "Minister") z dnia 16 grudnia 2014 r. nr 11/2014/DWM w przedmiocie zwrotu dotacji celowej do budżetu państwa, uchylił zaskarżoną decyzję i poprzedzającą jej wydanie decyzję Ministra z 3 września 2014 r., umorzył postępowanie administracyjne i orzekł o kosztach postępowania sądowego.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 28 lutego 2014 r. skarżąca zawarła umowę ze Skarbem Państwa – Ministrem Sportu i Turystyki nr [...], dotyczącą dofinansowania ze środków budżetu państwa zadania publicznego, związanego z ubieganiem się w fazach aplikacji oraz kandydatury, przez miasto K. wspólnie z regionem tatrzańskim, po stronie polskiej i słowackiej o przyznanie roli gospodarza Z. [...] w [...] r. (dalej: umowa). Umowę zawarto na podstawie art. 31 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 1645) oraz art. 47 i 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 z późn. zm., zwana dalej u.f.p.). Termin realizacji zadania wyznaczono na dzień 31 grudnia 2014 r. Całkowity koszt zadania określono na kwotę 22 789 905,74 zł, z tego ze środków dotacji przyznano 12 772 000,00 zł. Szczegółowy podział kosztów, jak również zakres rzeczowy zadania, w tym wydatki, które wskazano jako możliwe do pokrycia ze środków dotacji, został określony w załączniku nr 1 do umowy. Realizacja zadania objętego opisaną wyżej umową została podzielona na dwa etapy: fazę aplikacji (od 1 stycznia do 31 lipca 2014 r.) i fazę kandydatury (od 1 sierpnia do 31 grudnia 2014 r.). Przystąpienie do drugiej fazy uwarunkowane było uprzednim zakwalifikowaniem się gminy do fazy kandydatury na podstawie decyzji M. [...](dalej: "M.").