Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 12 czerwca 2024 r., sygn. III SA/Po 194/24
Dotacja oświatowa powinna być wyliczana na podstawie faktycznej liczby uczniów uczestniczących w zajęciach oraz zgodnie z mechanizmem aktualizacji kwoty dotacji określonym w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych. Od momentu aktualizacji kwoty dotacji, każda wypłacana część powinna być odpowiednio skorygowana, aby suma całorocznych wypłat dotacji odpowiadała zaktualizowanej wysokości.
Uchwała rady gminy dotycząca ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego oraz maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli ma charakter aktu prawa miejscowego, a kompetencje do jej podjęcia należą do rady gminy, zgodnie z domniemaniem właściwości rady do podejmowania spraw w zakresie działania gminy.
Czynność ustalenia dotacji oświatowej przez organ administracji publicznej, realizująca mechanizm aktualizacji wysokości dotacji w oparciu o przepisy ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nawet jeśli prowadzi do zaniżenia wypłacanych miesięcznie kwot dotacji, jest zgodna z prawem, jeżeli dokonana jest zgodnie z metodyką obliczeniową wyrażoną w tych przepisach, której celem jest wyrównanie rocznej