Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2003 r., sygn. SA/Rz 800/03

      Prawidłowe zakwalifikowanie pisma kwestionującego wyłożony do wglądu projekt planu wymaga każdorazowo zbadania legitymacji wnoszącego pismo, w drodze quasi-postępowania wyjaśniającego. Kwalifikacja ta musi być wykonana starannie, skoro zaliczenie danego pisma do protestów, czy też zarzutów, powoduje daleko idące konsekwencje.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 listopada 2003 r., sygn. SA/Rz 1111/01

      1. Przez "przebudowę" w języku potocznym, rozumie się zmianę istniejącego stanu na inny. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ nie zawiera definicji pojęcia przebudowa, stąd też zwrócenie się w tej materii do interpretacji tego słowa w języku potocznym jest w pełni uzasadnione. 2. Przebudowa mieści się, w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy w pojęciu budowy, a ta

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 listopada 2003 r., sygn. SA/Rz 845/03

      Zmiana pozwolenia na budowę w rozumieniu art. 36a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1126 ze zm./ stanowi weryfikację wcześniejszej decyzji o pozwoleniu budowlanym, co oznacza że przedmiot postępowania nie może ulec zmianie.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 lipca 2003 r., sygn. SA/Rz 1635/00

      Decyzja wydana w trybie art. 124 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /Dz.U. nr 115 poz. 741 ze zm./ zastępuje zgodę właściciela na wejście w teren gdy jej właściciel nie wyraża na to zgody i decyzja ta zastępuje dowód o jakim mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ tj. prawo do dysponowania nieruchomością

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 czerwca 2003 r., sygn. SA/Rz 2420/00

      Roboty polegające na montażu nadajnika i anten telefonii komórkowej w wieży kościelnej powodują zmianę dotychczasowego sposobu wykorzystania terenu. W konsekwencji realizacja tego rodzaju inwestycji wymaga w pierwszej kolejności ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu a jej brak stanowi niedopuszczalność wydania decyzji o pozwoleniu na usytuowanie tego rodzaju urządzeń.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 kwietnia 2003 r., sygn. SA/Rz 181/01

      Operat geodezyjny ma odzwierciedlić przebieg granic prawnych nieruchomości. Wykonanie go nie ma nic wspólnego z postępowaniem rozgraniczeniowym.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 28 kwietnia 2003 r., sygn. SA/Rz 2446/02

      Sąd administracyjny z urzędu zwraca stronie cały uiszczony wpis od pisma odrzuconego jeżeli odrzucenie nastąpiło przed wysłaniem odpisu pisma innym stronom - a w przypadku ich braku - przed wysłaniem zawiadomienia o terminie posiedzenia - art. 36 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 20 czerwca 1967 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych /Dz.U. nr 24 poz. 110 ze zm./.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 lutego 2003 r., sygn. SA/Rz 2428/00

      Wymianę drzwi wejściowych należy uznać jako modernizację na wykonanie której nie jest wymagane pozwolenie budowlane ani zgłoszenie.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 stycznia 2003 r., sygn. SA/Rz 426/01

      Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /Dz.U. 2000 nr 46 poz. 543/ nie definiuje pojęcia rokowań. W tym celu należy sięgnąć do Kodeksu cywilnego, gdzie w jego art. 71 i art. 72 używane jest to pojęcie. Rokowania /pertraktacje/ nie oznaczają składania oświadczeń woli, mają one charakter przygotowawczy. Przedmiotem rokowań mogą być wszystkie możliwe składniki umowy /essentialia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 stycznia 2003 r., sygn. SA/Rz 1345/02

      1. Obowiązujące przepisy nie nakładają na organ administracji obowiązku doręczenia stronom projektów architektoniczno-budowlanych stanowiących integralną część decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę i wobec tego nie doręczenie tego dokumentu nie może być utożsamiane z naruszeniem zasady zapewnienia stronom czynnego udziału w postępowaniu /art. 10 par. 1 Kpa/,

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 stycznia 2003 r., sygn. SA/Rz 1346/02

      Budynek gospodarczy utożsamia się z budynkiem pomocniczym, wolnostojącym lub przybudówką, spełniającym rolę magazynu dla maszyn i narzędzi, bądź stróżówką czy też szatnią /Popularna Encyklopedia Powszechna Tom 2b - Fogra Oficyna Wydawnicza - Kraków 1994 str. 259 a także rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 2002 r., sygn. SA/Rz 1985/00

      Skoro postanowienie organu I instancji ma charakter dowodowy, nie przysługuje na nie - w świetle art. 141 par. 1 Kpa - zażalenie. Również przepis art. 56 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./ nie przewiduje możliwości wniesienia zażalenia na to postanowienie zobowiązujące inwestora do wyjaśnienia kwestii technicznych, niezbędnych dla prawidłowego zakwalifikowania

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 2002 r., sygn. SA/Rz 2123/00

      Autodrom lub inaczej określając plac manewrowy jest konstrukcyjnie i funkcjonalnie zbliżony do drogi, w związku z tym jest to budowla stanowiąca całość techniczno-użytkową, przez co mieści się w pojęciu obiektu budowlanego i dlatego do jej wykonania potrzebne jest uzyskanie pozwolenia na budowę.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2002 r., sygn. SA/Rz 2035/00

      Trzepak jest obiektem małej architektury. Ławka wykonana z prętów stalowych, usytuowana obok trzepaka i służąca do składania m.in. dywanów jest przynależnością trzepaka w rozumieniu art. 51 Kc.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 2 października 2002 r., sygn. SA/Rz 2899/01

      W żadnym więc razie same wykopy przygotowane pod zamierzoną budowę nie mogą być traktowane jako roboty budowlane, a tym samym brak było podstaw do nakazania ich wstrzymania w oparciu o art. 50 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /t.j. Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1126/.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 września 2002 r., sygn. SA/Rz 608/02

      Następca prawny uzyskując prawo własności nieruchomości automatycznie wstępuje w prawa i obowiązki związane z tą nieruchomością.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 lipca 2002 r., sygn. SA/Rz 1453/00

      Ustalenie, czy po stronie inwestora ciąży obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę czy też dokonania zgłoszenia decyduje kwalifikacja obiektu budowlanego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 czerwca 2002 r., sygn. SA/Rz 1525/00

      Dla celów realizacji uprawnień i obowiązków wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ wiążące są zapisy uwidocznione w operacie ewidencji gruntów. Zapisy te stanowią instrument, którym posłużył się ustawodawca w celu zapewnienia zgodności zawartych w ewidencji gruntów zapisów z oznaczeniem nieruchomości w księgach wieczystych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 czerwca 2002 r., sygn. SA/Rz 77/02

      1. Przez należyty stan estetyczny obiektu budowlanego należy rozumieć utrzymanie w dobrym stanie elewacji i wyglądu obiektu oraz innych jego elementów, jak też zapewnienie harmonii pomiędzy wyglądem obiektu a otoczeniem naturalnym i stworzonym przez człowieka /art. 61 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - t.j. Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1126/. 2. W razie stwierdzenia, iż istotnie estetyka budynku

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 maja 2002 r., sygn. SA/Rz 1009/00

      Regulacja zawarta w ust. 4 art. 51 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ prowadzi do wniosku, że w stosunku do robót, które zostały już wykonane zbędnym jest wydawanie postanowienia o wstrzymaniu ich wykonania bądź nakazywanie zaniechania dalszych robót lub udzielanie pozwolenia na ich wznowienie. W takim przypadku organ nadzoru budowlanego powinien od razu wydać

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 maja 2002 r., sygn. SA/Rz 1680/00

      Definicję normatywną pojęcia "tymczasowy obiekt budowlany" oznacza, że każdy tymczasowy obiekt budowlany jest jednocześnie obiektem budowlanym. Inaczej mówiąc zgodnie z zasadami logiki termin "obiekt budowlany" jest nazwą nadrzędną w stosunku do nazwy "tymczasowy obiekt budowlany" i pomiędzy nimi istnieje relacja jaka łączy pojęcia "rodzaju" i "gatunku". Skoro zatem w art. 35 ust. 5 ustawy z dnia 7

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 kwietnia 2002 r., sygn. SA/Rz 932/00

      Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie /Dz.U. 1999 nr 15 poz. 140 ze zm./ nie reguluje problematyki sytuowania na działce budowlanej wszystkich obiektów budowlanych, a jedynie budynków wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Przepisy tego rozporządzenia nie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2002 r., sygn. SA/Rz 1953/00

      1. Cofnięcie zażalenia nie prowadzi automatycznie do umorzenia postępowania zażaleniowego, bowiem na organie odwoławczym spoczywa obowiązek rozważenia czy cofnięcie zażalenia nie prowadzi do utrzymania w mocy aktu administracyjnego naruszającego prawo lub interes społeczny. 2. Zaniechanie przesłania zażalenia do organu odwoławczego, stanowi rażące naruszenie art. 77 ust. 2, art. 78 Konstytucji Rzeczypospolitej

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 marca 2002 r., sygn. SA/Rz 855/00

      1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./, posługuje się pojęciem istotnego odstąpienia od warunków pozwolenia na budowę /art. 36a, art. 50 ust. 1 pkt 3/, ale tego pojęcia nie określa. Z tego względu należy uznać, że pojęcie to należy do sfery uznania administracyjnego i tym samym rodzaj odstępstwa /istotne, nieistotne/ ocenia właściwy organ administracji na zasadzie

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00