Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie
    • gavel
      Orzeczenie
    • gavel
      Orzeczenie
    • gavel
      Orzeczenie
    • gavel
      Orzeczenie
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 12 kwietnia 2023 r., sygn. II CSKP 1911/22

      Postanowienia umowy i aneksu związane z wykonywaniem projektu nie zwalniają Skarbu Państwa od odpowiedzialności wynikającej z art. 49 ust. 6 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a zastosowanie przepisów art. 48 oraz 45 tej ustawy jest możliwe tylko w przypadku skutecznych oświadczeń woli stron.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 15 grudnia 2022 r., sygn. II CSKP 727/22

      Jednostka samorządu terytorialnego dochodząca świadczenia z tytułu dotacji musi udowodnić, że przyznana kwota dotacji została ustalona zgodnie z zasadami przyjętymi w budżecie państwa do określania wydatków podobnego rodzaju lub została przekazana w sposób uniemożliwiający pełne i terminowe wykonanie zadań zleconych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 3 listopada 2022 r., sygn. II CSKP 129/22

      Gminne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej nie są uznawane za deponentów w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, ponieważ nie posiadają zdolności prawnej ani zdolności sądowej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 13 kwietnia 2022 r.., sygn. III CZP 54/22

      W sprawie o rozwiązanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zawiązanej przez kilka gmin dla realizowania celu polegającego na zaspokajaniu potrzeb ich mieszkańców w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków nie istnieje między spółką a tymi gminami współuczestnictwo bierne konieczne; ochronę interesu gminy jako wspólnika zabezpiecza możliwość zgłoszenia interwencji ubocznej

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 2 marca 2022 r., sygn. II CSKP 564/22

      W sytuacji uchylenia decyzji administracyjnej nakazującej beneficjentowi zwrot dotacji wraz z odsetkami, instytucja zarządzająca (Województwo), która przekazała odsetki od tej dotacji do budżetu państwa, nie ma podstaw prawnych do ich zwrotu na podstawie art. 49 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, gdyż nie dotyczy to bezpośrednio przekazania dotacji celowej. Właściwą podstawą roszczenia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 21 października 2021 r., sygn. V CSKP 52/21

      1. Przepis art. 49 ust. 6 u.d.j.s.t. stanowi samodzielną podstawę do występowania przez jednostki samorządu terytorialnego z roszczeniem o zapłatę, gdy przekazana dotacja celowa nie zapewniała pełnego i terminowego wykonania zleconych zadań. 2. Sporządzenie uzasadnienia wyroku sądu drugiej instancji niezgodne z art. 328 § 2 k.p.c. może wyjątkowo stanowić usprawiedliwioną podstawę skargi kasacyjnej,

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 29 lipca 2021 r., sygn. I CSKP 150/21

      W razie upadłości banku gmina otrzyma tylko tyle pieniędzy, ile gwarantują jednemu deponentowi przepisy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, niezależnie od liczby kont zakładanych przez jednostki gminne i od tego, ile na tych kontach pieniędzy zdeponowano.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 24 lutego 2021 r., sygn. III CSKP 34/21

      Działalność gospodarcza gminy, wykonywana w ramach zadań własnych, w tym gospodarka nieruchomościami, musi charakteryzować się powtarzalnością działań, ich zawodowym charakterem, uczestnictwem w obrocie gospodarczym, czy podporządkowaniem zasadzie racjonalnego działania, nie musi być nastawiona na zysk (choć w zakresie końcowego stwierdzenia można mieć wątpliwości). Oznacza to, że fakt wykonywania

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie SN z dnia 17 lipca 2020 r., sygn. IV CZ 101/19

      W świetle przepisów o samorządzie terytorialnym nie ulega wątpliwości, że burmistrz reprezentuje gminę, nie ma natomiast samodzielnej legitymacji procesowej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 9 lipca 2020 r., sygn. V CSK 502/18

      Prywatne przedszkola mogą w postępowaniu cywilnym domagać się od gminy wypłaty zaniżonej dotacji nawet wtedy, kiedy roszczenie dotyczy poprzednich lat budżetowych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 30 czerwca 2020 r., sygn. III CSK 347/17

      1. Sądowa waloryzacja korzyści majątkowych, zwracanych jako nienależne świadczenie pieniężne będąca odmianą klauzuli rebus sic stantibus, wymaga rozłożenia skutków zmiany siły nabywczej pieniądza na obie strony. Jej celem jest wprawdzie przywrócenie początkowej wartości długu, ale przy uwzględnieniu interesów obu stron i zasad współżycia społecznego. Niezbędna jest zatem indywidualizacja mierników

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 24 stycznia 2020 r., sygn. V CSK 504/18

      Okoliczność, że poszczególne placówki opiekuńczo-wychowawcze mogą ponosić zróżnicowane wydatki na utrzymanie dziecka nie oznacza, że wyższy poziom wydatków każdorazowo przekłada się na wyższy standard opieki. Odróżnienia wymaga gwarantowany ustawą poziom zaspokojenia potrzeb dzieci w czasie ich pobytu w placówce, od poziomu wydatków poniesionych przez poszczególne placówki opiekuńczo - wychowawcze

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 28 listopada 2019 r., sygn. III CSK 275/17

      Starosta wydając decyzję o pozwoleniu na budowę, czyni to w imieniu własnym powiatu i na jego odpowiedzialność.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie SN z dnia 12 lipca 2019 r., sygn. I CSK 757/18

      Relacja między Skarbem Państwa i jednostką samorządu terytorialnego, która z dniem 27 maja 1990 r. z mocy prawa nabyła własność nieruchomości państwowej sprowadza się do następstwa prawnego mającego źródło w ustawie, ale wymagającego stwierdzenia decyzją administracyjną, bez wydania której w obrocie prawnym nie można się na nie skutecznie powoływać. Oznacza to, że wszelkie czynności (w tym także zapobiegające

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 3 lipca 2019 r., sygn. II CSK 310/18

      Art. 49 ust. 6 u.d.j.s.t. stanowi samodzielną podstawę do wystąpienia przez jednostkę samorządu terytorialnego z pozwem o zapłatę na rzecz tej jednostki, której zlecono wykonanie zadań z zakresu administracji rządowej, gdy przekazana dotacja celowa nie zapewnia pełnego i terminowego wykonania zleconych zadań. Nie ma zatem potrzeby odwoływania się przez powodową jednostkę samorządu terytorialnego do

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 26 kwietnia 2019 r., sygn. V CSK 651/17

      Porozumienia międzygminne (porozumienia komunalne), o których mowa wart. 74 ustawy o samorządzie gminnym, nie są umowami prawa cywilnego, ale swoistymi formami publicznoprawnymi - porozumieniami administracyjnymi (czynnościami prawa administracyjnego). Na mocy porozumienia nie tworzy się nowej struktury organizacyjnej, a gmina przejmująca w tym trybie zadania publiczne realizuje je przez swoje organy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 5 kwietnia 2019 r., sygn. I CSK 151/18

      Dotacja przewidziana w art. 49 u.d.j.s.t. jest jedną z nielicznych, w stosunku do których ustawodawca sformułował zasadę adekwatności, i ustanowił pełną odpowiedzialność administracji rządowej za finansowanie zadań publicznych należących do jej kompetencji, zleconych do wykonania samorządowi. Artykuł 49 ust. 6 u.d.j.s.t. interpretowany jest jako samodzielna podstawa roszczenia o zapłatę kwoty rzeczywiście

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 28 marca 2019 r., sygn. I CSK 94/18

      1. Obowiązek przekazania dotacji oraz ustalenie jej wysokości nie jest przedmiotem władczego rozstrzygnięcia Skarbu Państwa. Przeciwnie, na organach państwowych ciąży obowiązek przekazania dotacji w sposób pełny i terminowy, z zachowaniem zasady adekwatności dotacji do zakresu zadań zleconych. Powstanie obowiązku zapłaty "należnego świadczenia" jest wyznaczane czynnikami obiektywnymi, podlegającymi

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 12 października 2018 r., sygn. V CSK 469/17

      1. Skuteczność czynności prawnej dokonanej bez wymaganej kontrasygnaty jest zawieszona, wyjąwszy samo związanie stron złożonymi oświadczeniami woli. Związanie to niewątpliwie dotyczy kontrahenta jednostki samorządu terytorialnego, który może -jak wskazuje się w doktrynie - położyć mu kres, wyznaczając odpowiedni termin do dokonania kontrasygnaty (z uwzględnieniem art. 57 ust. 4 u.s.w.), po bezskutecznym

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00