Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok SN z dnia 24 stycznia 2020 r., sygn. V CSK 504/18

Okoliczność, że poszczególne placówki opiekuńczo-wychowawcze mogą ponosić zróżnicowane wydatki na utrzymanie dziecka nie oznacza, że wyższy poziom wydatków każdorazowo przekłada się na wyższy standard opieki. Odróżnienia wymaga gwarantowany ustawą poziom zaspokojenia potrzeb dzieci w czasie ich pobytu w placówce, od poziomu wydatków poniesionych przez poszczególne placówki opiekuńczo - wychowawcze na ich zaspokojenie. Poziom ich finansowania przez powiat będzie wprawdzie zbliżony, nie oznacza to jednak, że musi być identyczny, jest to bowiem uzależnione od indywidualnej sytuacji tej placówki i efektywności gospodarowania przyznanymi jej środkami. Stanowisko to nie oznacza, że organizacja pozarządowa ma obowiązek dofinansować różnicę w wydatkach w razie przeznaczenia na realizację powierzonego zadania publicznego przez donatora kwoty dotacji niewystarczającej do jego wykonania, w uzgodnionym i wynikającym z bezwzględnie obowiązujących przepisów standardzie. W takich sytuacjach organizacja pozarządowa może konstruować roszczenie odszkodowawcze, o ile wydatkowała na realizację tego zadania własne środki.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Władysław Pawlak (przewodniczący)

SSN Monika Koba (sprawozdawca)

SSN Krzysztof Pietrzykowski

w sprawie z powództwa Fundacji M. w K. przeciwko Powiatowi K. o zapłatę, po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Cywilnej w dniu 24 stycznia 2020 r., skargi kasacyjnej strony powodowej od wyroku Sądu Apelacyjnego w (...) z dnia 26 kwietnia 2018 r., sygn. akt I ACa (...),

oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 7 grudnia 2017 r. Sąd Okręgowy w Ś. oddalił powództwo Fundacji M. w K. (dalej: "Fundacja") skierowane przeciwko Powiatowi K. (dalej: "Powiat") o zapłatę kwoty 158.129,16 zł wraz z ustawowymi odsetkami tytułem niewypłaconej części dotacji należnej za realizację zadania publicznego.

Sąd pierwszej instancji ustalił, że zarząd Powiatu ogłosił otwarty konkurs ofert skierowany do organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (jedn. tekst: Dz.U. z 2019 r., poz. 688 - dalej: "u.d.p.p.w" lub "ustawa o działalności pożytku publicznego") na powierzenie realizacji zadania publicznego w postaci prowadzenia na terenie Powiatu placówki opiekuńczo - wychowawczej typu socjalizacyjnego dla czternastu wychowanków. W ogłoszeniu wskazano, że na realizację zadania planuje się przeznaczyć kwotę: w roku 2014 - 39.200 zł, w roku 2015 - 470.400 zł, w latach 2016 - 2017 - po 470.400 zł. Dotacja miała zostać przyznana na podstawie umowy zawartej z wybranym oferentem i mogła być wydatkowana wyłącznie na cel związany z realizacją zadania publicznego. Roczna wysokość dotacji miała być ustalona na podstawie średniorocznej liczby dzieci przebywających w placówce opiekuńczo - wychowawczej typu socjalizacyjnego, nie więcej jednak niż 14 dzieci, w kwotach po 2.800 zł na jedno dziecko. Powódka zgłosiła swoją ofertę w konkursie, w której w tabeli kosztów określiła łączny koszt utrzymania czternastu wychowanków na kwotę 1.450.400 zł tj. po 2.800 zł na jedno dziecko.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00