Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok SN z dnia 3 listopada 2022 r., sygn. II CSKP 129/22

Gminne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej nie są uznawane za deponentów w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, ponieważ nie posiadają zdolności prawnej ani zdolności sądowej.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Mariusz Łodko (przewodniczący)

‎SSN Jacek Grela

‎SSN Maciej Kowalski (sprawozdawca)

w sprawie z powództwa Gminy Zielonka
‎przeciwko Fundusz w W.
‎o zapłatę i ustalenie,
‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
w Izbie Cywilnej w dniu 3 listopada 2022 r.,
‎skargi kasacyjnej strony powodowej
od wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie
‎z dnia 26 czerwca 2019 r., sygn. akt I ACa 264/18,

1. oddala skargę kasacyjną;

2. zasądza od Gminy Zielonka na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w W. 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

UZASADNIENIE

Gmina Zielonka wniosła pozew o zasądzenie od Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w W. 188 182,27 zł. wraz z odsetkami ustawowymi od 21 grudnia 2015 r. oraz ustalenia, że między pozwanym a każdą z jednostek organizacyjnych Gminy wymienionych w pozwie został nawiązany stosunek gwarancji na mocy ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowych Funduszach Gwarancyjnych (tekst jedn. Dz.U. z 2014 r. poz. 1866, dalej: „uBFG”). Na dochodzoną kwotę składają się: wierzytelności z rachunków bankowych powoda, trzech szkół podstawowych, trzech przedszkoli miejskich, Miejskiego Gimnazjum, Zespołu Ekonomiczno- Administracyjnego Szkół, oraz wierzytelność Ośrodka Pomocy Społecznej w Z.

Wyrokiem z 23 listopada 2017 r. Sąd Okręgowy oddalił powództwo. Sąd ten ustalił, że 16 czerwca 2015 r. jednostki organizacyjne powódki zawarły z Bankiem w W. umowy rachunków bankowych. Z dniem 11 sierpnia 2015 r. Komisja Nadzoru Finansowego ustanowiła w w/w banku zarząd komisaryczny, zaś 21 listopada 2015 r. zawiesiła jego działalność. 23 listopada 2015 r. Komisja Nadzoru Finansowego wystąpiła do Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy z wnioskiem o ogłoszenie upadłości Banku. 25 listopada 2015 r. pozwany otrzymał od Zarządu Komisarycznego Banku listę deponentów, o której mowa w art. 26i ust. 1 uBFG, na której została wskazana Gmina Zielonka. Łączna kwota wierzytelności z tytułu rachunków bankowych prowadzonych na rzecz Gminy i jej jednostek organizacyjnych wynosiła na dzień 23 listopada 2015 r. 612 132,26 zł. 4 grudnia 2015 r. Gmina Zielonka i jej jednostki organizacyjne złożyły wnioski o wypłatę środków gwarantowanych przez Fundusz. 7 grudnia 2015 r. pozwany wypłacił Gminie 423 950 zł., co stanowiło równowartość w złotych 100 000 euro. 20 lipca 2016 r. powódka skierowała do pozwanego wezwanie do zapłaty 188 182,27 zł. wraz z odsetkami ustawowymi od 21 grudnia 2015 r. Pozostało ono bezskuteczne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00