Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2023 r., sygn. II OSK 1900/23

      Uprawnienie gminy do kształtowania polityki przestrzennej poprzez miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie stanowi nadużycia władztwa planistycznego, o ile ustalenia planu nie naruszają istoty prawa własności, a ograniczenia wynikające z planu są wprowadzone zgodnie z ustawą i korespondują z przyjętymi w Konstytucji RP warunkami takiego ograniczenia.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2733/22

      Zgodnie z art. 61 Konstytucji RP, informacje dotyczące działalności organów publicznych, w tym działania funkcjonariuszy policji, są zasadniczo uznawane za informację publiczną. Ograniczenia w dostępie do takich informacji mogą być wprowadzone tylko w wyjątkowych sytuacjach, określonych przez prawo, mając na względzie ochronę innych konstytucyjnie chronionych wartości, takich jak prywatność, bezpieczeństwo

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2023 r., sygn. I OSK 1369/20

      Ustanowienie przez ustawodawcę art. 12 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy o kierujących pojazdami, rozszerzające zakaz prowadzenia pojazdów orzekany przez sąd powszechny, stanowi ingerencję w prawomocne orzeczenie sądu, naruszając tym samym zasadę państwa prawnego. Takie rozszerzenie zakazu prowadzenia pojazdów różnych kategorii, niezależnie od treści orzeczenia sądu powszechnego, prowadzi do zaostrzenia sankcji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 listopada 2023 r., sygn. II OSK 1673/22

      Zasada praworządności wymaga, aby działania organów państwowych były nie tylko formalnie zgodne z obowiązującymi przepisami, ale również realizowały konstytucyjne zasady ochrony zaufania obywateli do państwa i stabilności prawnej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2520/22

      Informacja publiczna, zdefiniowana w art. 61 ust. 1 Konstytucji RP oraz art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, obejmuje dane o działalności podmiotów publicznych, które realizują określone zadania publiczne i służą wspólnemu dobru, wyłączając z tej kategorii informacje stricte prywatne, osobiste czy intymne, które nie są związane ze wspólnotą publicznoprawną.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 listopada 2023 r., sygn. I GSK 20/20

      1. Zasady legalizmu (art. 7 Konstytucji RP) i zasada zaufania do organów (art. 2 ustawy zasadniczej), mimo ich wyłączenia przez prawodawcę w art. 73 ustawy - Prawo celne w postępowaniu w sprawach celnych - ze względu na swą wagę w postępowaniu i wartości z nich wynikające oraz ścisłe powiązanie spraw dotyczących zmiany zgłoszenia celnego z podatkiem od towarów i usług od importu towarów - znajdują

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 listopada 2023 r., sygn. II FSK 163/22

      Zmiany w przepisach dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych nie mogą być wprowadzane w trakcie trwania roku podatkowego, lecz powinny być znane podatnikom z odpowiednim wyprzedzeniem, zgodnie z zasadą pewności prawa oraz zasadą niedziałania prawa wstecz, wynikającymi z art. 2 Konstytucji RP, aby zapewnić podatnikom możliwość kształtowania ich sytuacji prawnej zgodnie z obowiązującymi przepisami

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2023 r., sygn. I OSK 1584/22

      Zgodnie z art. 98 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, odszkodowanie za działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne przysługuje właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości, co podkreśla materialnoprawny charakter roszczenia o odszkodowanie oraz wskazuje na jego bezpośrednie powiązanie z własnością nieruchomości.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 25 października 2023 r., sygn. III OSK 5379/21

      W wyliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop funkcjonariusza policji, który został zwolniony ze służby przed dniem 6 listopada 2018 r., należy stosować przelicznik określający wynagrodzenie za jeden dzień roboczy.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 października 2023 r., sygn. III OSK 2204/22

      Uchwała samorządu terytorialnego, która wykracza poza zakres ustawowo przekazanych zadań publicznych i narusza prawa oraz wolności jednostek, w tym na podstawie orientacji seksualnej i tożsamości płciowej, stanowi niedopuszczalną ingerencję w prawa i wolności osobiste, naruszając zasadę równości i zakaz dyskryminacji.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 października 2023 r., sygn. III OSK 2177/22

      Na podstawie art. 7 Konstytucji RP oraz art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, działania organów samorządu terytorialnego powinny być zawsze zgodne z zasadą legalizmu, co oznacza działanie wyłącznie w granicach i na podstawie prawa, przy czym kompetencje te nie mogą obejmować wydawania aktów władczych wykraczających poza ustawowo określone zadania i uprawnienia samorządu terytorialnego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 października 2023 r., sygn. III OSK 1932/22

      Uchwała dotycząca sprzeciwu wobec wprowadzania ideologii LGBT do wspólnot samorządowych, naruszając godność jednostek i ich prawa związane z orientacją seksualną i tożsamością płciową, wykracza poza zakres zadań i właściwości samorządu województwa, naruszając tym samym zasady demokratycznego państwa prawa, równości wobec prawa oraz zakaz dyskryminacji, jak również podstawowe prawa i wolności jednostki

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 września 2023 r., sygn. I OSK 1514/20

      Sądy nie są związane aktami rangi podustawowej i mają prawo do oceny ich zgodności z Konstytucją lub ustawą. W przypadku stwierdzenia niezgodności przepisu z Konstytucją, sąd ma prawo odmówić jego zastosowania.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 września 2023 r., sygn. I OSK 1865/20

      Zgodnie z art. 190 ust. 4 Konstytucji RP, orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego o niezgodności aktu prawnego z Konstytucją lub ustawą, umożliwia wznowienie postępowania lub zmianę wcześniej podjętych decyzji.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 września 2023 r., sygn. III OSK 1497/22

      Rozpoznanie sprawy na posiedzeniu niejawnym nie stanowi naruszenia prawa do rzetelnego procesu sądowego, pod warunkiem zachowania standardu ochrony praw stron i uczestników, w tym powiadomienie o zmianie trybu rozpoznania sprawy oraz zapewnienie możliwości pisemnego zajęcia stanowiska w sprawie w określonym terminie.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 września 2023 r., sygn. II OSK 3084/20

      Własność i wynikające z niej prawa podmiotowe nie mają charakteru absolutnego i doznają szeregu ograniczeń. W szczególności, ochrona środowiska może stanowić uzasadniony powód do ograniczenia praw własności, co wynika z konstytucyjnej zasady proporcjonalności. Ograniczenia mogą dotyczyć korzystania z nieruchomości położonych w otulinie parku narodowego, które są szczególnym reżimem prawa administracyjnego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 6 września 2023 r., sygn. I OSK 1868/21

      Konstytucyjna ochrona rodziny nie oznacza automatycznego zaspokojenia każdego wniosku o udzielenie pomocy. Warunki udzielania pomocy określają konkretne przepisy prawa, a organy administracji nie mają uprawnienia do ich modyfikacji, nawet w celu uwzględnienia interesu społecznego lub słusznego interesu obywateli. W kontekście ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, dochody osób pozostających

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 2 sierpnia 2023 r., sygn. III OSK 1794/22

      Stosowanie numeru PESEL w procedurach wyborczych, bez wyraźnej podstawy prawnej, narusza zasadę minimalizacji danych wyrażoną w art. 5 ust. 1 lit. c RODO, która wymaga, aby dane osobowe były ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 2 sierpnia 2023 r., sygn. III OSK 1915/22

      Uchwalanie i zmiana statutu jednostki pomocniczej gminy, zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wymaga przeprowadzenia konsultacji ze wszystkimi mieszkańcami gminy, a nie tylko z mieszkańcami danej jednostki pomocniczej, co wynika z powszechnego charakteru prawa do udziału w procesie decyzyjnym samorządu terytorialnego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 lipca 2023 r., sygn. III OSK 2484/21

      Każde postępowanie administracyjne musi opierać się na zasadzie legalizmu. Sądy administracyjne mają prawo do oceny zgodności przepisu rozporządzenia z ustawą i Konstytucją. Rozporządzenie nie może wykraczać poza ramy ustawowego upoważnienia, natomiast decyzje wydane na jego podstawie, które są niezgodne z Konstytucją RP i ustawą, są nieważne.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 lipca 2023 r., sygn. II GSK 1436/22

      Stan epidemii, poprzedzony stanem zagrożenia epidemiologicznego, nie jest stanem klęski żywiołowej, a w związku z tym, że nie jest stanem nadzwyczajnym w rozumieniu art. 228 ust. 1 Konstytucji RP, nie może prowadzić wraz z wprowadzanymi na jego podstawie ograniczeniami do naruszania podstawowych praw i wolności.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 lipca 2023 r., sygn. III OSK 5002/21

      Prawo do informacji publicznej, zgodnie z art. 61 ust. 1 Konstytucji RP, obejmuje dostęp do informacji nie tylko o sprawach o charakterze publicznym, generalnym, ale również o sprawach indywidualnych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2023 r., sygn. III OSK 2397/21

      Zmiany w przepisach ustawowych, w tym ustawie o straży granicznej, wprowadzone po wydaniu decyzji administracyjnych, nie mają wpływu na ocenę legalności tych decyzji przez sąd administracyjny, który ocenia stan prawny obowiązujący w momencie ich wydania.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2023 r., sygn. III OSK 3262/21

      Zgodnie z art. 190 Konstytucji RP, wyroki Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne. W związku z tym, organy administracji publicznej oraz sądy są zobowiązane do uwzględniania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00