Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 grudnia 2004 r., sygn. OSK 1143/04

      Plany zagospodarowania przestrzennego mogą się zmieniać podobnie, jak i właściciele nieruchomości /działek/, natomiast przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie /Dz.U. 1995 nr 10 poz. 46 ze zm./, między innymi służą ochronie własności, stanowiącej jedno z praw

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 grudnia 2004 r., sygn. OSK 959/04

      W sprawie Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przeprowadził złożony proces wykładni przepisów prawa, a to przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania /t.j. Dz.U. 2000 nr 26 poz. 319 ze zm./ i ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej /Dz.U. nr 41 poz. 251 ze zm./ poza postępowaniem administracyjnym

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 grudnia 2004 r., sygn. OSK 971/04

      1. Skarżący nie ma uprawnienia do skutecznego domagania się przedłożenia przez sąd pytania prawnego Trybunałowi Konstytucyjnemu a zarzut skargi kasacyjnej naruszenia procedury sądowej i prawa materialnego poprzez niezbadanie konstytucyjności określonych przepisów nie może być uznany za jej usprawiedliwioną podstawę. 2. Sąd administracyjny - rozpoznając sprawę - tylko po powzięciu zasadniczych wątpliwości

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2004 r., sygn. GSK 1132/04

      Przysługujące radzie gminy kompetencje w zakresie przepisów porządkowych nie mogą być wykorzystywane do bieżącego zarządzania na danym obszarze, ale wyłącznie w celu przeciwdziałania realnym zagrożeniom dla wartości określonych w art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 26 listopada 2004 r., sygn. GPP 1/04

      W świetle przepisów art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 17 czerwca 2004 r. o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki /Dz.U. nr 179 poz. 1843/ ocena zarzutu przekroczenia przez sąd rozsądnego terminu do rozpatrzenia sprawy /przewlekłość postępowania/ powinna uwzględniać przeciętny czas oczekiwania na rozpatrzenie sprawy w prawidłowo funkcjonującym

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2004 r., sygn. FSK 1188/04

      Rada gminy może rozpocząć procedurę uchwałodawczą polegającą na wydaniu aktu prawa miejscowego na podstawie i w granicach upoważnienia ustawowego dopiero wtedy, gdy został zakończony proces legislacyjny w postaci ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 listopada 2004 r., sygn. OSK 786/04

      Rozpoznając wniosek inwestora o wydanie pozwolenia na budowę obiektu budowlanego przy granicy z sąsiednią nieruchomością, organ administracji publicznej powinien uwzględniać konstytucyjny obowiązek równego traktowania stron /art. 32 ust. 1 zdanie drugie Konstytucji RP/, jak również przepis, że właściciel nieruchomości powinien powstrzymywać się od działań, które by zakłócały korzystanie z nieruchomości

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2004 r., sygn. FSK 647/04

      1. Zgodnie z art. 8 ust. 2 Konstytucji jej przepisy stosuje się bezpośrednio, ale nie mogą być one samodzielną podstawą rozstrzygnięcia indywidualnej sprawy przed sądami administracyjnymi, w tym również w postępowaniu kasacyjnym. Nie są one także przepisami, które regulują bezpośrednio stosunki w zakresie zobowiązań podatkowych. 2. Nie można skutecznie zarzucać dokonania przez sąd administracyjny,

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 października 2004 r., sygn. FSK 382/04

      1. Przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm. art. 120/ zobowiązują organy podatkowe do działania na podstawie przepisów prawa. Organ podatkowy nie może odmówić zastosowania przepisu stanowiącego w świetle art. 87 ust. 1 Konstytucji RP źródło powszechnie obowiązującego prawa, a takimi aktami są m.in. rozporządzenia wydawane przez organy centralne

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 października 2004 r., sygn. OSK 311/04

      Art. 190 ust. 1 Konstytucji określa jako zasadę wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego dzień jego ogłoszenia. Dopuszcza jednak określenie przez Trybunał Konstytucyjny innego terminu utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego. Skoro istnieje taka regulacja zawarta w Konstytucji, nie można podzielić twierdzeń skargi kasacyjnej uzasadniających podstawę kasacji o tolerowaniu "oczywistego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 września 2004 r., sygn. GSK 41/04

      Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń Spółka Akcyjna miał prawo odwoływać się od decyzji o karach nałożonych na członków zarządu, gdyż działalność zarządu i firmy są ze sobą ściśle związane. Niedopuszczenie Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń Spółka Akcyjna do udziału w postępowaniu administracyjnym jest jednocześnie pozbawieniem tego podmiotu możliwości bronienia swych praw przed sądem, co stanowi naruszenie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 września 2004 r., sygn. FSK 425/04

      Trybunał Konstytucyjny jednoznacznie stwierdził, iż uznanie niezgodności par. 16 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1998 r. w sprawie podatku akcyzowego /Dz.U. nr 2 poz. 3/ z art. 217 Konstytucji nie może wywoływać takich skutków, które pozostawałyby w sprzeczności z elementarnym poczuciem słuszności. W zgodzie z art. 2 Konstytucji, zarówno w aspekcie zasady państwa prawnego, jak i

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 sierpnia 2004 r., sygn. GSK 720/04

      Wykładnia art. 46 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych /Dz.U. nr 98 poz. 1070 ze zm./, który z mocy art. 29 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych /Dz.U. nr 153 poz. 1269/ stosuje się nie wprost, lecz odpowiednio, w zestawieniu z art. 95 par. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 lipca 2004 r., sygn. OSK 120/04

      Brak odniesienia się przez sąd administracyjny, wydający wyrok zaskarżony skargą kasacyjną przy ocenie zaistnienia bezprzedmiotowości decyzji o wydaleniu cudzoziemca, do postanowień Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności sporządzonej w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. /Dz.U. 1993 nr 61 poz. 284/, zwłaszcza wobec stawianych przez stronę w tym względzie jednoznacznych zarzutów, może

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 25 maja 2004 r., sygn. FSK 28/04

      Wyrok Trybunału Konstytucyjnego stwierdzający niekonstytucyjność objętych kontrolą norm prawnych może stanowić podstawę do wszczęcia postępowania przewidzianego w art. 190 ust. 4 Konstytucji RP, również o stwierdzenie nadpłaty na podstawie art. 74 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 25 maja 2004 r., sygn. FSK 26/04

      Wyrok Trybunału Konstytucyjnego stwierdzający niekonstytucyjność objętych kontrolą norm prawnych może stanowić podstawę do wszczęcia postępowania przewidzianego w art. 190 ust. 4 Konstytucji RP, również o stwierdzenie nadpłaty na podstawie art. 74 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./. Unormowania art. 84 i art. 217 Konstytucji RP wskazują, że ingerencja

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 25 maja 2004 r., sygn. FSK 27/04

      Wyrok Trybunału Konstytucyjnego stwierdzający niekonstytucyjność objętych kontrolą norm prawnych może stanowić podstawę do wszczęcia postępowania przewidzianego w art. 190 ust. 4 Konstytucji RP, również o stwierdzenie nadpłaty na podstawie art. 74 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 maja 2004 r., sygn. FSK 34/04

      Przepisami określającymi zasady i tryb postępowania, o których mowa w art. 190 ust. 4, są między innymi te postanowienia ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./, które regulują instytucje nadpłaty.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 maja 2004 r., sygn. FSK 33/04

      1. W procesie wykładni prawa podatkowego szczególnego uwzględnienia wymagają postanowienia Konstytucji RP zawarte w art. 84 i art. 217 dotyczące podatków. Powołane normy prawne wskazują, że ingerencja ustawodawcy w sferę majątkową obywatela może odbyć się jedynie w formie ustawy spełniającej określone w Konstytucji wymogi, co do treści. 2. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 25 czerwca 2002 r. /

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 7 kwietnia 2004 r., sygn. FSK 16/04

      Przepisami określającymi zasady i tryb postępowania, o których mowa w art. 190 ust. 4 Konstytucji RP są między innymi te postanowienia ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacji Podatkowej /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./, które regulują instytucję nadpłaty.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 7 kwietnia 2004 r., sygn. FSK 17/04

      Niekonstytucyjność przepisów wymienionych w sentencji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 czerwca 2002 r. K 45/01 /OTK ZU-A 2002 nr 4 poz. 46/ zachodzi tylko w takim zakresie, w jakim kontrolowane ustawy nie przewidują regulacji przejściowych "(...) niezbędnych dla zapewnienia ochrony interesów prowadzących zakłady pracy chronionej, którzy (...) rozpoczęli realizację długookresowych przedsięwzięć

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 29 marca 2004 r., sygn. GZ 6/04

      1. Żądanie przyznania kosztów przez złożenie spisu kosztów albo zgłoszenia wniosku o przyznanie kosztów według norm przepisanych winno nastąpić przed zamknięciem rozprawy w poszczególnych instancjach, pod rygorem utraty roszczenia o ich zwrot. Skutku tego nie uchyla późniejsze złożenie ogólnego spisu kosztów za wszystkie instancje przed zamknięciem rozprawy poprzedzającej wydanie ostatecznego orzeczenia

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00