Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 grudnia 2002 r., sygn. IV SA 1387/01

      Ani decyzja organu pierwszej instancji, ani też decyzja zaskarżona, wydana przez organ odwoławczy, nie zawierają uzasadnienia prawnego, z którego można byłoby uzyskać informację o tym, jaki przepis prawa materialnego upoważniał do nałożenia określonych obowiązków decyzją administracyjną, a które nie wynikają z samego prawa /ustawy lub rozporządzenia/, jak też z jakiego przepisu prawa wynika właściwość

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 grudnia 2002 r., sygn. IV SA 541/01

      Zgłoszenie wniosku o usunięcie drzew na nieruchomości /art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska - Dz.U. 1994 nr 49 poz. 196 ze zm./ przysługuje nie tylko właścicielowi, współwłaścicielom lub użytkownikom wieczystym nieruchomości, lecz także osobom, które wykażą się prawem do dysponowania nieruchomością i/lub prawem do usunięcia drzew, jeżeli prawa takie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 2002 r., sygn. SA/Rz 1985/00

      Skoro postanowienie organu I instancji ma charakter dowodowy, nie przysługuje na nie - w świetle art. 141 par. 1 Kpa - zażalenie. Również przepis art. 56 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./ nie przewiduje możliwości wniesienia zażalenia na to postanowienie zobowiązujące inwestora do wyjaśnienia kwestii technicznych, niezbędnych dla prawidłowego zakwalifikowania

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 19 grudnia 2002 r., sygn. SA/Sz 130/01

      Przeniesienie prawa własności nieruchomości dokonane w formie aktu notarialnego stanowi czynność cywilnoprawną, a rozstrzyganie w sprawach ważności tego rodzaju czynności, jak i zasądzanie stosownych kwot z tytułu wyrządzonej szkody należy do drogi sądowej w sprawach cywilnych i pozostaje w kompetencji sądów powszechnych. W tym zakresie wyłączona jest sądowa kontrola wykonywana przez Naczelny Sąd Administracyjny

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2002 r., sygn. II SA/Po 522/01

      Jeżeli podanie w imieniu strony wnosi osoba prawna, to obowiązkiem organu administracji publicznej, wynikającym z art. 64 par. 2 Kpa, jest wezwanie strony do przedłożenia pełnomocnictwa odpowiadającego wymogom określonym w art. 33 par. 1 Kpa z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania. Nadto, z art. 9 Kpa wyprowadzić należy obowiązek poinformowania strony

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2002 r., sygn. IV SA 440/01

      Sprzeciwu, wyrażanego w trybie art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1126 ze zm./, nie można traktować jako środka uniwersalnego powodującego zatrzymanie budowy lub robót budowlanych wymagających zgłoszenia bez prawnego uzasadnienia zastosowania tego sprzeciwu. Środek ten może mieć zastosowanie tylko w uzasadnionych przypadkach, wymaga to jednak dokonania

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2002 r., sygn. SA/Bk 1146/02

      Zgodnie z przepisami art. 113 par. 1 Kpa oraz art. 126 Kpa instytucja sprostowania błędów pisarskich i rachunkowych oraz innych oczywistych pomyłek ma zastosowanie w przypadku wydanych przez organ decyzji oraz postanowień. Nie ma natomiast zastosowania do upomnienia, poprzedzającego wszczęcie postępowania egzekucyjnego, które nie należy do tych kategorii aktów administracyjnych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2002 r., sygn. II SA/Gd 1892/02

      Zmiana decyzji ostatecznej w trybie art. 154 par. 1 Kpa nie może prowadzić do wydania decyzji sprzecznej z prawem. Słuszny interes strony w rozumieniu art. 154 par. 1 Kpa musi być bowiem rozumiany jako interes znajdujący oparcie w obowiązujących przepisach prawa.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2002 r., sygn. IV SA 812/01

      Zajęcie przez organ gminy stanowiska w formie postanowienia stanowiącego porozumienie w rozumieniu art. 40 ust. 3c ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym /Dz.U. 1999 nr 15 poz. 139 ze zm./ o treści odpowiedniej dla decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, do wydania której ustawą upoważniony jest organ gminy, na terenie której znajdować się ma większa

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2002 r., sygn. II SA/Kr 657/99

      Cofnięcie odwołania przez stronę nie zwalnia organu odwoławczego z obowiązku oceny decyzji organu pierwszej instancji w zakresie jej zgodności zarówno z prawem, jak i z interesem społecznym, a zatem nie prowadzi wprost do umorzenia postępowania odwoławczego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 grudnia 2002 r., sygn. IV SA 122/01

      Do obiektów budowlanych lub ich części, których nakazano rozbiórkę, a które nie są budynkami w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./, przy nakładaniu grzywny w celu przymuszenia nie można stosować przepisu art. 121 par. 5 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji /Dz.U. 1991 nr 36 poz. 161 ze zm./. Ustalając

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 grudnia 2002 r., sygn. SA/Bk 1021/02

      Na etapie postępowania o udzielenie pozwolenia na użytkowanie w oparciu o art. 55 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1126 ze zm. tj. po nałożeniu przez nadzór budowlany obowiązku dokonania określonych czynności w trybie procedury legalizacyjnej/, organ architektoniczno-budowlany może dokonać jedynie sprawdzenia zgodności wykonanych robót z dokumentacją

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2002 r., sygn. II SAB/Ka 83/02

      1. Unormowanie art. 233 Kpa, mimo zamieszczenia w Dziale VIII Kpa, dotyczącym skarg i wniosków dotyczy kwestii procesowych i wskazuje na możliwość wszczęcia przez organ postępowania z urzędu, gdy skarga /zawiadomienie/ pochodzi od osoby trzeciej nie będącej stroną. Użycie w dyspozycji słowa "może" wyraźnie stanowi, iż nie mamy do czynienia z obowiązkiem organu, czy też z wszczęciem postępowania w rozumieniu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 2002 r., sygn. II SA/Ka 390/01

      1. Stwierdzenie wstrzymania wykonania decyzji oznacza, iż mimo korzystania decyzji z waloru ostateczności, strona nie może wywodzić z niej uprawnień. Decyzja nie podlega wówczas wykonaniu co oznacza, że inwestor nie może prowadzić robót budowlanych. Co więcej, przyjąć należy, iż w przypadku wstrzymania wykonania decyzji z mocy prawa /art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2002 r., sygn. IV SA 385/01

      Przewidziany w art. 160 par. 5 Kpa trzyletni termin przedawnienia roszczeń o odszkodowanie jest terminem należącym do prawa cywilnego jako przepisów prawa materialnego, nie zaś do prawa procesowego /formalnego/. W razie uchybienia tego terminu nie ma zastosowania przepis art. 58 Kpa.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 10 grudnia 2002 r., sygn. SAB/Bk 38/02

      Naczelny Sąd Administracyjny nie jest kompetentny do orzekania w sprawach należących do właściwości innych sądów /art. 19 pkt 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym - Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./. Od rozstrzygnięć w sprawach emerytur, rent i innych świadczeń z ubezpieczenia społecznego można zaś odwoływać się tylko do sądów powszechnych - działających jako sądy ubezpieczeń

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 9 grudnia 2002 r., sygn. II SA/Wr 1849/02

      Zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi, w rozumieniu art. 238 par. 1 Kpa, nie można uznać za inny akt lub czynność z zakresu administracji publicznej dotyczący przyznania, stwierdzenia albo uznania uprawnienia lub obowiązku wynikającego z przepisów prawa i to niezależnie od formy, w jakiej zostało wydane. Zawiadomienie takie nie dotyczy bowiem przyznania ani stwierdzenia, czy też uznania uprawnienia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2002 r. sygn. II SA 1962/01

      W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego jednolicie przyjmuje się, że zaniedbanie pracownika odpowiedzialnego za sprawy wpływającej korespondencji, obciążają osobę prawną (pracodawcę) zatrudniającą tego pracownika.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 6 grudnia 2002 r., sygn. V SA 429/02

      Na postanowienie pozytywne o dopuszczeniu organizacji społecznej do udziału w postępowaniu na prawach strony zażalenie nie służy, gdyż nie zostało ono przewidziane w art. 31 par. 2 Kpa, a na wydane w toku postępowania postanowienie służy stronie zażalenie tylko wówczas gdy Kodeks tak stanowi /art. 141 Kpa/.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 4 grudnia 2002 r., sygn. II SA 2634/02

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 4 grudnia 2002 r., sygn. IV SA 2643/02

      W myśl art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./, sąd administracyjny może orzekać wyłącznie o wstrzymaniu wykonania decyzji zaskarżonej, nie jest natomiast uprawniony do wstrzymywania wykonania innych decyzji nawet, jeśli w toku postępowania sądowoadministracyjnego dochodzi do oceny ich legalności.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 4 grudnia 2002 r., sygn. II SA 2642/02

      Czynności objęte postępowaniem konkursowym na stanowisko dyrektora samorządowej instytucji kultury nie są czynnościami organów administracji publicznej podejmowanymi w zakresie administracji publicznej lecz są czynnościami związanymi z nawiązaniem stosunku pracy, należącym do kategorii czynności prawa pracy.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2002 r., sygn. IV SA 1797/00

      Brak rozstrzygnięcia administracyjnego wskazywanego we wniesionym odwołaniu, jako niezbędnego substratu zaskarżenia, powodował niedopuszczalność rozpoznania tegoż odwołania przez organ II instancji. Odwołanie, bowiem służy od decyzji /art. 127 par. 1 Kpa/, nie jest natomiast dopuszczalne rozpoznanie odwołania od aktu nieistniejącego. Rozpoznanie przez organ II instancji odwołania od orzeczenia nieistniejącego

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała składu 7 sędziów NSA z dnia 2 grudnia 2002 r., sygn. OPS 11/02

      Odmówić wyjaśnienia przedstawionej wątpliwości prawnej.

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00