Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 7 stycznia 1994 r., sygn. III CZP 174/93

      Sprawa z powództwa spółki akcyjnej przeciwko Skarbowi Państwa, reprezentowanemu przez wojewodę – działającego jako organ założycielski – o nakazanie zawarcia umowy o oddanie do odpłatnego korzystania zorganizowanej części mienia przedsiębiorstwa państwowego postawionego w stan likwidacji (art. 37 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych – Dz.U. nr 51, poz

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 lutego 1994 r., sygn. IV SA 285/93

      1. Następcą prawnym przedsiębiorstwa państwowego, które uległo likwidacji w celu oddania jego majątku do odpłatnego korzystania na czas oznaczony na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 38 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 51 poz. 298 ze zm./, jest Skarb Państwa. Jest to jednocześnie podmiot wstępujący jako skarżący na miejsce zlikwidowanego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 marca 1994 r., sygn. SA/Ka 1857/93

      1. Przepis art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 51 poz. 298 ze zm./ statuuje następstwo prawne pod tytułem ogólnym /sukcesja generalna/, obejmujące ogół praw i obowiązków poprzednika prawnego, przechodzących na jego następcę /w tym praw i obowiązków publicznoprawnych/. 2. W prawie podatkowym niedopuszczalne jest stosowanie analogii; obowiązki

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 marca 1994 r., sygn. III SA 1090/93

      1. W przypadku, gdy strona domaga się nieprzysługującej jej ulgi, czy wręcz ulgi nie przewidzianej w przepisach prawa, to należy w takich sytuacjach wydać decyzję odmawiającą żądanej ulgi, a nie decyzję umarzającą postępowanie wobec jego bezprzedmiotowości. 2. Do spraw związanych z poborem dywidendy na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 15 marca 1994 r., sygn. II UR 2/94

      Wyznaczenie likwidatora przedsiębiorstwa państwowego, na mocy § 45 pkt 2 i § 48 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1981 r. w sprawie wykonania ustawy o przedsiębiorstwach państwowych (Dz.U. nr 31, poz. 170 ze zm.), nie oznacza automatycznego nawiązania z nim stosunku pracy (art. 2 i art. 68 § 1 k.p.). Ocena charakteru prawnego wykonywanej przez likwidatora pracy zależy od okoliczności

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 6 kwietnia 1994 r., sygn. III SA 266/94

      Skoro przepisów kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się do decyzji z art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych /t.j. Dz.U. 1991 nr 18 poz. 80 ze zm./, to tym bardziej przepisy te nie mają zastosowania do porozumienia, które organ założycielski ma obowiązek uzyskać z Ministerstwem Finansów, bądź też z dyrektorem izby skarbowej /por. art. 74 cyt.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 8 kwietnia 1994 r., sygn. IV SAB 62/93

      Zarządzenia i inne akty organu założycielskiego skierowane do przedsiębiorstwa państwowego nie mają charakteru decyzji administracyjnych i nie stosuje się do nich przepisów kodeksu postępowania administracyjnego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 13 kwietnia 1994 r., sygn. I PZP 16/94

      Zakaz wypowiedzenia i rozwiązania stosunku pracy z członkiem rady pracowniczej bez zgody tej rady (art. 6 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego – Dz.U. nr 24, poz. 123 ze zm.) oznacza zakaz wypowiedzenia i rozwiązania wcześniej wypowiedzianej umowy o pracę bez zgody rady, nie obejmuje natomiast rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 kwietnia 1994 r., sygn. III SA 1419/93

      Użyte w par. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 lutego 1991 r. w sprawie zasad przyznawania prowizji od zysku przedsiębiorstwa państwowego za rok 1990 /Dz.U. nr 12 poz. 48/ określenie "zysk bilansowy roku obliczeniowego" odnosi się do zysku za cały rok. Prowizję liczy się od zysku bilansowego, pomniejszonego o podatek od wzrostu wynagrodzeń /art. 39[8] ust. 2 ustawy z dnia 25 września

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 20 kwietnia 1994 r. sygn. I PZP 17/94

      Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego odwołany na podstawie art. 37a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (jednolity tekst: Dz. U. 1991 r., Nr 18, poz. 80 ze zm.) nie nabywa prawa do odprawy przewidzianej w art. 8 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 21 kwietnia 1994 r. sygn. III ARN 19/94

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała Składu 7 Sędziów SN z dnia 25 maja 1994 r., sygn. III CZP 38/94

      Dopuszczalna jest droga sądowa w sprawie z powództwa jednoosobowej spółki Skarbu Państwa powstałej z przekształcenia państwowego przedsiębiorstwa wykonującego w całości zadania dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa Państwa przeciwko Skarbowi Państwa – Ministrowi Przemysłu i Handlu o zapłatę z tytułu wynagrodzenia szkody wynikłej z utrzymywania w latach 1990-1991 w gotowości bezczynnych linii produkcyjnych

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie SN z dnia 2 sierpnia 1994 r., sygn. III CZP 93/94

      Przepis art. 2 ustawy z dnia 6 listopada 1992 r. o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym (Dz.U. nr 100, poz. 499) w związku z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz.U. nr 16, poz. 95 ze zm.) stanowi samodzielną podstawę likwidacji przedsiębiorstwa komunalnego, do którego stosuje się odpowiednio przepisy o przedsiębiorstwach państwowych (art. 8

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 3 sierpnia 1994 r., sygn. III SA 751/94

      Z nie budzącego wątpliwości brzmienia przepisów art. 37-39 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 51 poz. 298 ze zm./ wynika, że oddanie mienia do odpłatnego korzystania następuje na podstawie umowy pomiędzy Skarbem Państwa /organem założycielskim/ a spółką. Taki charakter tego stosunku prawnego /umowy/ podtrzymują też przepisy zarządzenia Ministra Finansów

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 11 sierpnia 1994 r. sygn. II UZP 19/94

      Likwidator przedsiębiorstwa państwowego ustanowiony przez organ założycielski na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1981 r. w sprawie wykonania ustawy o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 170 ze zm.), z którym zawarto umowę o pracę, jest pracownikiem tego organu.

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 25 sierpnia 1994 r., sygn. III CZP 111/94

      W razie stwierdzenia, że dokonany w rejestrze przedsiębiorstw państwowych wpis o ustanowieniu w przedsiębiorstwie państwowym zarządu komisarycznego był niedopuszczalny, wobec niespełnienia przesłanek określonych w art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz.U. z 1991 r., nr 18, poz. 80 z późn. zm.), warunkujących wszczęcie postępowania naprawczego, sąd rejestrowy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 7 września 1994 r. sygn. I PR 1/94

      Podstawą stosunku pracy tymczasowego kierownika przedsiębiorstwa państwowego 'powołanego' przez radę pracowniczą z poza pracowników przedsiębiorstwa na miejsce byłego dyrektora przedsiębiorstwa jest umowa o pracę.

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 4 października 1994 r., sygn. I PZP 39/94

      Ogólne zebranie pracowników może – na podstawie art. 10 pkt 2 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego (Dz.U. nr 24, poz. 123 ze zm.) – zadecydować o przekazaniu całego zysku przeznaczonego dla załogi na fundusz prywatyzacyjny, rezygnując z przeznaczenia tego zysku na nagrody.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 11 października 1994 r., sygn. I PRN 76/94

      1. Wraz z uchyleniem ustawy z dnia 29 czerwca 1983 r. o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości (Dz. U. Nr 36, poz. 165) odpadła podstawa do wydania z mocy jej art. 46 rozporządzenia przez Radę Ministrów, a tym samym moc obowiązującą utraciło także rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 1984 r. w sprawie zaspokojenia przez Skarb Państwa niektórych roszczeń pracowniczych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 25 października 1994 r. sygn. II URN 32/94

      Z mocy art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o zmianie ustawy o przedsiębiorstwie państwowym 'Polskie Koleje Państwowe' (Dz. U. Nr 107, poz. 43), prawo do wcześniejszej emerytury kolejowej zależy od wymaganego okresu zatrudnienia, wynoszącego łącznie z okresami równorzędnymi i zaliczalnymi, co najmniej 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn, w tym co najmniej 15 lat zatrudnienia na kolei

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 3 listopada 1994 r. sygn. I PZP 44/94

      Przyczyny odwołania dyrektora przedsiębiorstwa państwowego wymienione w art. 37a ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (jednolity tekst: Dz. U. z 1991 r., Nr 18, poz. 80 ze zm.) tylko wtedy stanowią podstawę odwołania równoznacznego z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia (art. 70 § 3 k.p.), jeżeli jednocześnie mogą być uznane za przyczyny przewidziane

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 4 października 1994 r., sygn. I PRN 72/94

      1. Wyznaczenie pracownika na stanowisko tymczasowego kierownika przedsiębiorstwa państwowego na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (jednolity tekst: Dz. U. z 1991 r., Nr 18, poz. 80) nie jest równoznaczne z powołaniem określonym w art. 68 i nast. k.p. 2. Zwolnienie pracownika ze stanowiska tymczasowego kierownika przedsiębiorstwa państwowego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 listopada 1994 r., sygn. III SA 246/94

      1. Sprzedaż zlikwidowanego przedsiębiorstwa państwowego, dokonana na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 51 poz. 298 ze zm./, nie stwarza po stronie nabywcy odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe tego przedsiębiorstwa. 2. Wydanie decyzji orzekającej o odpowiedzialności nabywcy za zaległości podatkowe nie istniejącego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 listopada 1994 r., sygn. III SA 311/94

      1. Przepis art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 51 poz. 298 ze zm./ statuuje następstwo prawne pod tytułem ogólnym /sukcesja generalna/, obejmując ogół praw i obowiązków poprzednika prawnego, przechodzących na jego następcę. 2. W prawie podatkowym niedopuszczalne jest stosowanie analogii; obowiązki oraz ulgi podatkowe wynikać muszą wprost

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00