Postanowienie SN z dnia 2 sierpnia 1994 r., sygn. III CZP 93/94
Przepis art. 2 ustawy z dnia 6 listopada 1992 r. o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym (Dz.U. nr 100, poz. 499) w związku z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz.U. nr 16, poz. 95 ze zm.) stanowi samodzielną podstawę likwidacji przedsiębiorstwa komunalnego, do którego stosuje się odpowiednio przepisy o przedsiębiorstwach państwowych (art. 8 ust. 2 zdanie drugie ustawy z dniu 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych, Dz.U. nr 32, poz. 191 ze zm.).
Sąd Najwyższy w sprawie z wniosku Rady Pracowniczej i Dyrektora Miejskiego Biura Projektów w W. z udziałem Gminy W. o uchylenie uchwały po rozpoznaniu na posiedzeniu jawnym dnia 2 sierpnia 1994 r. zagadnienia prawnego przekazanego przez Sąd Apelacyjny we Wrocławiu postanowieniem z dnia 17 czerwca 1994 r. I ACr 305/94 do rozstrzygnięcia w trybie art. 391 k.p.c.:
Czy uchwała rady gminy w sprawie likwidacji przedsiębiorstwa komunalnego nie prowadzącego działalności o charakterze użyteczności publicznej, podjęta w oparciu o art. 2 ustawy z dnia 6 listopada 1992 r. o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym (Dz.U. nr 100, poz. 499) w zw. z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz.U. nr 16, poz. 95 z późn. zm.), wywołuje skutki określone w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 19 maja 1990 r. przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 32, poz. 191 z późn. zm.), jeżeli celem likwidacji nie jest prywatyzacja w oparciu o przepisy ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych i jeżeli brak jest podstaw do likwidacji przedsiębiorstwa określonych w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (j.t. Dz.U. nr 18, poz. 80 z późn. zm.)