Jest nowy projekt ustawy o sygnalistach
Damian Tokarczyk: Wysokie odszkodowanie może sprzyjać zgłaszaniu nieistotnych naruszeń albo wręcz zdarzeń nieprawdziwych. W takim przypadku niekiedy pracodawca będzie się mógł uchylić od odpowiedzialności za działania odwetowe. Będzie to jednak dość trudne w praktyce
Ponad 85 tys. zł odszkodowania, które będzie musiał zapłacić sygnaliście pracodawca za odwet, np. zwolnienie z pracy, to nieporównywalnie więcej niż w przypadku innych gwarancji, które przysługują pracownikom w podobnych sytuacjach
Zamiast co najmniej 12 przeciętnych wynagrodzeń whistleblower może dostać tylko jedną taką pensję. Nie zyska też ochrony za zgłoszenie korupcji i handlu ludźmi
Osoby odbierające zgłoszenia whistleblowerów będą między młotem a kowadłem. Zarówno brak reakcji na alert, jak i niewłaściwa reakcja mogą skutkować nawet odpowiedzialnością karną
O nieprawidłowościach związanych z leczeniem niezgodnym z aktualną wiedzą medyczną czy o nieetycznym zachowaniu można zawiadomić samorząd zawodowy. Wystarczy wysłać e-mail. Nie trzeba podawać swoich danych
Przygotowano na podstawie projektów sejmowych procedowanych w okresie od 16 marca do 17 kwietnia 2024 r.
Pojęcie wypalenia zawodowego znane jest obecnie każdemu. W 11. rewizji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób (ICD-11) Światowa Organizacja Zdrowia uznała wypalenie zawodowe za zjawisko zawodowe (uwaga – nie jest ono zakwalifikowane jako stan chorobowy). Jednakże jeszcze kilka lat temu wypalenie zawodowe uznawane było przez przeważającą część pracodawców za rodzaj stanu wymyślonego przez milenialsów,
Skrytykowanie pracodawcy nie zawsze może być podstawą do zwolnienia dyscyplinarnego pracownika, co potwierdza niedawny wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Być może przepisy o sygnalistach wyeliminują znaczną część sporów tego typu
17 kwietnia br. Rada Ministrów złożyła do Sejmu nowy projekt ustawy o ochronie sygnalistów, który ma na celu implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii1, czyli sygnalistów. Ustawa ma zapewnić ochronę przed reperkusjami osoby, które ujawnią nieprawidłowości w firmie, w której pracują lub
W spółce jest wprowadzony regulamin pracy. Czy procedura antymobbingowa, regulamin pracy zdalnej oraz procedura ochrony sygnalistów muszą być ujęte w regulaminie pracy spółki i stanowić np. załącznik do regulaminu pracy, czy też mogą stanowić odrębne dokumenty?
14 czerwca 2024 r. Sejm przyjął ustawę o ochronie sygnalistów (dalej: „ustawa”), której celem jest ochrona osób zgłaszających lub ujawniających publicznie naruszenie prawa niezależnie od podstawy i formy świadczenia pracy lub pełnienia służby. Nowe regulacje implementują przepisy Unii Europejskiej.
Sejm 14 czerwca 2024 r. ostatecznie uchwalił ustawę o ochronie sygnalistów. W związku z tym pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 osób będą musieli wprowadzić procedury umożliwiające sygnalistom zgłaszanie naruszeń prawa.
Czy ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów dotyczy jednostki samorządu terytorialnego zatrudniającej 6 osób w sytuacji, gdy gmina ma więcej niż 10 tys. mieszkańców?
Dnia 25 września 2024 r. wejdzie w życie ustawa z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Zgodnie z jej przepisami pracodawca będzie musiał stworzyć wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w związku z tym zgłoszeniem.