Kierowcy autokarów będą mogli jechać dłużej
Komisja Europejska chce zmienić przepisy o czasie pracy kierowców zawodowych. Przewoźnicy są „za”, ale Komitet Ekonomiczno-Społeczny Parlamentu Europejskiego ma wątpliwości, czy to bezpieczne
Komisja Europejska chce zmienić przepisy o czasie pracy kierowców zawodowych. Przewoźnicy są „za”, ale Komitet Ekonomiczno-Społeczny Parlamentu Europejskiego ma wątpliwości, czy to bezpieczne
W sytuacji wprowadzenia równoważnego systemu czasu pracy z czteromiesięcznym okresem rozliczeniowym, kierowca pracowałby w następujący sposób: IX - 184 godz., X - 193 godz., XI - 172 godz., XII - 164 godz. Od 22 grudnia jest przerwa świąteczna. W ciągu okresu rozliczeniowego IX-XII pracownik będzie miał np. 45 godz. nadliczbowych. Od 22 grudnia do 29 grudnia (tj. 4 dni, czyli 32 godz.) pracownik pisze
Mam pytanie odnośnie sanitariatów w firmach transportowych. Za pomocą jakiego dokumentu należy wprowadzić stosowne postanowienia w tej kwestii, jeśli pracodawca zwraca pracownikom koszty z tego tytułu lub wypłaca ekwiwalent? Czy kierowcy muszą się podpisać pod takim dokumentem?
Zdaniem rzecznika generalnego TSUE obowiązek powrotu do kraju siedziby firmy kierowców nie dyskryminuje przedsiębiorstw z peryferii kontynentu ani nie jest sprzeczny z wymogami ochrony środowiska
Pracownik jest zatrudniony na stanowisku kierowcy autobusu szkolnego na cały etat w centrum usług wspólnych w podstawowym systemie czasu pracy. Pracuje w następujący sposób: poniedziałek 6:40-15:00, wtorek 6:40-15:40, środa 6:40-15:40, czwartek 6:40-15:40, piątek 6:40-15:00. Pracę kierowcy wykonuje od 6:40 do 08:15 oraz od 12:00 do 15:00 lub 15:40. Są to dowozy i odwozy dzieci ze szkół. W pozostałym
Pracodawcy mają problemy z obliczaniem płac pracowników jeżdżących za granicę pojazdami do 3,5 t. Mamy pat – twierdzą eksperci i oczekują pilnej interpretacji Ministerstwa Infrastruktury
Dzięki niemu zarobki będą wyższe, bo obniży on kwotę oskładkowania i opodatkowania. Powinien być ustalany proporcjonalnie do długości trwania pobytu za granicą i wynikać z przepisów wewnętrznych. Dlatego wymusi zmianę regulaminów wynagradzania albo wydanie zarządzenia lub aneksowanie umów o pracę
Pracownik jedzie w delegację samochodem prywatnym. Czy obowiązują go jakieś dodatkowe badania, oprócz okresowych, które musi przedstawić pracodawcy? Czy pracownik, który jest zatrudniony jako kierowca (rozwożenie poczty) musi mieć inne badania niż z medycyny pracy?
Pytanie dotyczy wynagrodzenia kierowcy pojazdu ciężarowego na trasach międzynarodowych. W związku ze zmianą przepisów od 19.08.2023 r., dotyczących stosowania ulgi w podatku dochodowym i podstawie naliczenia składek społecznych od wynagrodzenia, czy przy wypłacie wynagrodzenia za sierpień 2023 r. (wypłaconego we wrześniu 2023 r.) należy uwzględnić nową ulgę? Czy za okres od 1.08.2023 do 18.08.2023
Pracownik zatrudniony jest na stanowisku kierowcy, w pełnym wymiarze czasu pracy w systemie równoważnym. Pracuje od poniedziałku do piątku, a za pracę w sobotę otrzymuje dzień wolny. Zdarzyła się sytuacja, że pracownik z polecenia pracodawcy pracował w niedzielę 14 godzin. Czy za 8 godzin pracy w niedzielę mogę udzielić pracownikowi dnia wolnego? Czy za 6 godzin nadliczbowych mam naliczyć 100% dodatku
Jeden z naszych klientów planuje zacząć zatrudniać kierowców zawodowych. Wiem, że przy kierowcach zawodowych sytuacja jest bardzo specyficzna i różni się od zwykłego pracownika jeżeli chodzi o akta osobowe. W części A akt osobowych pojawiają się między innymi dokumenty: 1. kserokopia prawa jazdy, 2. kserokopia świadectwa kwalifikacji zawodowej, 3. orzeczenie lekarskie psychotechniczne. Na kserokopii
19 sierpnia 2023 r. weszły w życie zmiany przepisów dotyczące zatrudniania kierowców. Obejmują one przede wszystkim osoby wykonujące przewozy międzynarodowe. Zmianie uległ sposób ustalania zwolnień podatkowych i składkowych z części wynagrodzeń tych kierowców. Nowością jest wprowadzenie możliwości wypłaty części wynagrodzenia w dwóch stałych z góry określonych terminach. W wyniku nowelizacji został
Zbliża się czas pierwszej wypłaty naszego nowo zatrudnionego pracownika, który zajmuje stanowisko kierowcy wykonującego zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych. W jakiej wysokości uwzględniać kwoty diet wirtualnych przy kalkulowaniu podstawy wymiaru opodatkowania i oskładkowania po nowelizacji przepisów?
Choć zmiany w tych rozliczeniach weszły w życie 19 sierpnia, to wydaje się zasadne stosować je do całego przychodu za ten miesiąc. Z uwagi na niepełne przepisy przejściowe pojawiły się jednak głosy przeciwne
Przepisy, które wchodzą w życie już za dwa dni, przewidują m.in. ułatwienia dla przewoźników w naliczaniu składek ZUS i możliwość wypłaty pensji w dwóch ratach. To oznacza większą przewidywalność płac dla samych pracowników i mniejszą liczbę konfliktów w firmie na tym tle. Wbrew intencjom resortu infrastruktury oszczędności z tego jednak nie będzie
Od 19 sierpnia 2023 r. obowiązuje nowa ustawa o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Wprowadzone regulacje przewidują m.in. zmiany w rozliczaniu wynagrodzeń kierowców i zakazie ich zatrudniania w innych firmach.
Czy kierowca zajmujący się wywozem szamba musi być wyposażony w tachograf oraz czy podlega regulacjom dotyczącym czasu pracy kierowców?
Jesteśmy firmą transportową świadczącą usługi w ramach międzynarodowego transportu towarów. Po zmianach w 2022 r., dotyczących diet i podróży służbowych kierowców mamy wątpliwości związane z kilkoma naszymi kierowcami, którzy wykonują swoje zadania wyłącznie na terenie kraju. Czy należą im się świadczenia delegacyjne w sytuacjach, gdy przejmują towary (przywiezione przez innych kierowców w ramach transportu
W spółce zatrudniony jest kierowca krajowy, posiada umowę na czas określony. W dniu 04.07.2023 r. kierowca został poproszony na spotkanie do biura w celu zdania zaległych dokumentów oraz wyjaśnienia odmowy kontynuacji jazdy w dniu 22.06, pomimo iż jego czas pracy kierowcy na to pozwalał. Kierowca odmówił przybycia do pracy tłumacząc, że on jest kierowcą i skoro nie ma dla niego zaplanowanego wyjazdu
Trybunał Konstytucyjny odpowie na pytanie, czy pozbawienie rekompensat za tzw. pracę szczególną na część etatu jest zgodne z ustawą zasadniczą