Spór zbiorowy w zakładzie i co dalej
Oprócz sporów o charakterze indywidualnym toczących się na linii pracownik-pracodawca w zakładzie pracy może dojść do sporów o charakterze zbiorowym - między pracodawcą a załogą lub jej częścią.
Oprócz sporów o charakterze indywidualnym toczących się na linii pracownik-pracodawca w zakładzie pracy może dojść do sporów o charakterze zbiorowym - między pracodawcą a załogą lub jej częścią.
Procedura rozwiązywania sporu zbiorowego wymaga niekiedy udziału „trzeciej strony” - mediatora. Warunki wynagradzania mediatora zasadniczo kształtowane są w wyniku porozumienia stron. Przepisy gwarantują minimalny poziom tego świadczenia.
Strajk polega na zbiorowym powstrzymywaniu się pracowników od wykonywania pracy w celu rozwiązania sporu. Jest to środek ostateczny, który w pewnych okolicznościach może zostać uznany za nielegalny.
W naszej firmie w grudniu br. pracownicy przez 5 dni strajkowali, ponieważ domagali się podwyżek wynagrodzeń. W drodze negocjacji postanowiliśmy przystać na warunki pracowników i podnieść im wynagrodzenia. Chcemy również wypłacić im wynagrodzenie za 5 dni strajku. W porozumieniu z pracownikami ustaliliśmy, że otrzymają za te 5 dni strajku 50% przysługującego im wynagrodzenia. W jaki sposób je wyliczyć
Eskalacja sporów pracowniczych stanowi zagrożenie dla biznesu. Nadwyrężany jest wizerunek firmy jako atrakcyjnego pracodawcy, a procesy sądowe mogą skutkować utrudnioną rekrutacją, utratą pracowników oraz kłopotami z pozyskaniem i utrzymaniem talentów. Gdy strony sporu nie są w stanie samodzielnie się porozumieć, dobrym rozwiązaniem może być rozpoczęcie mediacji.
Część nauczycieli wzięła udział w strajku zorganizowanym w naszej szkole 27 maja 2008 r. Po zakończonym proteście dyrektor szkoły i związek zawodowy, który u nas działa, uzgodnili, że nauczyciele za dzień strajku otrzymają wynagrodzenie jak za pracę. Czy na podstawie takiego porozumienia ze związkiem zawodowym możemy wypłacić nauczycielom wynagrodzenie, czy porozumienie powinno być zawarte z wójtem
Wprowadzenie w firmie regulaminów ma duże znaczenie i dla pracodawcy, i dla pracowników. Regulaminy, oprócz statutów czy układów zbiorowych, są bowiem wewnętrznymi źródłami prawa pracy wiążącymi pracowników i pracodawcę danego zakładu, które kształtują prawa i obowiązki stron. Ich treść jest bardzo istotna, gdyż to one są podstawą indywidualnych przywilejów pracowniczych. Regulaminy doprecyzowują i