Nowe zasady przeprowadzania aplikacji legislacyjnej
Jestem pracownikiem służby cywilnej. Niedawno musiałem wykonywać pracę w godzinach nadliczbowych. Czy w związku z tym przysługuje mi rekompensata pieniężna za nadgodziny - pyta Czytelnik z Warszawy.
1. Stwierdzenie niekonstytucyjności art. 144a ustawy o służbie cywilnej przez Trybunał Konstytucyjny jest równoznaczne z nieważnością wypowiedzenie umowy o pracę (art. 58 § 1 k.c.). 2. Zasadą prawa pracy jest skuteczność jednostronnych czynności rozwiązujących, bez względu na ich wadliwość podmiotową. Niewłaściwa reprezentacja pracodawcy jedynie wyjątkowo może skutkować sankcją nieważności, gdy rozwiązanie
Dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. trzynastka, przysługuje co do zasady pracownikom jednostek sfery budżetowej i jest nagrodą za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Wysokość trzynastki zależy od długości okresu faktycznie przepracowanego w danym roku.
1. Do roszczeń związanych z przeniesieniem na podstawie art. 62 ust. 1 u.s.c. nie ma zastosowania art. 44 k.p. 2. Utrata zaufania do urzędnika może mieć charakter bezwzględny, jak i dotyczyć jego pracy na określonym stanowisku i w tym przypadku może być ona przyczyną przeniesienia urzędnika na inne stanowisko w tym samym urzędzie, na którym w sposób racjonalny mogą być wykorzystane jego kwalifikacje
1. Do członków korpusu służby cywilnej niebędących urzędnikami stosuje się przepisy kodeksu pracy dotyczące rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika (art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, jednolity tekst: Dz. U. z 2016 r., poz. 1345 w związku z art. 52 k.p.). 2. Pracodawca zwolniony jest z obowiązku zasięgnięcia opinii międzyzakładowej organizacji
Jeśli zleceniobiorca wykonywał pracę w warunkach zatrudnienia pracowniczego, to należy przyjąć, że strony łączył stosunek pracy. Nie narusza to przepisów ustawy o służbie cywilnej dotyczących szczególnego trybu zatrudniania. Ustalony przez sąd stosunek pracy jest bowiem zatrudnieniem poza korpusem służby cywilnej (wyrok Sądu Najwyższego z 25 maja 2016 r., II PK 185/15).
1. Reguły wykładni oświadczeń woli należy stosować nie tylko do ustalenia treści złożonych oświadczeń woli, lecz także samej "egzystencji" oświadczenia woli, a więc dla udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy dane zachowanie stanowi w ogóle oświadczenie woli. Reguły wykładni oświadczeń woli należy stosować również do czynności jednostronnych, a zmiana zasad wynagradzania pracowników niewątpliwie może
Zakaz podejmowania zajęć zarobkowych (poza pracą w urzędzie) bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu jest jednoznaczny z obowiązkiem niewykonywania takich zajęć. Dlatego stan naruszenia tego obowiązku trwa przez cały czas wykonywania tego rodzaju zajęć bez stosownej zgody. W konsekwencji, bieg miesięcznego terminu z art. 71 ust. 8 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (t.j.
Ustawa o służbie cywilnej z 21 listopada 2008 r. nie wyklucza zatrudnienia pracownika przez pracodawcę (urząd) poza korpusem służby cywilnej. Jeśli zleceniobiorca wykonywał pracę w warunkach zatrudnienia pracowniczego, to należy przyjąć, że strony łączył stosunek pracy. Nie narusza to przepisów ustawy o służbie cywilnej dotyczących szczególnego trybu zatrudniania. Ustalony przez sąd stosunek pracy
Od 23 stycznia 2016 r. wyższe stanowiska w służbie cywilnej są obsadzane w drodze powołania. Wcześniej zatrudnienie na takich stanowiskach następowało na podstawie otwartego i konkurencyjnego naboru. Powołanie na wyższe stanowisko w służbie cywilnej następuje na czas nieokreślony.
Od 23 stycznia 2016 r. zmieniły się zasady obsadzania wyższych stanowisk w służbie cywilnej. Są one obsadzane w drodze powołania. Nie zmieniły się natomiast zasady naboru oraz zatrudniania na stanowiskach niebędących wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej. Stanowiska te obsadzane są w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru.
1. Milczenie ustawy o służbie cywilnej w zakresie rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem służby cywilnej, niebędącym urzędnikiem służby cywilnej, przemawia za nieuregulowaniem tej problematyki bezpośrednio w ustawie o służbie cywilnej, co oznacza, w myśl art. 9 ust. 1 tej ustawy, konieczność stosowania regulacji przewidzianych w Kodeksie pracy. 2. Dodatek zagraniczny jest koniecznym elementem stosunku
Wyższe stanowiska w służbie cywilnej oraz kierownicze stanowiska w służbie zagranicznej będą obsadzane w drodze powołania, a nie - jak dotychczas - na podstawie otwartego i konkurencyjnego naboru. To najważniejsza zmiana, jaką wprowadziła nowelizacja ustawy o służbie cywilnej, która weszła w życie 23 stycznia 2016 r.
Pracownicy sfery budżetowej, podobnie jak i inne grupy zawodowe, mają prawo do różnego rodzaju urlopów. Wszystkim tym pracownikom przysługuje urlop wypoczynkowy. Oprócz tego nauczyciele mają prawo do szczególnego urlopu dla poratowania zdrowia; urzędnicy samorządowi do urlopów bezpłatnych na czas sprawowania mandatu, a urzędnikom służby cywilnej przysługuje tzw. dodatkowy urlop wypoczynkowy.
Nieświadczenie przez pracownika służby cywilnej pracy przez okres dłuższy niż 1 miesiąc z powodu zawieszenia go w czynnościach służbowych nie może stanowić podstawy do rozwiązania z nim umowy o pracę na podstawie art. 53 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy (uchwała Sądu Najwyższego z 10 grudnia 2015 r., III PZP 7/15).
1. Sąd rozpoznając sprawę z odwołania od oceny okresowej pracownika służby cywilnej (art. 83 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, jednolity tekst: Dz. U z 2014 r., poz. 1111 ze zm.) jest uprawniony wyłącznie do kontroli zachowania trybu dokonania oceny oraz uzasadnienia negatywnych ocen cząstkowych (na poziomie poniżej oczekiwań i znacznie poniżej oczekiwań) pod kątem prawdziwości